اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست خراسان‌شمالی خبر داد

بررسی وضعیت و مدل‌سازی پراکنش پلنگ در خراسان‌شمالی

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: مطالعات بررسی وضعیت و مدل‌سازی پراکنش پلنگ از پاییز سال گذشته در استان خراسان‌شمالی انجام شده است.

بررسی وضعیت و مدل‌سازی پراکنش پلنگ در خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی، حسین آبسالان اظهار کرد: هدف اصلی این پروژه طراحی راهکارهای مدیریتی و حفاظتی ویژۀ گونه پلنگ با در نظر گرفتن عوامل متعددی چون؛ مدل‌سازی پراکنش گونه با در نظر گرفتن متغیرهای محیطی و حضور عوامل انسانی در سطح استان، مطالعه تأثیر عوامل انسانی موجود بر حضور گونه، میزان در دسترس بودن طعمه، درجه‌بندی اولویت‌های حفاظتی زیستگاه‌های پتانسیل گونه، تخمین جمعیت پلنگ (در سطح منطقه‌ای) و تخمین میزان اشغال زیستگاه (مطالعه موردی) است.

وی افزود: تاکنون مطالعات اولیه و شناسایی سایت‌های مطالعاتی برای نصب دوربین‌های تله‌ای در مناطق آزاد و تحت حفاظت در استان تکمیل شده است و مدت دو ماه دوربین‌گذاری برای تست و نهایی‌کردن روش‌های نمونه‌برداری انتخاب شده برای مدل‌سازی‌های مورد نظر در مناطق منتخب انجام شده است.

آبسالان تصریح کرد: سایت‌های مطالعاتی سلول‌بندی و به صورت سیستماتیک دوربین‌گذاری شده‌اند و همچنین تاکنون نقشه پراکنش زیستگاه‌های پتانسیل پلنگ در استان تهیه شده است که طبق برنامه طرح مورد بازبینی مجدد نیز قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول