اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

یوزپلنگ آسیایی در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: یوزپلنگ آسیایی دراین استان وجود ندارد و زیستگاه عمده آن در ایران دشت کویر است.

یوزپلنگ آسیایی در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد
سعید یوسف‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با انتقاد از برخی موارد و مطالب منتشر شده در گزارش یوزپلنگ آسیایی پنجه در پنجه دود و سم اظهار داشت: مطالب عنوان شده در این خصوص با داشتن کمترین اطلاعات در حوزه محیط زیست بوده و پشتوانه علمی یا کارشناسی ندارد.
وی با غیرکارشناسی دانستن برخی موارد عنوان شده، تصریح کرد: برخلاف آنچه عنوان شده یوزپلنگ آسیایی در استان چهارمحال و بختیاری وجود ندارد و زیستگاه عمده یوزپلنگ در ایران دشت کویر است که بخش هایی از استان های کرمان، خراسان، یزد، تهران و مرکزی را در برمی‎گیرد.
یوسف‌پور خاطرنشان کرد: تنگ صیاد منطقه شکار ممنوع نیست و بر اساس طبقه بندی سازمان حفاظت محیط زیست ایران این منطقه شامل دو بخش منطقه حفاظت شده و پارک ملی است و در چهارمحال و بختیاری هم اکنون فقط تالاب‎های چغاخور و گندمان ممنوعیت شکار دارند.
وی ادامه داد: در اطراف منطقه حفاظت شده تنگ صیاد با رعایت کامل قوانین و مقررات زیست محیطی و تاییدیه دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست صنایع با توجه به حریم قانونی احداث شده اند و صنایع مذکور ملزم به اجرای تمامی قوانین و مقررات زیست محیطی هستند که در همین راستا نیز کارخانه سیمان شهرکرد با نصب فیلتر و اقدام به رفع آلایندگی کرده است و درحال حاضر صنایع آلاینده استان در نزدیکی این منطقه قرار ندارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به تفاوت‌های میان مناطق شکارممنوع، حفاظت شده، پارک ملی و اثر طبیعی ملی در حوزه محیط زیست اشاره کرد و  افزود: تنگ صیاد به عنوان نگین زاگرس یاد شده است که این لقب پیش‌تر برای استان چهارمحال و بختیاری مطرح بوده است.
وی بیان داشت: پارک ملی و منطقه شکار ممنوع تنگ صیاد بزرگترین منطقه حفاظت شده در استان چهار محال و بختیاری نیست و منطقه حفاظت شده سبزکوه از لحاظ وسعت بزرگترین منطقه حفاظت شده این استان به شمار می‌رود.
یوسف‌پور ادامه داد: 22 هزار و 896 هکتار از تنگ صیاد منطقه حفاظت شده و 4 هزار و 372 هکتار آن پارک ملی است و گونه‎های جانوری مانند کبک چیل یا افعی شاخدار یا اصلاً در آن منطقه وجود ندارند یا اینکه به ندرت مشاهده می شود.
وی افزود: منطقه تنگ صیاد دارای بیش از 52 چشمه و قنات است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری  مرجع تبدیل این منطقه به منطقه حفاظت شده را شورای عالی حفاظت محیط زیست عنوان کرد و گفت: این منطقه برای ثبت در فهرست جهانی معرفی شده اما تاکنون به عنوان ذخیره گاه زیست کره بصورت رسمی ثبت نشده است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون شاخصی به منظور تعیین تراز مناطق حفاظت شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مجامع علمی تدوین و معرفی نشده است.
یوسف‌پور با تکذیب ورود شکارچیان غیرقانونی به این منطقه و شکار گونه‎های مختلف جانوری آن اظهار داشت: در این منطقه صرفا شکار قوچ و میش و کل و بز وحشی آنهم به ندرت گزارش شده و شکار هیچ‎گونه جانوری دیگری در سالیان اخیر گزارش نشده است.
وی با بیان اینکه در مناطق مرکزی این منطقه که شامل پارک ملی است تاکنون هیچ‎گونه ساخت و سازی صورت نگرفته است، گفت: هنوز توسط هیچ مرجع رسمی میزان آسیب خشکسالی به پوشش گیاهی این منطقه مورد مطالعه قرار نگرفته و آماری در این خصوص وجود ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: زیستگاه  بزکوهی صخره‎های سنگی و مرتفع است و بسیار کم اتفاق می‌افتد که برای تامین غذا به باغات روی بیاورند، ولی قوچ و میش وحشی معمولاً به این کار مبادرت می‎کنند
و به نظر می‎رسید در گزارش مورد بحث توجهی به وجه افتراق کل و بز وحشی با قوچ و میش وحشی صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: تامین علوفه مورد نیاز حیات وحش صرفاً با مطالعه و پس از تایید کارشناسان اداره کل و سازمان حفاظت محیط زیست کشور صورت خواهد گرفت و تاکنون انجام این امر با توجه به غنای پوشش گیاهی مناطق تحت مدیریت استان در این استان صورت نگرفته است.
یوسف‌پور اضافه کرد:  در این منطقه فقط گونه گیاهی اُرس آن هم به تعداد اندک در ارتفاعات وجود دارد و اشاره به انواع گیاهان برگ سوزنی غیرکارشناسی در این گزارش غیرکارشناسی است.
وی افزود: بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های کارشناسی تاکنون وجود صنایع در اطراف این منطقه ضربه‌ای به حیات وحش‌ جانوری و پوشش گیاهی وارد نکرده است و هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر بارش باران اسیدی در استان یا مسموم شدن گیاهان وجود نداشته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گستره تغییرات آب و هوایی موضوعی جهانی است و صرفاً در یک منطقه محدود مانند تنگ صیاد بطور خاص اتفاق نمی‌افتد، اظهار داشت: مرجع صدور مجوز زیست محیطی برای فعالیت یک کارخانه یا صنعت سازمان حفاظت محیط زیست است و درحال حاضر نیز این امر بطور کامل اجرا می شود.
وی به عدم گزارش وجود هرگونه  طرحی مبنی بر عبور جاده آسفالته یا ریل آهن از دل این منطقه توسط دستگاه‌های ذیربط اشاره کرد و گفت:  برخورد پرنده شکاری با دکل بسیار به ندرت اتفاق می‎افتد و هیچ‎گونه تهدید جدی جهت پرندگان شکاری در این منطقه محسوب نمی‎شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به حساسیت اخبار و موضوعات زیست محیطی خواستار رعایت دقت و کسب اطلاعات از مراجع ذیربط و متولی در این باره شد و گفت: توصیه می‎شود خبرنگارانی که با مقوله محیط زیست آشنایی لازم را ندارند قبل از درج خبر با کارشناسان یا اساتید یا دست اندرکاران این حوزه مشورتی کوتاه داشته باشند و مسائل و دغدغه های واقعی زیست محیطی این استان جهت تنویر افکار عمومی مردم فهیم ازطریق رسانه‎های صادق مطرح شوند.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول