اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک گام تا آغاز مسابقات لیگ برتر باقی است

سایپای البرز باز هم با جوانانش به میدان می‌آید

خبرگزاری فارس: در حال که تنها چند روز به آغاز رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشورمان باقی مانده، نماینده استان البرز در این رقابت‌ها بر حجم تمریناتش افزوده و در فضایی آرام و فارغ از حاشیه‌های معمول فوتبال خود را آماده می‌کند.

سایپای البرز باز هم با جوانانش به میدان می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، از میان 18 باشگاه حاضر در عالی‌ترین سطح فوتبال کشورمان، نخستین تیمی که تمرینات خود را آغاز کرد، سایپای البرز بود.

در همان زمان از سوی مجتبی تقوی سرمربی نارنجی‌پوشان کرجی اعلام شد که هدف از آغاز زود هنگام تمرینات، استفاده حداکثری از زمان است تا پیش از آغاز رقابت‌های لیگ‌ برتر نماینده استان البرز به آمادگی مطلوب برسد.

حواشی نقل و انتقالات فوتبال/ امسال انصاری‌فرد سوژه رسانه‌ها شد

بر اساس تجربه سال‌های گذشته همواره حساس‌ترین رویدادهای ورزشی فوتبال پیش از آغاز مسابقات و در زمان نقل و انتقالات بازیکنان صورت می‌گیرد.

امسال نیز اکثر مطالب رسانه‌های ورزشی کشور در دو ماه گذشته به طور کامل به موضوع جابه‌جایی فوتبالیست‌ها و ارقام میلیاردی که در این میان رد و بدل شده، اختصاص داشت.

در این میان شاید پر سر و صداترین انتقال مربوط به مهاجم ملی‌پوش سایپا بود.

کریم انصاری‌فرد در این فصل از چند تیم بزرگ داخلی و خارجی پیشنهادهایی داشت و حتی گفته می‌شد که استقلال و سپاهان حاضر به پرداخت دستمزدی بالاتر از یک میلیارد تومان به وی بودند.

بالاخره انصاری‌فرد پس از چند فصل حضور موفق در جمع نارنجی‌پوشان کرجی و در حالی که فصل قبل به نخستین‌ هدفش یعنی کسب عنوان آقای گلی دست یافته بود، از سایپا جدا و با دستمزدی که هیچگاه اعلام نشد به پرسپولیس تهران رفت.

این جابه‌جایی پر حاشیه‌ترین اتفاق فوتبال در ماه‌ها و شاید سال‌های اخیر بوده و مدیران عامل تیم‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان اصفهان را به چالش کشاند.

بر اساس این گزارش، انصاری‌فرد تنها بازیکنی نبود که این فصل از جمع سایپایی‌ها جدا شد و آمار نشان می‌دهد که 12 بازیکن فصل این تیم، امسال نارنجی‌پوشان کرجی را همراهی نخواهند کرد.

بازیکنان چون سید امین منوچهری، پیروز قربانی، مهدی خیری، لطیفی، عباس محمد رضایی، انصاری، آشتیانی، علیرضا بابایی، علی بیرانوند، امید رضا روانخواه و بالاخره مرتضی ابراهیمی مهمترین بازیکنان جدا شده از جمع سایپا به شمار می‌آیند.

با این وجود فصل نقل و انتقالات برای نماینده استان البرز با کمترین حاشیه سپری شد و بر اساس گفته مدیران این باشگاه و همچنین کادر فنی البرزی‌ها، بازیکنان جایگزین خوبی جذب این تیم شده‌اند.

جابه‌جایی بازیکنان میان استقلال و پرسپولیس و سایپا

جونیور تورتا، کاوه رضایی، محسن ارزانی، حمید لطف‌الله‌نژاد، رحمان احمدی، ابراهیم شکوری، منصور تنهایی، سعید دقیقی، محسن یوسفی، سعید نوروزی مهم‌ترین شکارهای سایپا در این فصل بودند.

با نگاهی به آمار و اخبار به این نتیجه می‌رسیم که در فصل نقل و انتقالات تبادل بازیکن خوبی میان سایپای البرز و دو تیم مطرح تهرانی یعنی استقلال و پرسپولیس وجود داشته است.

از جمله آنکه امین منوچهری و کریم انصاری‌فرد به استقلال و پرسپولیس رفتند و از سوی دیگر ابراهیم شکوری و محسن یوسفی به ترتیب از جمع قرمز و آبی‌های پایتخت جدا و به کرج آمده‌اند.

از سوی دیگر سایپا سه بازیکن فصل گذشته خود که سابقه عضویت در استقلال تهران داشتند، یعنی مرتضی ابراهیمی، امید رضا روانخواه و پیروز قربانی را در این مدت به تیم‌های دیگر منتقل کرد است.

آیا جوانان سایپا می‌توانند جای خالی قدیمی‌ها را پر کنند؟

ضمن اینکه کادر فنی و مدیریت سایپا برای مهم‌ترین مشکل خود که پست دروازه‌بانی است، امسال گلر شماره یک سپاهان اصفهان یعنی رحمان احمدی را جذب کردند.

با نگاهی به این نقل و انتقالات پرسشی مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه آیا بازیکنان تازه وارد سایپا، توانایی پر کردن جای قدیمی‌ها را دارند؟

مهم‌ترین پست‌هایی که منتقدان در مورد آن نظر دارند خط حمله سایپا است و می‌پرسند آیا بازیکنان جدید توانایی پر کردن جای خالی کریم انصاری‌فرد و امین منوچهری را دارند؟

در پاسخ به این پرسش مجتبی تقوی سرمربی سایپای البرز گفته است:‌ "ما بدون سر و صدا کارمان را انجام و تمام تلاش‌مان را برای داشتن تیمی قوی و منسجم به کار بستیم."

تقوی در پاسخ به این سئوال که رفتن دو مهاجم اصلی سایپا به خط حمله این تیم ضربه نخواهد زد؟ نیز گفت: "تیم سایپا همیشه تلاش کرده تا از جوانان استفاده کند، منوچهری هم یکی از همین بازیکنان جوانی بود که باشگاه سایپا زحمات زیادی برای او کشید؛ به هر حال منوچهری تصمیم گرفت به استقلال بپیوندد. کریم انصاری‌فر هم که مهاجم بسیار خوب و قابلی به حساب می‌آید، اما سایپا متکی به فرد خاصی نبوده است."

سرمربی سایپا در پاسخ به این سئوال که برای جانشینی این بازیکنان چه تمهیداتی اندیشیده شده؟ گفت: کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که اگر یک بازیکن از تیمی برود چه اتفاقی می‌افتد. ما همیشه برنامه داشتیم که راه را برای جوان‌ترها باز کنیم. شاید اگر منوچهری در سایپا می‌ماند فرصت بازی دادن از چند جوان گرفته می‌شد، جوانانی که اگر به آنها فرصت بازی کردن داده شود، شاید مهاجمان بهتری شوند."

مرتضی قنبرپور مدیر تیم‌ فوتبال سایپای البرز نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا با جدایی کریم انصاری‌فرد و امین منوچهری خط حمله این تیم در فصل آینده دچار مشکل نخواهد شد؟ گفته است: "جایگزین این بازیکنان را انتخاب کردیم و معتقدیم که بازیکنان جوان و مستعدی چون کاوه رضایی و منصور تنهایی‌ توانایی‌های بسیاری دارند."

وی تصریح کرد: "با وجود این بازیکنان خط حمله سایپا ضعیف‌تر نشده و حتی توانمندی‌های بیشتری پیدا کرده که این امر با آغاز لیگ برتر اثبات خواهد شد، همچنین ما سعید دقیقی را جذب کرده و سجاد شهباززاده را هم در اختیار داریم که این دو به توان خط حمله سایپا افزوده‌اند."

یکی از بازیکنانی که مربیان سایپا امیدواری بسیاری به وی داشته تا جای خالی انصاری‌فرد و منوچهری را در خط حمله پر کند، منصور تنهایی است که فصل گذشته با پیراهن شاهین بوشهر عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در کرج مبنی بر اینکه آیا می‌تواند جای خالی بازیکنانی نفرات جدا شده را پر کند؟ می‌گوید: هرگز خود را با بازیکن دیگری مقایسه نمی‌کنم، چرا که این امر تمرکز ورزشکاران را بر هم زده و مانع از پیشرفت وی می‌شود، البته می‌دانم هواداران سایپا انتظار بسیاری از مهاجمان جدید دارند و به همین دلیل تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مردم استان البرز و پاسخ مناسب به اعتماد کادر فنی به کار خواهم بست."

وی تاکید می‌کند:‌ "نفرات جدید از جمله من برای کمک به سایپا آمده‌ایم و هدف اصلی ما این است که در برابر حریفان به نوعی بازی کنیم که رفتن این نفرات احساس نشود."

تداوم جوانگرایی در سایپای البرز

بر اساس این گزارش، سایپای البرز طی سال‌های گذشته به یک باشگاه بازیکن‌ساز و جوان‌گرا معروف شده است.

در این تیم همواره جوانان بسیاری به فوتبال ایران راه ‌یافته و اعتماد کادر فنی به آنها دستاوردهای بسیاری برای باشگاه و حتی فوتبال ملی ایران داشته است.

بر اساس اظهارات کادر فنی و مدیران نماینده استان البرز در رقابت‌های این فصل لیگ برتر، سایپا این رویکرد را در فصل آتی نیز تداوم خواهد داد.

در همین زمینه مربی سایپا معتقد است: "در میان دست‌اندرکاران و فعالان فوتبال کشورمان، سایپا همواره به عنوان یک باشگاه جوان‌گرا و بازیکن‌ساز مطرح بوده، اگر چه مجموعه فرهنگی و ورزشی سایپا با اعمال مدیریت حرفه‌ای از نظر مالی مشکلات زیادی ندارد، اما هیچ زمانی تربیت و آموزش جوانان در این باشگاه متوقف نشده و همواره از سایپا به عنوان یک تیم بازیکن‌ساز یاد می‌شد."

امیر افتخاری ادامه داد: "با دقت به عملکرد سایپا طی ادوار گذشته لیگ برتر شاهد هستیم که این اعتماد به جوانان و بهره‌مندی از بازیکنان با استعداد و با انگیزه نتیجه‌بخش بوده و نماینده کرج حتی با اتکاء به این جوانان عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کرده است."

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس در کرج مبنی بر اینکه آیا رویکرد جوان‌گرایی در سایپا در فصل آتی لیگ برتر فوتبال کشورمان نیز تداوم خواهد داشت؟ تصریح کرد: به طور قطع کادر فنی حمایت ویژه‌ای از جوانان البرزی و بازیکنان نوجوان و جوانی که در تیم‌های پایه‌ای باشگاه تربیت شده‌اند، خواهد داشت. برای اثبات این حرف کافی است به لیست خریدهای سایپا در فصل نقل و انتقالات نگاه کنیم و در می‌یابیم که اکثر بازیکنان ما جوان هستند."

مربی تیم فوتبال سایپای البرز افزود: "همچنین چند بازیکن از تیم‌های پایه و تیم‌های زیرمجموعه سایپا جذب کرده‌ایم که نشان می‌دهد در فصل آتی با این جوانان به میدان رفته و به آنها اعتماد خواهیم کرد."

سایپا دو زودتر تیم خود را بست

بر اساس این گزارش، فصل نقل و انتقالات لیگ برتر تا روز پنجشنبه 22 تیر ماه بود و پس از آن زمان قانونی ثبت قراردادها به پایان رسید.

با این اوصاف سایپای البرز با جذب کاظم برجلو در روز بیستم تیر ماه، دو روز زودتر پرونده نقل و انتقالات خود برای فصل دوازدهم لیگ برتر را بست.

این در حالی است که همچنان تیم‌های بزرگی چون استقلال، پرسپولیس، راه‌آهن، ملوان و حتی سپاهان به دنبال جذب نفرات مورد نظر خود هستند.

به عنوان نمونه این روزها سخن از تلاش فتح‌الله‌زاده مدیر عامل استقلال برای خرید نکونام و محمد رویانیان مدیر عامل پرسپولیس برای جذب یک دروازه‌بان برزیلی مطرح است.

به هر حال درباره نحوه عملکرد نارنجی‌پوشان کرجی در فصل نقل و انتقالات، مرتضی قنبرپور مدیر تیم فوتبال سایپا به خبرنگار فارس در کرج می‌گوید: "پس از اتمام رقابت‌های لیگ برتر فصل گذشته، مدیریت و کادر فنی سایپا جلسه‌ای را برگزار و برنامه‌ریزی برای فصل آینده را آغاز کردند. در این جلسه کادر فنی به صورت مشروح برنامه‌ها و نیازهای خود را از جمله بازیکنانی که باید برای ترمیم نقاط ضعف جذب شوند را ارائه کرده و با اقدامات و رایزنی‌هایی که انجام دادیم.

به گفته قنبرپور اکثر بازیکنان مورد نیاز کادر فنی سایپا در فصل نقل و انتقالات جذب شده و این اتفاق در شرایطی روی داده که تنها نصف بودجه فصل قبل در این مدت هزینه شده است.

سایپا بازیکن میلیاردی ندارد

مدیر تیم فوتبال سایپا گفت: "به عبارتی ما بر اساس یک برنامه مشخص اقدام به جذب بازیکنان مورد نیاز کرده و توانستیم با کمترین امکانات تیمی جوان، با انگیزه، مستعد را فراهم کنیم که به نظر من بهترین تیم در مقایسه با سال‌های گذشته است."

وی در واکنش به این مطلب که در فصل قبل سایپا برای تمدید قرارداد کریم انصاری‌فرد سقف قرارداد را رعایت نکرده، ادامه داد: "برای فصل جدید تمام قراردادهای سایپا بر اساس قانون منعقد شده و پولی نداشتیم که بخواهیم بازیکن میلیاردی جذب کنیم."

قنبرپور معتقد است: "با توجه به امکانات و توانمندی‌هایی که در اختیار داریم و همچنین شادابی حاکم بر تمرینات سایپا، امسال تیم متفاوتی را شاهد بوده و امیدواری‌های بسیاری به سایپا داریم."

جمعه 30 تیر ماه/ رونمایی از بی‌حاشیه‌ترین تیم لیگ برتر

به هر حال در فصل نقل و انتقالات حاشیه‌های بسیاری گریبانگیر تیم‌های فوتبال بود، اما در این میان بی‌حاشیه‌ترین تیم عنوانی است که از سوی رسانه‌ها برای سایپا در نظر گرفته شد.

شاگردان مجتبی تقوی بر اساس برنامه‌ریزی سازمان لیگ برتر، باید روز جمعه نخستین دیدار خود را در ورزشگاه تبریز مقابل تراکتورسازی انجام دهند.

حال باید منتظر ماند و دید که رونمایی از بی‌حاشیه‌ترین تیم لیگ برتر چگونه خواهد بود.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول