اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

مراسم «دوشاب پزان» تابستان آذربایجان‌شرقی را شیرین می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: مراسم سنتی «دوشاب پزان» همه ساله از اواخر شهریور تا اوایل مهر در شهرستان اسکو برگزار می‌شود.

مراسم «دوشاب پزان» تابستان آذربایجان‌شرقی را شیرین می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اسکو، تراب محمدی صبح امروز در حاشیه بازدید از روستای عنصرود در گفت‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تجربه موفق برگزاری جشنواره گل محمدی در روستای عنصرود و معرفی قابلیت‌های شهرستان اسکو، انتظار می‌رود مراسم "دوشاب پزان" این شهرستان بیش از پیش مورد توجه مردم و گردشگران قرار گیرد.

وی مراسم "دوشاب پزان" اسکو را یکی از رسوم قدیمی این شهرستان عنوان و خاطرنشان کرد: این مراسم در طول سالیان دراز، سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و هر ساله شاهد برگزاری سنتی این مراسم در اکثر شهرستان‌های استان و به خصوص اسکو هستیم.

وی با بیان اینکه مراسم چیدن انگور در اسکو به صورت دسته جمعی و با هیجان خاصی صورت می‌گیرد، گفت: این مراسم آئینی در سال‌های نه چندان دور با تشریفات خاصی برگزار می‌شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تشریح کرد: معمولا هر باغدار قبل از اقدام به چیدن انگور، اقوام و نزدیکان خود را خبر می‌کرد و در روز چیدن انگور همه با لباس‌های سفید و تمیز در باغ حاضر می‌شدند و چیدن انگور با شادی و سرور و همراه با خواندن نغمه‌های محلی توسط افراد خوش‌صدا انجام می‌شد.

محمدی با اشاره به اینکه به اعتقاد باغداران، هدر رفتن ذره‌ای از محصول باعث قهر خداوند و رفتن برکت محصول در سال‌های آتی می‌شود، گفت: باغداران هنگام چیدن محصول از هدر رفتن حتی یک حبه انگور نیز خودداری می‌کنند.

وی اظهار داشت: پس از اتمام چیدن انگور، نوبت آماده‌سازی شیره انگور و سپس پخت دوشاب فرا می‌رسد و هر کشاورز پس از آماده شدن دوشاب، مقداری از آن را به عنوان تبرک بین همسایگان و آشنایان پخش می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یادآور شد: گرچه دوشاب تا حد زیادی جایگاه خود را در سبد غذایی شهر‌نشینان از دست داده است ولی هنوز هم برای پخت چندین نوع غذا و نیز پخت انواع حلوا، از جمله حلوای گردو، هویج، حلواهای محلی و انواع مرباها و همچنین همراه بعضی مواد غذایی مانند ماست و شیربرنج استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول