اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با معماری متفاوت

پنجره‌های ارسی گواه معماری بی‌نظیر مسجد خاتون‌آباد میانه است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی، گفت: پنجره‌های ارسی مسجد خاتون‌آباد میانه گواه معماری بی‌نظیر این مسجد است.

پنجره‌های ارسی گواه معماری بی‌نظیر مسجد خاتون‌آباد میانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از میانه، تراب محمدی بعدازظهر امروز در بازدید از عملیات بازسازی این مسجد تاریخی با اشاره به معماری مسجد خاتون‌آباد شهرستان میانه اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته هیچ مسجدی در شمال‌غرب پنجره ارسی نداشته و تنها خانه‌ها از آنها استفاده می‌کردند، پنجره‌های ارسی این مسجد چهره آن را در میان دیگر مساجد تاریخی استان و شمال‌غرب منحصر به فرد کرده است.

وی قدمت این مسجد را متعلق به اواخر دوره صفویه و اوایل قاجار عنوان کرد و افزود: مسجد خاتون‌آباد دارای بخش زنانه و مردانه است که پنجره‌های ارسی آن در جبهه شرقی و غربی و فاصله میان بخش زنانه و مردانه واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی به معماری داخلی مسجد اشاره کرد و ادامه داد: این مسجد با نمای آجری و سقف و ستون‌های چوبی است که سرستون‌های آن کنده‌کاری شده است.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دوره‌های مختلف تاریخی که این مسجد مرمت شده است، یادآور شد: مسجد خاتون‌آباد پیش از این در دوره‌های قاجار و پهلوی مرمت شده اما مرمت‌ها به صورت کلی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: مرمت کلی مسجد خاتون‌آباد به تازگی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا سه ماه آینده عملیات بازسازی و مرمت آن به پایان برسد.

محمدی مرمت نمای اصلی جبهه شرقی، غربی و جنوبی، مرمت در و پنجره‌ها، مرمت نمای داخلی و کف‌سازی را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای مرمت مسجد خاتون‌آباد عنوان کرد.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان از اضافه شدن برخی بخش‌های الحاقی در دوره‌های مختلف خبر داد و تشریح کرد: نمای مسجد در برخی قسمت‌ها از حالت اولیه خارج شده و نمایی ناهماهنگ با معماری داخلی مسجد زده شده بود که طی عملیات بازسازی انجام شده بخش‌های ناهماهنگ تخریب و با آجرهای سنتی نماکاری شد.

وی ادامه داد: نمای شمالی مسجد استحکام‌بخشی شده، سقف و نمای شرقی و جنوبی آن نیز مرمت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برآورد اعتبار اولیه برای مرمت و بازسازی مسجد خاتون‌آباد را 750 میلیون ریال اعلام کرد و خاطرنشان کرد: طبق برنامه مشخص شده مقرر شده است که مرمت این مسجد تا سه ماه آینده به اتمام برسد.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول