اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آنچه در حاشیه همایش نظام ارجاع در مناطق شهری اصفهان مطرح شد

پزشکان عمومی و مجریان پزشک خانواده مبهوت در اجرای ضربتی طرح

خبرگزاری فارس: طرح پزشک خانواده و پیاده کردن سیستم ارجاع بیمار که یکی از مصوبات اصلی برنامه پنجم توسعه کشور است و قرار بود در طول 5 سال به اجرا گذاشته در اقدام فوری مسئولان کشوری، اجرای آن طی دو سال شکل دستوری گرفت، به گونه‌ای که بسیاری از پزشکان عمومی و مجریان طرح را به ابهام برد.

پزشکان عمومی و مجریان پزشک خانواده مبهوت در اجرای ضربتی طرح

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، همایش نظام ارجاع در مناطق شهری در حالی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی استان و انجمن پزشکان عمومی اصفهان برگزار شد که تمام پزشکان عمومی که تا به امروز مبهوت در نحوه اجرای طرح پزشک خانواده بودند در سالن ابن‌سینا دانشگاه حاضر و پنج مجری اصلی را در آماج پرسش‌های خود قرار دادند.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان که به عنوان مجری همایش پشت تریبون قرار گرفته بود، از رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مدیرکل بیمه خدمات درمانی استان اصفهان، رئیس سازمان نظام پزشکی استان، معاون بهداشتی و مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان مجریان پاسخگوی همایش نام برد.

در این همایش که بیش از 500 سؤال از سوی پزشکان عمومی جمع‌آوری شده بود در حالی از مجریان پرسیده شد که پس از طرح هر سؤال موافق نظر جمع، صدای تشویق آنها به نشان تایید بلند می‌شود و گاهی اوقات حضار کم طاقت از بین جمعیت بلند شده و سؤال خود را مطرح می‌کردند.

حسین ایقاعی، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان که نیره اخوان‌بیطرف را به عنوان تنها مسئول دعوت شده از بین مسئولان شهری اصفهان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این همایش مشاهده کرد، داد گله پزشکان عمومی را به عنوان مهره‌های اصلی طرح به گوش این نماینده اصفهان رساند و گفت: طرح پزشک خانواده عنوان جراحی بزرگ درمان را از سوی مقامات کشوری کسب کرده است، اما در این همایش بزرگ هیچ یک از مسئولان حاضر به حضور نشدند.

وی ادامه داد: زمانی که برای نقطه نظرات صاحبان فرآیند که همان پزشکان عمومی هستند هیچ ارزشی قائل نیستند پس اجرای این طرح نمی‌تواند جامع باشد.

به گزارش فارس، تلفن‌های همراه تمام حضار از شبکه خارج و همایش در یک محوطه امنیتی در حالی برگزار بود که اعضای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ترجیح دادند از رسانه کسی در این همایش حضور نداشته باشد.

با وجودی که اساس تشکیل این همایش به منظور رفع ابهامات پزشکان عمومی از طرح و آگاه‌سازی آنها نسبت به این طرح تشکیل شد اما عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان معتقد بود که بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند، مجریان طرح پزشک خانواده تنها به کلی‌گویی و توجیه طرح پرداختند و جواب قانع ‌کننده‌ای برای سؤال‌های آنها نداشتند.

به گزارش فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه به منظور چالش‌هایی که پیش روی اجرایی کردن این طرح در شهرهای بزرگ است، اصفهان زیر بار اجرای آن در گام نخست نرفت و هم‌اکنون طرح در شیراز اجرایی شده است و در تهران در حال اجرا است.

شاهین شیرانی تاکید کرد: این طرح امسال باید از یک نقطه‌ای آغاز شود، اگر امسال و در این مقطع زمانی اجرا نشود از سال دیگر هم به اجرا گذاشته شود، همین مسائل و مشکلات را دارد.

وی ادامه داد: سعی شد که در اجرای طرح پزشک خانواده در اصفهان از نتایج عملیاتی کردن طرح در شیراز و تهران استفاده شود تا با مشکلاتی که آنها رو به رو شدند، برخورد نکنیم.

به گزارش فارس، در این همایش گاهی صدای بحث‌های بین رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حضار، مجری همایش و رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان به عنوان یکی از مخالفان اجرای ضربتی طرح پزشک خانواده بالا می‌رفت و خارج از سالن همایش از سوی تمام بلندگوها صدای سخنرانان به طور کامل پخش می‌شد.

بیشترین مبحثی که در این جلسه مطرح شد و پزشکان از آن گلایه داشتند زیاد خواندن جمعیت 2 هزار و 500 نفر مراجعه‌ کننده برای هر پزشک با حقوق کم 5 میلیون و نیم در ماه است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی از سوی مقامات عالی کشور قول کاهش مراجعان و افزایش حقوق را در طول اجرای طرح به پزشکان داد.

مسعود جوانبخت دبیر سازمان نظام پزشکی اصفهان که یکی دیگر از مخالفان اجرای نادرست و سریع پزشک خانواده به این شکل است، گفت: میانگین تمام هزینه‌هایی که باید یک پزشک خانواده در ماه متقبل شود، 3 میلیون و 50 هزار تومان است و حقوقی که برای وی در پایان ماه می‌ماند، یک میلیون تومان است.

وی اظهار کرد: این پزشک که مسئول سلامتی افراد است و باید علاوه بر چکاب به درمان، پیش‌گیری و انجام امور بهداشتی حداقل 500 نفر و حداکثر 2 هزار و 500 نفر در ماه بپردازد، یک میلیون تومان است که به صرفه نیست.

جوانبخت ادامه داد: به طور میانگین اجاره یک مطب برای یک پزشک در ماه حدود 700 هزار تومان، هزینه استخدام یک پرستار یا ماما بدون احتساب پاداش سالانه، بن و اداره کار ماهیانه 800 هزار تومان، استخدام منشی با احتساب هزینه اداره کار و پاداش 700 هزار تومان، دستمزد مستخدم نیمه وقت در ماه 400 هزار تومان، هزینه آب، برق، گاز و تلفن ماهیانه 200 هزار تومان، مالیات 100 هزار تومان و 150 هزار تومان هزینه استهلاک، خرید وسایل مطبی، تعمیرات و هزینه‌های کامپیوتری است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول