اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از هفته هنر سیستان‌وبلوچستان

سوزن‌دوزی هنر دستان زنان بلوچ

خبرگزاری فارس: سوزن‌دوزی که در آن ذوق و خلاقیت زنان سوزن‌دوز بلوچ به‌ صورت طرح‌های سنتی محلی که بیانگر خصوصیات و ویژگی‌های هر منطقه است، امروزه در میان صنایع هنری و سنتی کشور مرتبه و مقام بسیار والایی دارد.

سوزن‌دوزی هنر دستان زنان بلوچ

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، منطقه بلوچستان، این خطه گسترده و خشک، با مردمان سخت‌کوش و خستگی ناپذیرش خاستگاه یکی از ظریف‌ترین هنرهای دستی ایرانی است و آنچه ساکنان این منطقه از دیرباز پیشکش سایر هموطنان خود و نیز ساکنان دیگر نقاط جهان کرده‌اند تلفیقی صمیمانه از صبر و هنر زنان و دختران هنرمندی است که در هیات سوزندوزی‌هایی ظریف و جذاب متجلی است و بدون تردید سوزن‌دوزی بلوچ را باید در زمره یکی از اصیل‌ترین و جالب‌ترین صنایع‌دستی کشور به‌ حساب آورد.

در مناطق شهری و روستایی بلوچستان کمتر زن یا دختری را می‌توان یافت که با این هنر اصیل و ارزنده آشنایی نداشته باشد و اصولا سوزن‌دوزی آنچنان با زندگی زن بلوچ آمیختگی یافته که وقتی درصدد یافتن منشا و مبدا آن برآئیم در این کار توفیقی چندان نخواهیم یافت زیرا هر دختر بلوچ از سنین کودکی، ضمن آموختن و انجام امور مربوط به خانه‌داری موظف به فراگرفتن سوزن‌دوزی است و به سبب دخالتی که سلیقه‌های گوناگون در تهیه نوارهای سوزن‌دوزی دارند می‌توان طرح‌ها و نقش‌های متنوع و اصیل سوزن‌دوزی را در منطقه‌ی بلوچستان مشاهده کرد.

بر این اساس می‌توان به جرات گفت تقریبا تمام دختران و زنان بلوچ که در فاصله سنی 10 تا 45 سالگی قرار دارند با سوزن‌دوزی آشنا هستند و شناخت این هنر ارزنده توسط ساکنان سایر شهرها با افزایش تقاضا برای محصولات سوزن‌دوزی و ازدیاد تولید در مناطق مختلف مقارن بوده است و از این رو انواع رومیزی، کوسن، سفره، آباژور، پرده و غیره نیز توسط سوزن‌دوزان تولید می‌شود.

مهم‌ترین مراکز تولید سوزن‌دوزی اسپکه، هریدک، کوپچ ، پیپ، مته سنگ، چانف، مهنت، ایرندگان، قاسم‌آباد، گشت، سوران، کله‌گان، بمپور، اسماعیل‌آباد و زاهدان هستند.

در سوزن‌دوزی دو نوع ماده اولیه نیاز است: نخ و پارچه که سوزن‌دوزان بر حسب امکانات و سلیقه از نخ دمسه ( D.M.C. ) یا از نخ‌های پاکستانی استفاده می‌کنند.

پارچه‌هایی‌ که روی آن سوزن‌دوزی انجام می‌گیرد یا پارچه پنبه‌ای پاکستانی است که نازک و ریزباف بوده و برای محصولات پر کار در قطعات کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا پارچه گاندی ایرانی است که معمولا به عرض 120 سانتیمتر در بازار زاهدان بافت می‌شود.

معمولا سوزن‌دوزان به طور مستقل به تهیه محصول می‌پردازند و در صورت کارگروهی پس از پیاده کردن طرح کلی، هر زن یا دختر سوزن‌دوز یک رنگ را به طور کامل سوزن‌دوزی می‌کند و برای قسمت بعدی و استفاده از رنگ دیگر در تولید محصول آن را به هنرمند بعدی سپرده و این عمل تا خاتمه کار و تکمیل محصول ادامه می‌یابد.

سوزن‌دوزی جزء آن دسته از هنرهای معدودی است که با همان ابزار اولیه و اصیل و توسط دست سوزن صورت می‌گیرد و به همین علت از بسیاری از هزینه‌ها که بر اثر گرایش به صنایع و تکنولوژی ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کند و چون تکنولوژی مدرن نیاز به هزینه‌های بالا و همچنین افراد متخصص داشته نمی‌تواند جوابگوی تمام نیروی بیکار باشد.

سوزن‌دوزی در رفع این معضل می‌تواند بسیار موثر واقع شود و این هنر نه تنها رقیب و مانع برسر راه استفاده صحیح و مناسب از تکنولوژی نیست بلکه به عنوان عامل مکمل دراقتصاد کشورهای توسعه نیافته محسوب می‌شود.

همه روزه تا 22 تیرماه جاری از ساعت 9 صبح تا 9 شب، فرهنگ و هنر سیستان‌وبلوچستان قدوم هنردوستان را انتظار می‌کشد.

----------------

شیوا سرگزی

----------------

انتهای پیام/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول