اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بهزیستی تنکابن:

درمان معتادان تخصصی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهزیستی تنکابن گفت: درمان بلای خانمان‌سوز اعتیاد نیازمند توجه به جنبه‌های روانی، زیستی و اجتماعی افراد است.

درمان معتادان تخصصی می‌شود

ولی شمسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تنکابن ابراز داشت: اعتیاد یک عادت زیستی، روانی و اجتماعی است و تلاش برای کشف عوامل موثر در رویکرد مصرف و سوءمصرف آن مستلزم شناخت دقیق عوامل اثرگذار در آن است.

وی افزود: هر روز از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری و یا سایر افراد در اجتماع خبرهایی از افزایش میزان مصرف و سوءمصرف مواد مخدر، افزایش تعداد معتادان، کاهش سن مصرف‌کنندگان، تغییر رویکرد در تولید و مصرف مواد، تغییر جنسیت مواد از طبیعی به شیمیایی و افزایش تخریب روحی و جسمی آنها اخبار زیادی را می‌بینیم و می‌شنویم و این معضل بزرگ تنها دامنگیر جامعه ما نبوده بلکه پدیده جهانی است.

این مسئول بیان داشت: اعتیاد به عامل مهمی در آشفتگی نظم ملل در دنیا تبدیل شده و به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی مدیران و سیاست‌گذاران جهان تبدیل شده است.

* علل گرایش‌های مصرف مواد مخدر

شمسی درباره علل گرایش‌های مصرف مواد مخدر و سوءمصرف آن به عنوان وابستگی جسمی و روانی به ماده‌ای خاص یاد کرد و افزود: نخستین پیامد کاهش توانایی فرد در انجام حداقل وظایفش است که فاکتور مهمی در عدم انجام به تعهدات فرد در قبال سایران و خارج شدن فرد از نظم اجتماعی و درون‌گرایی صرف است و شخص و همه افراد مرتبط با او را به ورطه آسیب‌های اجتماعی و خود او را  نابودی می‌کشد.

وی عمده‌ترین عوامل در مصرف مواد مخدر و عوارض  آن را محیط و عوامل اجتماعی در آن ارزیابی کرد و بیان داشت: برای پیشگیری باید درک صحیح و شناخت کاملی از عوامل یاد شده کسب کرد تا راه برای حل بسیاری از این مخاطرات هموار شود.

رئیس اداره بهزیستی تنکابن مهم‌ترین عامل مؤثر در سوق دادن افراد به مصرف مواد را عوامل مخاطره‌آمیز فردی، بین فردی و محیط، عوامل مخاطره‌آمیز اجتماعی عنوان کرد و افزود: در این میان خانواده از نقش مهم و بسزایی برخوردار است، زیرا فرد در خانواده در ابعاد اجتماعی، زیستی و روانی تحت‌الشعاع مسائل شرعی و قانونی قرار دارد.

* اعلام عوامل زمینه‌ساز اعتیاد

رئیس اداره بهزیستی تنکابن با اشاره به اینکه عوامل زمینه‌ساز اعتیاد دارویی، روانی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی هستند، عنوان کرد: قدرت‌های استکباری همواره برای جلوگیری پیشرفت ملل به ویژه کشورهای در حال توسعه با توسل به انواع حیله‌ها و ترفندها با ترویج اعمال خلاف به ویژه مصرف مواد سعی می‌کنند ملل را از غافله رشد و توسعه عقب نگه دارند که در این مورد نیازمند هوشیاری و توجه ویژه خانواده‌ها در رویکرد فرزندان به مسائل و پدیده‌های جدید به ویژه ماهواره و اینترنت است.

وی اضافه کرد: اگر ما برای فرزندانمان برنامه و یا حرف جدیدی نداشته باشیم دشمنان با برنامه‌هایی که تدوین کرده‌اند موفق خواهند شد نسل آینده ما را از پویایی و تفکر به سوی سوءمصرف مواد و درونگرایی صرف و منفعل شدن سوق داده و این عامل تهدید جدی برای جامعه روبه‌ رشد ما است.

* رویکرد نوین درمان معتادان 

شمسی در مورد رویکرد نوین درمان معتادان خاطرنشان کرد: درمان این بلای خانمان‌سوز نیازمند توجه به جنبه‌های روانی، زیستی و اجتماعی افراد است که امروزه بنابر تفاوت‌های فردی و اجتماعی به روش‌های گوناگون اما تخصصی اعمال و صورت می‌پذیرد و دیگر یک برنامه درمانی برای اعمال در همه موارد و محیط‌ها مدنظر نیست.

وی متذکر شد: به این منظور و در این راستا در کشور، استان‌ها و همچنین شهرستان مراکزی که مورد تائید سازمان بهزیستی کشور هستند بر اساس ضوابط و زیر نظر ادارات بهزیستی به پالایش افراد و نجات آنها از این پدیده شوم اجتماعی همت می‌گمارند و در این میان ارتباط مستمر و کارشناسی بین درمانگاه‌ها، مراکز بهبودی و مددکاران و کارشناسان بهزیستی از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول