زهره آبآبزاده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان از کاهش خطاهای پزشکی در بیمارستان فاطمیه همدان خبر داد و اظهار کرد: موضوع ثبت خطاهای پزشکی با هدف ارزیابی حوادث در راستای یادگیری، تشخیص و درمان یک مشکل عمده در طراحی و کارکرد سیستم است.
به گفته وی، طرح ثبت خطاهای پزشکی در بیمارستان فاطمیه همدان به منظور پیدا کردن مقصر و اعمال تنبیه و سرزنش نیست بلکه در راستای تشخیص و رفع خطاهای احتمالی است.
مدیر بیمارستان فاطمیه همدان با بیان اینکه خطاهای پزشکی در بیمارستان فاطمیه در دو مرحله برنامهریزی و در مرحله اجرا است، گفت: در مرحله برنامهریزی به علت کمبود دانش و اطلاعات پزشکان در زمینه وضعیت بیمار، روشهای درمان و تجویز دارو است.
به گفته وی، خطاهای پزشکی در مرحله اجرا به صورت غیر عمد در حین انجام فعالیتهای بالینی رخ میدهد.
آبآبزاده عنوان کرد: در حال حاضر همه خطاهای بیمارستانی به صورت فردی و یا از طرف مسئول مربوطه و از طریق صندوقهای نصب شده در قسمتهای مختلف بیمارستان به دفتر حاکمیت بالینی جمعآوری میشود.
وی ابراز داشت: تحلیل خطاهای صورت گرفته در بیمارستان با هدف یادگیری و به اشتراکگذاری نتایج حاصل از آن در جلسهای با حضور مسئولان بخشها و واحدها، طرح و به همه بخشها و واحدها ارسال میشود.
مدیر بیمارستان فاطمیه همدان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح افرادی که در ارسال خطاها همکاری بیشتری داشته باشند از طرف مدیریت بیمارستان مورد تشویق قرار میگیرند که هدف از این مهم نیز فرهنگسازی انعکاس خطاهای پزشکی و بیمارستانی است.
انتهای پیام/صا30/چ3000