اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مقایسه سایر علوم

علم نظری در موسیقی ایران ضعیف است

خبرگزاری فارس: استاد موسیقی ایران گفت: قشر موسیقی‌دان در ایران نسبت به سایر اقشار بی‌سوادتر هستند و علم نظری در موسیقی ایران ضعیف است.

علم نظری در موسیقی ایران ضعیف است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدرضا لطفی در نشست پرسش و پاسخ در مجتمع فرهنگی هنری سوره اصفهان اظهار کرد: برخلاف علم نظری، علم عملی موسیقی در ایران به خوبی رشد و حرکت داشته و از لحاظ بُعد نظری تنها به صورت مدون یعنی هم‌ردیف درآمده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی استادان از ابتدای یک درآمد تا انتهای یک دستگاه را به خوبی تدریس می‌کنند، تصریح کرد: همین امر منجر به رونق کلاس‌های موسیقی امروز شده است و با نبود آنها کلاس‌ها تعطیل می‌شود و استادان باید در علوم نظری فعالیت بیشتری به خصوص در ساختارهای ردیف را از خود نشان دهند.

استاد تار و سه‌تار کشور ادامه داد: این بسیار مهم است که ما ردیف مدون شده در ساز و هم در آواز داریم، به عنوان مثال تاج‌اصفهانی به دلیل اینکه مکتب آموزشی در اصفهان داشته است، جزو تاثیرگذارترین افراد در موسیقی ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیز شاگردان تاج در اصفهان بیشترین کرسی‌دانان در موسیقی اصفهان محسوب می‌شوند، اضافه کرد: در زمینه تار، تنبور، ضرب و بسیاری از سازهای دیگر اصفهان در آن جاری نیست، به این دلیل که تاج‌اصفهانی یک مکتب طولانی و ممتد را در آواز تدریس کرد.

*مکتب در موسیقی همراه با شخصیت‌های مدون است

لطفی در ادامه با تعریفی از مکتب موسیقی گفت: با ورود برخی تعاریف غیر هنری نمی‌توان باور کرد که در اصفهان مکتب نداریم و باید این باور وجود داشته باشد که ذائقه‌های مختلف مکتب‌های گوناگونی را می‌طلبد.

وی صحبت از مکتب را در واقع شخصیت‌های مدون شده جا افتاده تاریخی دانست و اظهار کرد: با این توصیف زمانی که به یک مکتب نگاه کنید می‌توانید همانند فرش ملیت آن را تشخیص دهید.

استاد موسیقی ادامه داد: مکتب تمام کلیت یک هنر را با اجزای خودش و تکاملی که در این مورد است به انجام می‌رساند و این خود یک پدیده هنری است، که دارای کلاس و مدرسه است.

وی افزود: مکتب داشتن یعنی یک شهری تمدن تاریخی قوی داشته و فرهنگ و هنر در آن شکل اقتصادی پیدا کرده و با عبور از صافی مردم به هنرمندان بازگشته و تکرار این رفت و برگشت‌ها‌ در مدت 400 سال ادامه داشته است.

لطفی با ذکر تعدادی از مشخصات مکتب موسیقی اصفهان تاکید کرد: مکتب اصفهان به عنوان مکتبی همیشه مطرح در ایران بوده است و با ذکر اختلافات می‌توان حدود 15 مورد تفاوت بین مکتب اصفهان و تهران را برشمرد.

وی با اشاره به موسیقی بسیار متفاوت اصفهان تصریح کرد: در متن شعرخوانی در اصفهان همیشه وزن رعایت می‌شود و تاج‌اصفهانی از جمله کسانی است که قدرت بالایی در بیان افعاعیل داشته است و همین امر موجب تحرک بسیار در آوازخوانی می‌شود.

بداهه‌نواز کشور، مکتب اصفهان را از جمله مکاتبی دانست که در آن گوشه‌ها به خوبی رعایت می‌شود و اظهار کرد: در برخی نقاط از کشور زودتر از اصفهان موسیقی دستگاهی تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: آواز در مکتب اصفهان گرم است و منجر به خواب‌آلودگی نمی‌شود و اصفهانی‌ها در موسیقی شایسته هستند و شعر را در آواز به وضوح تلفظ می‌کنند.

لطفی سکوت را یکی دیگر از تفاوت‌های موجود در مکتب اصفهان دانست و ادامه داد: همراهی سکوت با نفس منجر به گیرایی و انتظار و اشتیاق به مجدد خواندن می‌شود.

وی گفت: ایجاد یک فضای احساسی در موسیقی اصفهان رعایت می‌شود که از نکات مهم در این هنر است.

استاد موسیقی با بیان اینکه جواب آواز در موسیقی اصفهان سخت است، تصریح کرد: تشخیص جواب آواز در مکتب اصفهان هوش و دقت بالایی را خواستار است.

*باید مفاهیم موسیقی ایرانی جمع‌آوری شود

وی در ادامه درباره موسیقی غرب و تلفیق آن با موسیقی ایرانی گفت: موسیقی غرب دارای متادولوژی با تجربه 400 ساله است.

لطفی ادامه داد: ابتدا باید مفاهیم موسیقی ایرانی شناسایی شود و با جمع‌آوری آن، سعی در بسط آن داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از اصطلاحات در موسیقی ایرانی تغییر کرده است، افزود: ابتدا باید مفاهیم و معادل اصطلاحات کنونی را در فارسی پیدا کرده و سپس با ابزار موسیقی غرب در مورد موسیقی تحقیق کنیم، که این هم کار دشواری است.

این هنرمند با بیان اینکه تلفیق یعنی مخلوط دو چیز که سومی به دست می‌آید، تاکید کرد: تلفیق در موسیقی کلمه نادرستی است و باید به جای آن از نسل جدید یا نو استفاده می‌کردند.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول