اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت نیمه شعبان

سازهای کوبه‌ای در هنرسرای خورشید نواخته می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست گروه موسیقی تیکا گفت: به مناسبت نیمه شعبان کنسرت سازهای کوبه‌ای جمعه و شنبه ۱۶و ۱۷ تیر ماه در هنرسرای خورشید نواخته می‌شود.

سازهای کوبه‌ای در هنرسرای خورشید نواخته می‌شود

علیرضا ولی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد:  گروه تیکا که یک گروه مازندرانی است به معنی پرنده خوش‌آواز در دو شب در هنرسرای خورشید با 13 نوازنده به روی صحنه می‌رود.

وی اجرای برنامه‌ها در هر شب را در دو نوبت دانست و تصریح کرد: در بخش نخست که به سبک کلاسیک است از سازهایی مانند تنبک، دف، دوسل کوتن مازندران، دمام و دهل به همراه سازهای ملودی تار و عود قطعاتی را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: این قطعات شامل ملودی محلی، رقص پاییزی، درآمد تنبک، ربابه جان و یک قطعه موسیقی عربی اجرا می‌شود.

سرپرست گروه موسیقی تیکا با بیان اینکه در سانس دوم حالت فولیک و محلی دارد، تاکید کرد: در این بخش از سازهای مازندرانی مانند قرنی، نی انبان، دوسل کوتن، دوسرتو و دایره مازندرانی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: قطعات آذری با سازهای پارا و نقاره و قطعات بندری، بوشهری و کردی که توسط یک گروه دف با همراهی تنبک و دهل از دیگر بخش‌های این برنامه است.

علیزاده با اشاره به اینکه در این کنسرت یکی از قطعات زمان شاه عباس صفوی نواخته می‌شود، اظهار کرد: این قطعه که با سازهای متعلق به آن زمان که تنها در ایران موجود است، نواخته می‌شود.

وی افزود: موسیقی این قطعه در گرجستان با وجودی که سازهای مربوطه تنها در موزه‌ها موجود است، نواخته می‌شود اما در ایران با وجودی که این ساز است، کسی با آن آشنایی ندارد.

سرپرست گروه موسیقی تیکا با بیان اینکه خود و یاسر نوازنده نواختن سازهای بادی را به عهده دارند، اضافه کرد: گرجی بهرامی، علی اکبرزاده، مسلم مرادی، علی کریمی، خشایار شاهانی، میلاد ارشادی و نوری نوازنده‌ سازهای کوبه ای هستند.

وی ادامه داد: این برنامه که به همت هنرسرای خورشید تدارک دیده شده است در ساعت 21 جمعه و شنبه 16و 17 تیرماه در تالار هنرسرای خورشید واقع در خیابان کاوه، پل چمران، جنب شهرداری منطقه هفت اجرا می‌شود.

انتهای پیام/غ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول