اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک پژوهشگر جوان:

رسانه‌ها تاثیر مستقیم بر تعامل اقوام دارند

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر جوان گفت: رسانه‌های جمعی به ویژه صداو سیما تاثیر مستقیم بر میزان تعامل اقوام و ادیان دارند.

رسانه‌ها تاثیر مستقیم بر تعامل اقوام دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه علی قهرمان ظهر امروز در سمینار تعامل اقوام، ادیان، مطبوعات و رسانه که در تالار شمس ارومیه برگزار شد ضمن ارائه مقاله خود اظهار داشت: اقوام تشکیل‌دهنده ملت ایران از یک هویت قومی برخوردار هستند که در زبان‌ها، گویش‌ها، آداب و رسوم، رفتار و کردار و در فرهنگ و هنر قومی و محلی آنها متبلور است.

وی ادامه داد: هرچند همه این اقوام ایرانی بوده و مولفه‌های مختلف ملت ایران را تشکیل می‌دهند که بیانگر تعلق ملی آنها است اما هویت قومی آنها به ویژه در زمینه فرهنگی و زبانی پایه کشور چندفرهنگی و چندزبانی ایرانی را می‌سازد.

این پژوهشگر اضافه کرد: بافت قومی متنوع ایران تاثیر خود را در زبان، ادبیات، آداب و رسوم و حتی در ترکیب و سیمای ملی ایرانیان نهاده است و از طرفی آذربایجان‌غربی را با توجه به تنوع قومی که در آن وجود دارد می‌توان مجموعه‌ای از اقوام مختلف اعم از ترک، کرد، آشوری، ارمنی، زرتشتی و ... دانست.

وی بیان داشت: سوال اصلی پیرامون تاثیر برنامه‌های صدا و سیما در همگرایی قومی است که باید در مورد آن بررسی صورت بگیرد و تاثیر برنامه‌های رادیو و تلویزیون به عنوان رسانه ملی بر میزان تعامل، انسجام، همگرایی افراد و اقوام مختلف ایران بررسی شود.

قهرمان اظهار داشت: در تحقیقی که بر روی افراد و اقوام مختلف استان به عمل آمده این نتیجه حاصل شده است که میزان مشاهده برنامه‌های رادیو و تلویزیون توسط افراد رابطه مثبت و معنی‌داری با متغیرهای "باورهای دینی مشترک"، "هویت ملی اقوام"، "همزیستی مسالمت‌آمیز" و  "رشد فرهنگ مشارکت" اقوام دارد.

گفتنی است تحقیقی که در سمینار به سمع و نظر مخاطبان رسید حاصل تلاش علی قهرمان و امیرعلی اکبری است.

انتهای پیام/ل20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول