اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس کاشی‌کاری:

خرابی‌ دیرین بناهای تاریخی بهتر از مرمت‌های غیر اصولی کنونی است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس کاشی‌کاری گفت: اگر بناهای تاریخی مورد تعمیر قرار نگیرد بهتر از مرمت‌های غیر اصولی کنونی است که بر روی آنها انجام می‌شود.

خرابی‌ دیرین بناهای تاریخی بهتر از مرمت‌های غیر اصولی کنونی است

محمدحسن مقضی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: از دیدگاه من کارشناسان مرمت میراث فرهنگی اطلاعات چندانی ندارند و به صحبت‌های آنها نمی‌توان اعتنایی کرد و من این موضوع را در جلسه شورای شهر نیز مطرح کرده‌ام.

وی افزود: این افراد شاید مدرک تحصیلی داشته و در رشته‌های مرتبط تحصیل کنند اما تجربه کاری نیز موردی است که در مرمت بناهای تاریخی کاربرد بیشتری دارد و نباید آن را از نظر دور نگه داریم.

این کارشناس کاشی‌کار با بیان اینکه کاشی‌کاری 150 سال در خانواده آنها سابقه دارد، اذعان داشت: با سال‌ها درس تئوری خواندن نمی‌توان تجربه فردی که 50 تا 60 سال است در حال تعمیر این بناهاست را به دست آورد چرا که با احتساب اینکه این افراد تجربه‌های اساتید خود را نیز آموخته‌اند می‌توان گفت قرن‌ها تجربه را در ذهن خود نهفته دارند.

وی تصریح کرد: اکنون کاشی‌های معرق سردر ورودی مسجد امام (ره) در حال تعمیر با موادی خاصی به نام "نانو" با نظارت ناکارشناسان است که سبب شده این کاشی‌ها درخشندگی نابه‌جایی پیدا کند و حالت طبیعی خود را از دست بدهد.

مقضی با بیان اینکه کاشی‌های سردر مسجد امام (ره) طی بیش از 400 سال زیبایی خود را حفظ کرده است، تصریح کرد: درخشندگی این مواد جدید در حدی است که انسان از نگاه کردن به این کاشی‌ها خسته می‌شود و این در حالی است که بیننده از تماشای سردر مسجد شیخ لطف‌الله و مدرسه چهارباغ هرگز سیر نمی‌شود.

وی اضافه کرد: از طرفی این سؤال به وجود می‌آید که مواد مورد نظر قابلیت حفظ این کاشی‌ها را تا 400 سال آینده دارد یا در آینده نزدیک بار دیگر باید از مواد جدیدتر برای حفظ کاشی‌ها استفاده کرد.

این کارشناس کاشی‌کار با بیان اینکه این کاشی‌ها مشکل خاصی نداشته است، تصریح کرد: به جرأت می‌گویم تنها گرد و غبار سالیان دراز بر روی کاشی‌های سر در این مسجد قرار گرفته بود که به راحتی امکان زدودن آنها حتی با یک پارچه وجود داشت و نیاز به نصب داربست‌هایی که چشم بیننده را آزار می‌دهد آن هم در ایام نوروز که شهر اصفهان سرشار از گردشگران داخلی و خارجی می‌شود و صرف هزینه‌های بیهوده نبود.

*‌ مرمت کاشی‌های داخلی مسجد امام (ره) نظم تذهیب بنا را برهم زده است

مقضی با اشاره به اینکه کاشی‌های داخل شبستان زیر گنبد مسجد امام (ره) پس از تعمیر در جاهای نامناسب نصب شده است، گفت: این کاشی‌ها در دوره‌های گذشته پس از تعمیر یا تعویض توسط افراد بی‌سواد در جای خود نصب نشده و تذهیب به کار رفته در ساختمان را برهم زده است.

وی ادامه داد: تا جایی که امکان دارد کاشی‌های چنین بناهای تاریخی باید تعمیر شود و اگر امکان نداشت لازم است طرح‌برداری کامل شده و با همان رنگ‌ها تهیه شود که عدم چنین دقت‌هایی به سبب فقدان تجربه و آگاهی صحیح کارشناسان و مرمت‌گران است.

این کارشناس کاشی‌کار با بیان اینکه کاشی‌های هفت‌رنگ 20 در 20 سردر مسجد امام، 55 سال پیش توسط پدر من محکم‌سازی شده بود، گفت: در این محکم‌‍‍‌سازی در هر چهار کاشی یکی میخ‌کوب شده بود و در طول سالیان دراز با وجود تردد ماشین‌های مختلف از جمله ماشین‌های ارتشی و تانک‌ها آسیبی ندید.

وی اضافه کرد: این کاشی‌ها نیاز به تعمیرات سطحی و تمیز کردن داشت اما اکنون تمام میخ‌کوب‌ها را بیرون کشیده‌ و از نو کار کرده‌اند و در واقع به جای اینکه ریشه‌ها را درست کنند کارهای بیهوده و نامطمئن انجام می‌دهند.

*‌ داربست‌هایی که به طور مداوم مهمان گنبد مسجد امام (ع) است

مقضی تعمیرات مداوم کاشی‌های گنبد مسجد امام (ره) را ناشی از عدم استفاده از کارشناسان واقعی مرمت این بنا دانسته و اظهار کرد: گنبد مسجد امام (ره) توسط پدر من 58 سال پیش یک بار مرمت شده و در طول سالیان طولانی مشکلی نداشته است و نام وی هنوز در دور کتیبه قرآنی که به شکل کمربندی بر روی گنبد نقش شده، وجود دارد.

وی با بیان اینکه مرمت طولانی کاشی‌های گنبد مسجد امام (ره) به اصل بی‌توجهی، کمبود تخصص و نبود کارشناس واقعی برمی‌گردد، اذعان داشت: به نظر من اگر مرمت این بنا به شکل اصولی و به دست اهل آن انجام می‌شد در کوتاه مدت این مشکل دوباره تکرار نمی‌شد و حداکثر در سه تا چهار سال به پایان می‌رسید.

این کارشناس کاشی‌کار با بیان اینکه هر بخش از تعمیرات بناهای تاریخی نیازمند متخصص مربوط به آن بخش است، گفت: تا زمانی که این تعمیرات به دست اهلش سپرده نشود این مشکل پا برجا می‌ماند و داربست‌ها مدام به دور گنبد مسجد امام (ره) گردش می‌کند و این در حالی است که این تعمیرات باید به گونه‌ای باشد که حداقل برای 40 سال پا برجا بماند.

وی تاکید کرد: بنابراین لازم است میراث فرهنگی تمهیدی بیندیشد که در کنار افراد تحصیل‌کرده از افراد با تجربه نیز در مرمت بناها استفاده کند و این افراد را با یکدیگر هماهنگ کند.

*‌ کاشی‌های از قوس به پایین گنبد مسجد امام (ره) مشکلی ندارد

مقضی با بیان اینکه ‌کاشی‌های گنبد مسجد امام (ره) از قوس به پایین متعلق به دوره صفوی است، تاکید کرد: این کاشی‌ها به علت اینکه باران و برف بر روی آن نمی‌نشیند و نور خورشید بر آن نمی‌تابد، آسیب‌پذیر نیست و تاکنون تعمیر نشده بود اما مشخص نیست چرا اخیراً کاشی‌های این بخش را که از لحاظ لعاب و مواد بی‌نظیر است همراه بخش‌های دیگر جمع کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این کاشی‌ها هیچ مشکلی نداشته است، ادامه داد: اگر کاشی‌های اصلی با کاشی‌های دیگر جایگزین شود این موضوع دیگر شامل بخش مرمت نمی‌شود و به جرأت می‌توان گفت میراث فرهنگی نوسازی میدان امام (ره) را با این عملکرد آغاز کرده است.

انتهای پیام/ی10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول