اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

سالم‌‌سازی محصولات صیفی و سبزی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: امسال پروژه سالم‌سازی محصولات تولیدی در سطح 5 هزار هکتار بر روی محصولات سبزی و صیفی انجام شده است.

سالم‌‌سازی محصولات صیفی و سبزی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد اظهار داشت: در راستای تولیدی سالم و با کیفیت ارزیابی‌های دقیقی از چگونگی کاشت این محصولات و نحوه استفاده از بذر، کود و چرخه تولید انجام می‌گیرد که امیدواریم با ردیابی کامل باقی‌مانده سموم، مشخص کردن سطوح و الگوبرداری در راستای ترویج و شناسه‌دار کردن صیفی و سبزی شاهد تحول شگرفی در زمینه تولید این نوع محصولات باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس شائبه استفاده از آب‌های آلوده در تولید محصولات صیفی و سبزی را رد کرد و ابراز داشت: کار نظارت بر کیفیت محصولات و عدم استفاده از آب‌های نامتعارف تا دستیابی به تولیدی سالم و با کیفیت به طور مستمر پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 80 هزار هکتار از اراضی این استان زیرکشت سبزیجات است که از این میزان 2 میلیون و 900 هزار تن تولید به دست می‌آید.

خرد در ادامه به جایگاه استان فارس در کشور در زمینه تولید محصولات صیفی و سبزی اشاره کرد و گفت: استان فارس با سطح زیرکشت 80 هزار هکتار و تولید 2 میلیون و 900 هزار تن محصولات سبزی و صیفی به ترتیب مقام دوم و اول را در سطح کشوری به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه از پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی و بیمه گوجه فرنگی داربستی خبر داد و بیان داشت: کشت داربستی گوجه فرنگی نسبت به کشت معمول از لحاظ صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌ها، افزایش بهره‌وری و تولید برتری دارد و این نوع کشت می‌تواند در زمستان و در شهرستان‌های جنوبی کمبود این محصول را جبران کند.

وی تصریح کرد: در راستای حمایت از این نوع کاشت، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت 50 میلیون تومانی به ازای هر هکتار و همچنین برقراری بیمه گوجه فرنگی داربستی در دستور کار قرار داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از درج اطلاعات بیش از 4 هزار و 600 بهره‌بردار در سامانه سبزی و صیفی نیز خبر داد و گفت: به منظور تسریع و تسهیل در امور مربوطه از جمله کنترل میزان تولید و ردیابی محصول تولیدی سایت سبزی و صیفی طراحی شده که تاکنون اطلاعات 30 درصد بهره‌برداران در این سامانه درج شده است.

خرد در مورد وضعیت تولید هندوانه در استان فارس نیز گفت: استان فارس در سال زراعی 91-90 با سطح زیرکشت 16 هزار و 200 هکتار و تولید 747 هزار تن هندوانه حدود 5.12 درصد از سطح زیرکشت و 5.18 درصد از تولید هندوانه کشور را به خود اختصاص می‌دهد که از این لحاظ فارس حایز مقام دوم در کشور است.

خرد عمده‌ترین فعالیت سازمان جهاد کشاورزی فارس در راستای تولید محصول سبز به منظور کنترل عوامل خسارت‌زا و کاهش مصرف سموم را برنامه مدیریت تلفیقی آفات (IPM)، مدیریت ماده آلی خاک، اجرای طرح کشاورزی حفاظتی، اجرای طرح‌های آموزشی و آزمایش محصولات تولیدی در آزمایشگاه برای تعیین بقایای سموم بر روی محصولات کشاورزی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی برندسازی و تولید محصول سبز است، گفت: سال گذشته 19 گواهی استاندارد محصول اخذ شده که 15 مورد آن مربوط به محصولات سبزی و صیفی است.

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول