اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت خبر داد

استفاده از روش‌های نوین آبیاری در مزارع مرودشت

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: سیستم‌های نوین آبیاری شامل نوارطیف، قطره‌ای و بارانی در مزارع مرودشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از روش‌های نوین آبیاری در مزارع مرودشت

علی‌حسین رضایی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مرودشت اظهار داشت: نوار طیف ارزان قیمت و بر خلاف آبیاری بارانی و قطره‌ای کوتاه مدت است و پس از فصل زراعی جمع‌آوری می‌شود.

به گفته وی، شش هکتار باغ در سیدان با روش قطره‌ای آبیاری می‌شود که آلوسیاه، هلو، شلیل، گردو، زیتون و انار عمده محصول این باغات را تشکیل می‌دهد.

رضایی‌نیا با اشاره به یک نمونه از فعالیت‌های این شهرستان اظهار داشت: سالانه 100 هزار نشای بوته توت‌فرنگی در شرکت کشت و صنعت بهار‌چین تولید می‌شود و تولید 500 تن زیتون شور نیز در دستور کار این واحد است.

وی توضیح داد: برای آبرسانی مطلوب و با کم‌ترین میزان هدر رفت احداث و اصلاح کانال‌های آبیاری در مرودشت در دستور قرار گرفته است.

رضایی‌نیا تصریح کرد: 500 کیلومتر کانال آبیاری در مرودشت احداث شده است و هر سال 46 تا 50 پروژه از این دست با بیش از 10 میلیارد تومان هزینه انجام می‌شود.

وی بیان کرد: از چهار بند انحرافی این شهرستان یک بند برای آبرسانی به اراضی دهستان نقش رستم از توابع سیدان مرودشت احداث شد.

به گفته وی، این بند انحرافی دارای دبی دو متر مکعب در ثانیه است و یک‌میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه در بر داشته است.

وی افزود: با احداث این بند انحرافی، جمع‌آوری و انتقال آب به این اراضی 12 برابر شده است.

به گفته وی، 13 میلیون تن کلش تولیدی این شهرستان با قیمت هر کیلو 170 تا 200 تومان در خود این استان خریداری یا به استان‌های یزد، اصفهان، سیستان‌وبلوچستان صادر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تولید سالانه ماهی شهرستان مرودشت از 17 حوضچه بالغ بر  720 تن است.

رضایی‌نیا با اشاره به تشویق کشاورزان به دو یا چند منظوره‌کردن مزارع خاطرنشان کرد: این منطقه با دارا بودن 11 مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم‌آبی رتبه سوم تولید ماهی سردآبی این استان را دارا است که 14 درصد از کل تولید فارس را شامل می‌شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی مرودشت، سوخت مزارع دو منظوره در سیستم تعریف نشده است و با توجه به اینکه در صورت نبود سوخت، برق این مزارع دچار مشکل می‌شود و آبزیان پرورشی در خطر جدی قرار می‌گیرند لازم است تدبیر جدی در این زمینه صورت گیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای کاهش مشکل سوخت، استفاده از آبگرمکن خورشیدی و تولید برق با استفاده از آب برگشتی خود مزرعه از طریق اختلاف شیب در دستور کار قرار گرفته که با نصب دستگاه‌های مولد انجام می‌شود.

مشکلات بانکی برخی از واحدهای تولیدی کشاورزی مرودشت مورد دیگری بود که مدیر جهاد کشاورزی مرودشت خواستار هم‌افزایی مسئولان برای حل آن شد.

انتهای پیام/ب20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول