اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان جنوبی:

پیشینه تاریخی خراسان جنوبی زمینه‌ساز توسعه منطقه است

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان جنوبی گفت: پیشینه ای ارزشمند منطقه در سده های اخیر با اهمیت استراتژیکی آن پیوند خورده و زمینه توسعه متوازن منطقه را فراهم آورده است.

پیشینه تاریخی خراسان جنوبی زمینه‌ساز توسعه منطقه است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط ‌عمومی استانداری خراسان جنوبی، قهرمان رشید در همایش نکوداشت عبدالعلی بیرجندی گفت: اقدام یونسکو در برگزاری مراسم نکوداشت پانصدمین سالگرد تولد علامه عبدالعلی بیرجندی و قرار دادن نام این دانشمند شهیر در فهرست بزرگداشت‌های جهانی یونسکو جای تقدیر دارد.

وی افزود: این اقدام فرهنگی افزون بر شناسایی و منزلت علمی دانشمندان در گسترش مناسبات فرهنگی و تعاملات و غنای فرهنگ‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: استان خراسان جنوبی که در شرق ایران قرار دارد به دلیل قدمت، از منظر آثار تاریخی و گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارد و آثار معماری، سازه‌های آبی و سایر دست‌آوردهای فرهنگی، افزون بر جاذبه‌های هنری و عناصر زیبایی شناختی، نشانگر خلاقیت و ظرفیت بالای مردم این خطه است.

رشید وجود قلعه بیرجند، ارگ کلاه فرنگی، مدرسه شوکتیه، عمارت اکبریه، موزه مفاخر و موزه باستان‌شناسی، میراث پهلوانی جلوه‌های ویژه حیات فرهنگی و تاریخی این استان را به نمایش می‌گذارد.

وی یادآور شد: به سبب اهمیت این خطه از جنبه‌های گوناگون نام این خطه بارها در سفرنامه‌های سیاحان داخل و خارج آمده است و در این سفرنامه‌ها علاوه بر اشاره به ویژگی‌های اقتصادی و محصولات زراعی، قابلیت‌های هنری مردم این منطقه نیز مورد تحسین قرار گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد:‌ این استان از نظر علمی و فرهنگی نیز زبانزد خاص و عام است به گونه‌ای که نام‌آورانی در عرصه علم و ادب این خطه نشو و نما کرده و از شهرتی جهانی برخوردار هستند.

رشید افزود: از میان این مفاخر به جز علامه عبدالعلی بیرجندی می‌توان به حکیم نزاری، ابن حسام خوسفی، ابو جعفر کافی قاینی، بدیع‌الزمان فروزانفر، محمدحسن گنجی، غلامحسین شکوهی، کاظم معتمدنژاد، احمد کامیابی و احمد رفیعی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در سپهر فرهنگ این خطه نام نظام‌الدین عبدالعلی بیرجندی ریاضیدان و منجم سده دهم هجری به سبب آثار ارزنده و تاثیرگذارش درخشش خاص دارد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: شمار فراوان این نسخ در کتابخانه‌های جهان گواه منزلت والای بیرجندی در محافل علمی شرق و غرب است.

انتهای پیام/ل30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول