اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نبود امنیت برای زائران عتبات عالیات

کاروان‌های غیرمجاز مسئولیتی در قبال امنیت زائران ندارند

خبرگزاری فارس: زیارت عتبات عالیات در قالب کاروان‌های مجاز زیرنظر سازمان حج و زیارت سفری ماندگار و ایمن برای زائران است و کاروان‌های غیرمجاز متاسفانه مسئولیتی در قبال امنیت زائران عتبات عالیات ندارند.

کاروان‌های غیرمجاز مسئولیتی در قبال امنیت زائران ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نخستین پرواز عتبات عالیات استان زنجان با حضور هشت خبرنگار زنجانی صورت گرفت.

با توجه به حمایت‌های مدیریت حج و زیارت استان زنجان از فعالیت‌های مختلف در زمینه عتبات عالیات و همت مسئولان استانی پروازهای عتبات عالیات استان زنجان آغاز شده و این پروازها به صورت منظم صورت می‌گیرد.

ارائه خدمات مطلوب به زائران عتبات عالیات که با کاروان‌های مجاز زیر نظر سازمان حج و زیارت به عتبات عالیات مشرف می‌شوند از نکات مثبت این سفرها محسوب می‌شود.

خبرنگاران زنجان که برای بررسی وضعیت زائران عتبات عالیات میهمان مدیریت حج و زیارت استان زنجان بودند، در قالب کاروان مجاز زیر نظر حج و زیارت به عتبات عالیات مشرف شده و در طول سفر و در عتبات عالیات وضعیت این کاروان‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

با چند زائر ایرانی در مناطق مختلف عتبات عالیات همراه شده و از سخنانشان پیدا است که سفر با کاروان‌های غیرمجاز به عتبات عالیات نه تنها مشکلات زیادی را برای آنان به وجود آورده بلکه از نظر امنیتی نیز با مشکلاتی جدی روبرو شده‌اند.

گله بسیاری از این زائران عدم خدمات‌رسانی مناسب در بخش‌های تغدیه، اسکان، حمل و نقل و گرفتن مبالغ بیش از آنچه که مقرر شده است، دیده می‌شود.

کاروان‌های مجاز که از سوی سازمان حج و زیارت به عتبات عالیات مشرف می‌شوند،حضور ناظر شرکت شمسا و مامور امنیتی از بدو ورود به عراق تا ترک خاک این کشور نعمتی بود که کاروان‌های غیرمجاز از این امر محروم هستند.

مشخص‌نبودن محل اقامت زائران‌، اختصاص هتل‌های بی‌کیفیت و طبخ غذاهای غیربهداشتی و زمان طولانی حضور در مرز برای ورود به کشور عراق از مشکلات این زائران محسوب می‌شود.

ناظر شرکت شمسا در عتبات عالیات در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هر ناظر شمسا بر نحوه خدمات‌رسانی به زائران در سه هتل نظارت می‌کند، افزود: تغدیه، حمل و نقل، اسکان و تامین امنیت زائران از وظایف شرکت شمسا در عتبات عالیات است.

*امنیت کاروان‌های مجاز در عتبات عالیات تامین می‌شود

مرتضی حمزه‌ای ادامه داد: همه مسائل زائران از لحظه ورود به خاک عراق بر عهده شرکت شمسا بوده و تا موقع خروج، امنیت زائران تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین گروه زائران عتبات عالیات از سال 84 مشرف شدند، افزود: فعالیت‌های انجام شده در این چند سال موجب ارتقای ارائه خدمات به زائران شده و مشکلی در زمینه اعزام زائران به عتبات عالیات وجود ندارد.

*کاروان‌های مجاز کمترین خسارت جانی و مالی را متحمل شده‌اند

ناظر شرکت شمسا در عتبات عالیات تصریح کرد: کاروان‌های مجاز زیر نظر حج و زیارت به صورت برنامه‌ریزی شده وارد عتبات عالیات شده و خوشبختانه تاکنون کمترین خسارت جانی و مالی را متحمل شده‌اند.

وی با بیان اینکه امنیت زائران در قالب کاروان‌های غیرمجاز تامین نمی‌شود، افزود: این زائران در عتبات عالیات با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند که ضروری است با اطلاع‌رسانی‌های مطلوب از ثبت نام افراد در کاروان‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

حمزه‌ای یادآور شد: کاروان‌های مجاز با کد چهار رقمی که در اختیار همه زائران قرار می‌گیرد قابل شناسایی بوده و محل اقامت و اطلاعات این کاروان‌ها از طریق این شماره قابل پیگیری است.

وی با اشاره به بمب‌گذاری‌های اخیر صورت گرفته در عتبات عالیات خاطرنشان کرد: خوشبختانه کاروان‌های مجاز با مشکلی در این زمینه مواجه نشدند.

ناظر شرکت شمسا در عتبات عالیات با بیان اینکه متاسفانه وضعیت امنیتی در برخی موارد در عتبات عالیات مطلوب نیست، افزود: سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تامین امنیت زائران انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های مطلوبی در زمینه ارائه خدمات مطلوبتر به زائران انجام شده و در حال حاضر مشکلی برای اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات وجود ندارد.

حمزه‌ای ادامه داد: متاسفانه کاروان‌های غیرمجاز مسئولیتی در قبال زائران نداشته و امنیتی برای زائران این کاروان‌ها در عتبات عالیات وجود ندارد.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول