اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از استان حماسه، آب و سنگ

گهواره تمدن ایران زمین گردشگران را فرا می‌خواند

خبرگزاری فارس: استان زرخیز و متمدن کرمانشاه سرزمینی تاریخی و فرهنگی است که آوازه شهرتش در ابعاد مختلف فراگیر است.

گهواره تمدن ایران زمین گردشگران را فرا می‌خواند

به گزارش خبرنگار فارس از کرمانشاه، دیار کرمانشاه سرزمین غیور مردان و شیر زنانی است که در طول تاریخ با عزت و ایستادگی زیسته‌اند و امروز ولایت‌مداری و انقلابی بودن مردمانش در دنیا زبانزد است.

کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است و به‌دلیل قرارگیری در تقاطع 2 محور شمال به جنوب و شرق به غرب و نیز هم‌جواری با عراق و واقع شدن بر سر راه کربلای معلی و عتبات عالیات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در دوران حماسه هشت سال دفاع مقدس همه استان‌ها دچار خسارات بسیار شدیدی شدند و تنها شهر کرمانشاه بیش از یک‌هزار و 120 مرتبه مورد بمباران و موشک باران دشمن بعثی قرار گرفت.

*آب و هوا

این استان از لحاظ آب و هوایی جزو مناطق معتدل کوهستانی قرار می‌گیرد. نعمت‌های متعدد و زمینه مساعدی برای رشد و نمو بسیاری از محصولات کشاورزی و گیاهان مختلف دارویی، از نعمات و الطاف الهی است.

وجود اقلیم متنوع و سرسبز در کنار صدها جاذبه تاریخی، طبیعی و گردشگری و قرار داشتن در مسیر تاریخی جاده ابریشم این شهر را به خاستگاه ایرانگردان و جهانگردان مبدل کرده است.

*دین و مذهب

اکثریت جمعیت مردم کرمانشاه را کردها که از اقوام اصیل و اولیه‌ آریایی هستند تشکیل می‌دهند و بیشتر جمعیت را از نظر مذهبی شیعیان تشکیل داده، اهل سنت دومین گروه و اهل‌حق اقلیت دیگر مذهبی این شهر به‌شمار می‌آیند.

در کرمانشاه همچنین اقلیت‌های دینی از جمله مسیحی، یهودی، زرتشتی و کلیمی هستند که با ترکیب جمعیتی کوچک به اعمال دینی و اعتقادی خود می‌پردازند.

شیعیان کرمانشاه، جعفری اثنی‌عشری و اهل سنت غالبا شافعی مذهب و از محبان پیامبر مکرم اسلام(ص) و اهل بیت(ع) هستند، چنان‌که بسیاری از علمای این منطقه اعم از شیعه و اهل سنت در باب اهل بیت(ع) و احکام دینی، نظرات مشترک و تقریبی دارند و نمونه کامل و جامع تقریب و وحدت در بین مذاهب و فرق اسلامی را می‌توان در این دیار مشاهده کرد.

کرمانشاه نه‌تنها در بخش عالمان دینی و هادیان راه، دارای نخبگان و چهره‌های برتر بوده و هست، بلکه در هنر، علم، معرفت و عرفان، شعر و ادبیات، تاریخ و سیاست چهره‌های تابناک و درخشانی تربیت کرده که خاک کرمانشاه را به این دلیل خاک زرخیز و سرشار از گوهر می‌نامند.

کرمانشاه به‌واسطه قرار گرفتن در مسیر تاریخی جاده ابریشم و نیز مهمترین و کهن‌ترین راه عبور زائران عتبات عالیات از نعمات فراوان این فرصت تاریخی بهره‌مند بوده و بسیاری از عالمان، اندیشمندان و بزرگانی که از این مسیر به زیارت می‌رفتند آثار و برکاتی هم برای این سامان داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به علامه فاضل تونی اشاره کرد.

این سرزمین مهد علم، فرهنگ و هنر بوده و بسیاری از چهره‌های گذشته و حاضر حوزه دین، علم، فرهنگ، هنر و ادبیات در این منطقه زیسته‌اند یا از این سرزمین بوده و هستند. از علامه سردار کابلی گرفته تا آیت‌الله‌العظمی شیخ حسن حجتی هرسینی، آیت‌الله شیخ فرج‌الله کاظمی، آیت‌الله شیخ محمدرضا کاظمی، آیت‌الله عطا‌الله اشرفی اصفهانی چهارمین شهید محراب، آیت‌الله سیدجواد نجومی و آیت‌الله حاج سید مرتضی نجومی همه از چهره‌های برجسته این دیارند.

آیت‌الله شیخ حسن و شیخ مجتبی حاج آخوند که در مبارزات انقلاب نقشی موثر ایفا کردند. آیت‌الله معصومی لاری، آیت‌الله شیخ مجتبی و آیت‌الله محمد میبدی و خاندان معروف آل‌آقا که خانواده علم و فضیلت در این منطقه بوده و هستند.

هم‌اکنون نیز کرمانشاه از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه علم و دین برخوردار است. ازجمله آیت‌الله شیخ مصطفی علما که از شاگردان خاص و مورد عنایت علامه طباطبایی بوده و هم‌اکنون در کسوت نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه فعالیت دارند و آیت‌الله حسن ممدوحی که ایشان نیز از شاگردان علامه طباطبایی بوده و حضوری موثر در حوزه‌های علمیه قم در حوزه فلسفه و تدریس دارند. آیت‌الله شیخ محمود امجد و آیت‌الله بخشی نیز در قم در تربیت طلاب همت دارند.

از دیگر افراد تاثیرگذار در استان آیت‌الله شیخ محمد حسین زرندی بوده که 23 سال نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه این شهر بودند و حوزه علمیه‌ای ماندگار برای کرمانشاه تاسیس کردند که بزرگترین حوزه علمیه غرب کشور است و نیز حجت‌الاسلام عبدالخالق عبدالهی، آیت‌الله شیخ محمد حجتی فرزند آیت‌الله‌العظمی حجتی هرسینی، حجت‌الاسلام ذکرالله احمدی، و حجت‌الاسلام میریونسی که در کنگاور به تربیت طلاب مشغولند.

از بزرگان فرهنگ و هنر و ادب این سرزمین نیز می‌توان از میرزا رضای کلهر خوشنویس بزرگ و ماندگار سیاه‌مشق، علامه فقید آیت‌الله سید مرتضی حسینی نجومی، عالمی که علم و عمل را با هنر آمیخته بود، مرحوم رشید یاسمی، مرحوم میرزا احمد الهامی کرمانشاهی (فردوسی حسینی) با آن اشعار حماسی ماندگار در وصف امام حسین(ع) و قیام عاشورا و فرزندش ابوالقاسم الهامی مشهور به لاهوتی که عده‌ای شعر نو را پیش از نیما به ایشان نسبت داده‌اند، مرحوم استاد یدالله بهزاد که شاعری فهیم و بسیار توانمند بود، عارف روشن ضمیر مرحوم طهماسب قلی‌خان (وحدت) کرمانشاهی که اشعارش تجلی عرفان، معرفت و سلوک است، میرزا صالح ماهیدشتی، تمکین کرمانشاهی و دیگران نام برد.

*زبان و گویش

زبان مردم کرمانشاه غالبا کردی و لهجه شیرین فارسی کرمانشاهی است، البته در مناطق مختلف انواع گویش‌های کردی و لکی وجود دارد که علاوه بر گویش کردی کلهری می‌توان به کردی کرمانشاهی، کردی سنجابی، کردی زنگنه، کردی اورامی و کردی سورانی نیز اشاره کرد و زبان لکی مردمان این دیار هم تلفیقی از زبان کردی و لری است.

لهجه فارسی کرمانشاهی که ترکیبی از کردی کلهری با زبان فارسی است از 200 تا 250 سال پیش تاکنون در کرمانشاه رایج شده و این لهجه شیرین مختص مردمان شهر کرمانشاه است.

کرمانشاه دارای آثار باستانی متعدد و جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که دیدن این شهر برای مسافران و گردشگران باعث می‌شود خاطره‌ای بکر در ذهنشان نقش بندد.

*طاق بستان

محوطه تاریخی طاق بستان در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه‌ای در شمال‌شرقی حاشیه کنونی شهر کرمانشاه واقع شده است.

دراین محوطه، آثاری از دوره ساسانی وجود دارد که شامل سنگ‌نگاره اردشیر دوم و 2 ایوان سنگی به‌نام‌های ایوان کوچک و بزرگ است. ایوان کوچک در سمت چپ سنگ نگاره اردشیر دوم و ایوان بزرگ در سمت راست ایوان کوچک قرار دارد.

*کوه

کوه ‌سر به فلک کشیده "پرآو" با ارتفاع 3359 متر در شمال‌شرقی شهر کرمانشاه نماد استواری، استقامت و پایداری مردمان این سرزمین است.

*مساجد

مسجد جامع، مسجد حاج شهبازخان، مسجد عماد‌الدوله، مسجد شازده و مسجد دولتشاه از مساجد قدیمی و زیبای کرمانشاه هستند.

*تکیه‌ها

تکیه بیگلری و تکیه معاون‌الملک با معماری بی‌نظیری که دارند، در نوع خود زیبا و دیدنی هستند.

*حمام‌ها

حمام حاج شهبازخان و حمام حسن‌خان معاون‌الملک نیز از آثار دیدنی این شهر به‌حساب می‌آیند.

*پارک‌ها

پارک کوهستان، پارک شیرین، پارک شاهد، پارک لاله و پارک فدک از پارک‌های سرسبز کرمانشاه هستند که مردم کرمانشاه با حضور در این پارک‌ها، اوقات خود را به شادی در کنار خانواده‌هایشان سپری می‌کنند.

*صنایع‌دستی

گیوه، قلم‌زنی، موج، گلیم و فرش از جمله صنایع‌دستی است که با دستان هنرمندان کرمانشاهی ساخته می‌شود و طرفدارانی در سراسر دنیا دارد.

*غذا

خورشت خلال بادم، غذای سنتی و مخصوص کرمانشاهیان است.

*سوغات

نان برنجی، نان خرمایی، کاک و روغن کرمانشاهی از جمله سوغات دیار کرمانشاه است.

*نواها

هوره، گورانی و سیاه چمانه از نواهایی است که از دیرباز توسط مردمان این دیار سروده شده و می‌توان اشعار مختلف با مضامین گوناگون را در این نواها شنید.

شهرستان کرمانشاه، مرکز استان کرمانشاه است که در واقع هر کدام از شهرستان‌ها و نقاط این استان دارای زیبایی‌های مختص به خود و تاریخی با قدمت دیرینه هستند و از جمله آن می‌توان به کتیبه جهانی بیستون اشاره کرد.

-----------------------------

گزارش: محسن فولادی

-----------------------------

انتهای پیام/خ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول