اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

صرفه‌جویی آب مسئله‌ای که مردم بیشتر از دستگاه‌های اجرایی باورش دارند

خبرگزاری فارس: صرفه‌جویی در مصرف آب امروز یک ضرورت است و آمار منتشر شده از میزان صرفه‌جویی نشانگر این است که مردم بیشتر از دستگاه‌های اجرایی آن را باور دارند.

صرفه‌جویی آب مسئله‌ای که مردم بیشتر از دستگاه‌های اجرایی باورش دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کشور ایران کشور کم‌آبی است و این شرایط در اقلیم خشک و بیابانی خراسان جنوبی وضعیت به مراتب ویژه‌تری پیدا کرده است چراکه خشکسالی‌های پی در پی و کمبود نزولات جوی در این منطقه شرایط خاصی را از نظر منابع آبی به وجود آورده است.

وجود بارندگی‌هایی کمتر از میانگین کشوری در استان سبب کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی شده است و از طرف دیگر چاه‌ها اصلی‌ترین منبع تأمین آب در استان خراسان‌ جنوبی است.

از طرف دیگر بحران کمبود آب تنها منحصر به کشور ایران نیست بلکه یک بحران جهانی است به گونه‌ای که بارها این مطلب را شنیده‌ایم که در سال‌های آتی جنگ بر سر منابع آب به وجود می‌آید.

در این بین مفاهیمی مانند صرفه‌جویی در مصرف آب اهمیت خود را بیش از پیش نشان می‌دهد و باید فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از منابع آبی ترویج شود.

هفته صرفه‌جویی در مصرف آب که همه ساله از یکم تا هفتم تیرماه آغاز می‌شود فرصت مناسبی است تا با اطلاع‌رسانی مناسب زمینه استفاده بهینه از منابع آبی در بین مشترکان ترویج شود تا جامعه با مشکلاتی مانند جیره‌بندی آب مواجه نشود.

در این بین همکاری مشترکان خانگی، صنعتی، کشاورزی و عمومی دارای اهمیت زیادی است تا صرفه‌جویی در مصرف آب به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده و همه اقشار با وضعیت کنونی منابع آبی و ضرورت صرفه‌جویی آشنا شوند.

بر اساس آمار صرفه‌جویی در میان مشترکان خانگی آب تا حدودی محقق شده با وجود افزایش 8 هزار و 500 مشترک جدید در خراسان جنوبی میزان مصرف آب در سال 90 نسبت به سال قبلش یک‌ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش عمومی و کشاورزی نیز دارای اهمیت زیادی است به ویژه در بخش کشاورزی که میزان هدررفت آب در این بخش بیشتر به چشم می‌آید و باید با جایگزینی روش‌های جدید آبیاری میزان هدررفت آب در این بخش را کاهش داد.

در این بین مشترکان عمومی مانند شهرداری‌ها نیز می‌توانند در کاهش میزان مصرف آب نقش بسزایی را داشته باشند.

جداسازی آب شرب از آب فضای سبز یکی از اقداماتی است که در این زمینه موثر بوده اما تغییر روش‌های آبیاری فضای سبز نیز می‌تواند در این بین موثر باشد.

بارها صحنه‌های سرازیر شدن آب از فضای سبز میان خیابان‌ها، میادین یا پارک‌ها در شهر بیرجند مشاهده شده که با کمی نظارت و دقت بیشتر می‌توان جلوی این اسراف‌ها را گرفت.

از طرف دیگر در برخی از موارد آبیاری‌های صورت گرفته در زمان‌های نامناسب مانند ظهر که میزان تبخیر آب زیاد است، انجام می‌شود که اصلاح این روش‌ها و تغییر زمان آبیاری به اول صبح یا عصر نیز می‌تواند بهره‌وری در این بخش را افزایش دهد.

/یادداشت از مژگان حمیدی/

انتهای پیام/آ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول