اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌غربی خبر داد

افتتاح پایانه مسافری گمرک تمرچین تا دو ماه آینده

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: پایانه مسافری گمرک تمرچین تا دو ماه آینده افتتاح می‌شود.

افتتاح پایانه مسافری گمرک تمرچین تا دو ماه آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌غربی غلامرضا دیزج‌نژاد اظهار داشت: در سال گذشته کالاهای تولیدی به ارزش بیش از 283 میلیون دلار از این گمرک به عراق و به ویژه اقلیم کردستان صادر شده است.

وی با بیان اینکه 400 هزار نفر از گمرک تمرچین- حاج عمران تردد کردند، افزود: این آمار نسبت به سال قبل خود، از 33 درصد رشد برخوردار است و در دو ماهه امسال نیز، 114 هزار و 549 نفر از این گمرک تردد کردند که نسبت به دو ماهه سال گذشته 118 درصد رشد دارد.

دیزج‌نژاد با اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز گمرک تمرچین گفت: پایانه تجاری این گمرک در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و پایانه مسافری این گمرک نیز تا دو ماه آینده افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون تفاهم‌نامه‌های خوبی بین استان‌های اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق و آذربایجان‌غربی منعقد و برخی از آن‌ها اجرایی شده و برخی دیگر نیز برای اجرایی شدن نیازمند پیگیری‌های لازم از سوی مسئولان دو طرف است.

دیزج‌نژاد با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های فیمابین راه را برای توسعه همکاری‌ها هموار می‌کند خاطر نشان کرد: مسئولان استان‌های طرف تفاهم‌نامه‌ها باید زمینه را برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه‌های اقتصادی و توسعه و رونق امر تجارت، گام‌های مثبتی برداشته شده است، بیان کرد: در حال حاضر امورات مرزی در حد قابل توجهی تسهیل و روانسازی شده است.

دیزج‌نژاد با اشاره به 252 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق اضافه کرد: دو بازارچه مرزی در سردشت و پیرانشهر و مرز رسمی تمرچین – حاج عمران درهای دو منطقه را به روی هم گشوده است.

وی با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق با مسئولیت آذربایجان‌غربی در هفته گذشته گفت: این نمایشگاه با استقبال شرکت‌های تولیدی ایرانی و تجار و بازرگانان عراقی مواجه شد و در حاشیه این نمایشگاه تفاهم‌نامه 20 ماده‌ای نیز بین استاندار آذربایجان‌غربی و استاندار اربیل عراق به امضا رسید که در صورت عملی شدن امورات مربوط به مرز بیش از پیش روان می‌شود.

دیزج‌نژاد به وجود برخی نارسایی‌ها در حوزه تجارت با کشور عراق اشاره کرد و گفت: صدور مجوز برای تردد یکسره کامیون‌های ایرانی و عراقی، تسری ویزای اقلیم کردستان به تمامی استان‌های عراق، جلوگیری از انحصار شرکت‌های بررسی و انطباق استاندارد کالا، اعمال رویه‌های واحد در مرزهای کشور عراق در زمینه استاندارها و تعرفه‌ها و اهتمام بیشتر به آماده کردن زیرساخت‌های جاده‌ای در محور قلعه دیزه در استان سلیمانیه از موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار گرفته و راه‌حل‌های اساسی برای آنها ارائه شود.

وی تصریح کرد: استان آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از سه میلیون نفر جمعیت و 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور خارجی، دارای آب و خاک مستعد بوده و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

دیزج‌نژاد ادامه داد: این استان در تولید محصولاتی نظیر سیب و عسل، تولید ماهی در بین استان‌های غیر ساحلی دارای رتبه اول کشور و در تولید کنسانتره نیز مقام اول را داراست و در سایر تولیدات دامی، باغی، زراعی و لبنی نیز رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: فرودگاه بین‌المللی، راه‌های ریلی و بزرگراه‌ها، استقرار دانشگاه‌های مختلف در رشته‌های کاربردی و تخصصی، احداث بیمارستان‌های مجهز و تخصصی و بهره‌گیری از کادر پزشکی مجرب، احداث صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان و ایجاد شرکت‌های تولیدی و غذایی و زیرساخت‌های لازم در استان زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران در استان فراهم کرده است.

انتهای پیام/ل30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول