اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم:

60 درصد املاک قم دارای سند ثبتی هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم گفت: سند ثبتی برای بیش از 60 درصد املاک در این استان صادر شده است.

60 درصد املاک قم دارای سند ثبتی هستند

اسدالله گایینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به همکاری میان ادارات کل ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی استان قم اظهار کرد: 98 درصد اراضی ملی این استان شامل صدور ثبت اسناد رسمی شده و استان قم رتبه نخست را در این زمینه در سطح کشور کسب کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: رتبه سوم کسب درآمد در میان ادارات دولتی در سال گذشته، توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک به دست آمده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم از برون‌سپاری برخی از فعالیت‌های این اداره‌کل در سال گذشته خبر داد و گفت: تهیه نقشه تفکیکی آپارتمان‌های سطح استان در سال گذشته به سازمان نظام مهندسی قم سپرده شد.

وی با اشاره به قبض‌های حق‌التحریر و حق‌الثبت دفاتر اسناد بیان داشت: از سال گذشته پرداخت این قبض‌ها در همان دفاتر صورت می‌گیرد ضمن اینکه با اقدامات صورت گرفته در خصوص استعلام املاک حدود 400 سفر درون‌شهری طی روز در قم حذف شده است.

گایینی افزود: از اواسط سال گذشته پرونده‌های جاری در دستور کار قرار گرفته و دو سوم پرونده‌های بخش کهک و مناطق یک و دو شهر قم، داده‌آماری شده‌اند و اکنون یک سوم این مناطق و نیز شهرهای جعفریه و دستگرد باقی مانده‌اند که اقدامات مربوط به آنها نیز در حال انجام است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم با اشاره به مشکلات مربوط به این اداره‌کل در سال گذشته خاطر نشان کرد: 15 درصد پست‌های سازمانی این اداره‌کل بلاتصدی هستند ضمن اینکه 50 درصد ساختمان‌های در حال استفاده نیز به صورت استیجاری بوده و تنها سه ساختمان به صورت ملکی وجود دارد.

وی ادامه داد: ساختمان‌های ملکی نیز فرسوده شده و بازدهی مطلوب ندارند و علاوه بر این، نیاز به حداقل 2 میلیارد تومان به منظور اتمام کار نقشه‌برداری و فعالیت‌های داده‌آماری در استان قم وجود دارد.

گایینی با بیان اینکه در حال حاضر شش ساختمان در اختیار اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان قم قرار دارد گفت: در بخش دستجرد نیز خانه مربوط به کارمندان در اختیار اداره‌ ثبت قرار گرفته است و با وجود کسب رتبه‌های نخست درآمدی، میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این اداره‌کل در قم کافی نیست.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم گفت: قیمت حقوق ثبتی در استان قم نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته و تنها هزینه سند تک برگ از 20 هزار تومان به 25 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه 40 درصد املاک استان قم هنوز شامل صدور سند مالکیت نشده‌اند عنوان داشت: 60 درصد املاک استان به مرحله صدور رسیده‌اند اما 40 درصد دیگر یا به مرحله ثبت نرسیده یا در مراحل مختلف باقی مانده‌اند.

گایینی با اشاره به عدم توان پرداخت حق ثبت توسط برخی مالکان گفت: بر اساس قانون، کسانی که در مهلت قانونی تقاضای ثبت نکرده و پیگیر صدور سند مالکیت نشوند، ملک آنها به عنوان مجهول‌المالک آگهی شده و علاوه بر این، دفاتر اسناد رسمی از نقل و انتقال چنین ملکی خودداری خواهند کرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم ادامه داد: قانون مربوطه تقسیط هزینه حق ثبت را نیز در خصوص درخواست مالکان پیش‌بینی کرده است اما سند ثبتی پس از پایان اقساط در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول