اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار داستان افزایش خودسرانه کرایه‌های تاکسی

خبرگزاری فارس: داستان افزایش خودسرانه کرایه‌های تاکسی در ماه‌های نخستین هر سال تکرار می‌شود.

تکرار داستان افزایش خودسرانه کرایه‌های تاکسی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بحث داغ و جنجالی و در عین حال تکراری افزایش کرایه‌های تاکسی از نخستین روزها‌ی سال 91 در شیراز آغاز شد و پس از روز سیزدهم که ادارات و مراکز دولتی و غیردولتی، فعالیت خود را آغاز کردند با وضوح بیشتری مردم را درگیر خود کرد.

شورای اسلامی شهر شیراز در روزهای پایانی سال 90 تصمیمی برای افزایش قیمت کرایه تاکسی نگرفت و این عدم تصمیم‌گیری باعث شد تا از ابتدای سال جاری رانندگان تاکسی مرکز استان فارس کرایه این وسیله حمل و نقل که عمومی تلقی می‌شود و بیشتر مردم جامعه به ویژه کارمندان ادارات و دانشجویان از طرفداران آن هستند را به صورت خودسرانه افزایش دهند.

شهروندان شیرازی با گذشت چند روز از آغار تابستان معطل مانده‌اند که وعده مسئولان را که قول برخورد با متخلفان را می‌دهند باور کرده یا کرایه‌های بیشتر را پرداخت کنند.

علی اکبر شرفی دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه آزاد شیراز معتقد است که هیچ نظارتی بر عملکرد تاکسیرانان شهر شیراز انجام نمی‌شود و آنان به تخلف آشکار خود از قانون ادامه می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: کرایه‌های تاکسی، سال گذشته به دلیل طرح هدفمندی یارانه‌ها افزایش چشم‌گیری داشت و مسئولان دولتی آن زمان وعده دادند که با هر گونه افزایش قیمت در کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال 91 مخالفت می‌کنند اما رانندگان تاکسی توجهی به آن نکرده و قبل از تصمیم فرمانداری شیراز قیمت‌های جدید را اجرایی کرده‌اند.

یک بانوی شهروند نیز با اعتراض به عملکرد شورای شهر شیراز در مورد اعلام نرخ جدید تاکسی بدون موافقت فرمانداری شیراز به ویژه تاکسی‌های خطی گفت: رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در آخرین روزهای سال 90 با اطمینان از عدم تغییر میزان کرایه‌ تاکسی‌ها در نیمه نخست سال 91 خبر می‌داد اما وعده وی محقق نشده است.

*واکنش مسئولان به افزایش خودسرانه کرایه تاکسی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری شیراز گفت: با گذشت چند ماه از سال جاری همچنان نرخ کرایه تاکسی در این شهر مشخص نیست.

منصور مفتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: هیچ‌گونه افزایش قیمت خودسرانه رانندگان تاکسی در شیراز مورد تایید نیست اما باید توجه داشت که رانندگان تاکسی نیز هزینه‌های زندگی خود را باید تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل تاکسیرانی وجود و فعالیت مسافربران شخصی است، تصریح کرد: رئیس پلیس تهران 50 سال قبل فعالیت مسافربران شخصی را تخلف اعلام کرد اما این مشکل تاکنون ادامه دارد.

*افزایش نرخ تخلف است

اما عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به لزوم تایید مصوبه این شورا در مورد نرخ‌های جدید کرایه تاکسی از طرف فرمانداری شیراز، گفت: افزایش زودهنگام کرایه تاکسی در این کلان‌شهر تخلف محسوب می‌شود.

مهدی خانی گفت: مصوبه شورای اسلامی شهر در زمینه افزایش نرخ کرایه تاکسی بعد از اعلام نظر فرمانداری و ابلاغ این مصوبه عملیاتی می‌شود که حدود دو هفته به طول می‌انجامد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز دلیل افزایش نرخ کرایه تاکسی در مقطع کنونی را تغییر نیافتن این نرخ در سال‌های اخیر و حل نشدن مشکلات تاکسی‌داران عنوان کرد.

وی اظهار داشت: سازمان تاکسیرانی شهرداری شیراز موظف است با تاکسی‌هایی که پیش از ابلاغ مصوبه افزایش نرخ، کرایه خود را با نرخ جدید محاسبه می‌کنند، برخورد کند.

اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در جلسه اخیر خود، میزان ورودی انواع تاکسی‌های گردشی اعم از پراید، پیکان، پژو، سمند و ون را 2 هزار ریال و در سایر مسیرها به ازای هر مسیر یک‌هزار و 500 ریال تعیین کردند که بر این اساس، مسافران در نخستین مسیر 2 هزار ریال و در مسافت‌های بالاتر به ازای هر مسیر یک‌هزار و 500 ریال پرداخت می‌کنند.

*کرایه تاکسی گران نمی‌شود

اما فرماندار شیراز در مورد افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی که روز یکشنبه در شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید، گفت: شورای اسلامی شهر شیراز مصوبه خود را در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی اعلام کرده که هنوز به تایید فرمانداری نرسیده و تا سیر مراحل قانونی هرگونه افزایش قیمت در این زمینه تخلف است.

جواد زرین‌کلاه افزود: افزایش نرخ کرایه تاکسی تنها مصوبه شورای اسلامی شهر بوده و اعمال نرخ‌های مصوب شده تا زمان تایید آن از سوی فرمانداری غیر‌قانونی است، بنابراین نرخ کرایه تاکسی بدون تغییر مانند نرخ‌های گذشته صورت می‌گیرد.

فرماندار شیراز با بیان اینکه اعتقاد داریم منافع صنف پرتلاش رانندگان تاکسی و حمل و نقل عمومی مانند منافع عموم مردم باید دیده شود، اضافه کرد: این مصوبه تا زمانی که به تأیید فرمانداری نرسد، قابلیت اجرایی ندارد، اما براساس قانون آنچه که مربوط به افزایش هدفمندی یارانه‌ها بود در کرایه‌ها اعمال شده و در حال حاضر فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا نشده است و دلیلی بر افزایش قیمت‌ها به این بهانه وجود ندارد.

حال مردم باز هم در سر دوراهی قرار گرفته‌اند، انگار هر از چند مدت شهروندان باید با رانندگان تاکسی که به صورت غیر قانونی کرایه‌های خود را بالا برده‌اند جنجال داشته باشند.

اما جای این سؤال باقی است و این که چرا مصوبه‌ای که باید فرمانداری آن را تایید و ابلاغ کند بدون آنکه ابتدا تایید شود رسانه‌ای می‌شود و جامعه را به چالشی تازه قبل از اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها می‌کشاند که البته رانندگان تاکسی در شیراز برای بالا بردن کرایه‌های خود به مصوبه نیاز ندارند و فقط انعکاس افزایش آن در مطبوعات محلی این شهر را ملاک عمل خود قرار می‌دهند که جای تامل دارد.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول