اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کنگره کلیم کاشانی:

90 اثر به هشتمین کنگره کلیم کاشانی راه یافت

خبرگزاری فارس: دبیر هشتمین کنگره بزرگداشت کلیم کاشانی از راهیابی 90 اثر شعر و مقاله به دبیرخانه این کنگره خبر داد.

90 اثر به هشتمین کنگره کلیم کاشانی راه یافت

علیرضا شیدا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: از این تعداد آثار راه یافته به کنگره، 75 اثر شعر و 15 اثر به‌صورت مقاله است که از بین یک‌هزار و 420 آثار رسیده از سراسر کشور به دبیرخانه این کنگره انتخاب شده است.

وی با اشاره به  شرکت 24 استان کشور در این کنگره ملی افزود: استان‌های تهران، اصفهان، فارس، خوزستان،  گیلان، لرستان، قم، زنجان، مازندران و مرکزی 10 استانی هستند که نسبت به سایر استان‌ها بیشترین مشارکت را در این کنگره داشته‌اند.

دبیر هشتمین کنگره بزرگداشت کلیم کاشانی، اعلام فراخوان ارسال آثار به دبیرخانه این کنگره از فروردین تا پایان خردادماه را خاطرنشان کرد و گفت: ارسال آثار به این کنگره با دو بخش شعر در موضوعات آزاد و مقاله با موضوع کلیم انتخاب شده است.

به گفته وی، هشتمین کنگره کلیم کاشانی همزمان با همایش سراسری «همسفر با پاییز» با حضور شعرا، ادیبان و کارشناسان زبان و ادبیات فارسی روزهای 21 و 22 مهرماه سال‌جاری در خانه هنرمندان کاشان (خانه تاریخی تاج) برگزار می‌شود.

شیدا هدف از برگزاری هشتمین کنگره کلیم کاشانی و همایش سراسری همسفر با پاییز را برای هفتمین سال متوالی در این شهرستان تعامل بیشتر شاعران و انجمن‌های ادبی سراسر کشور با یکدیگر، آشنایی و شناسایی بیشتر با کلیم کاشانی شاعر بلندپایه، تجلیل و تکریم این شاعر و ارج نهادن به مشاهیر ادبی ایران عنوان کرد.

دبیر همایش سراسری همسفر با پاییز یادآور شد: برگزاری تورهای یک‌روزه برای هنرمندان و شاعران مدعو در راستای آشنایی با فرهنگ و هنر کاشان از اماکن تاریخی و مذهبی این شهرستان از جمله برنامه‌های جنبی این کنگره و همایش است.

کلیم کاشانی معروف به خلاق‌المعانی، از شعرای نامدار عهد صفویه است که سبک اصفهانی را پایه‌گذاری کرد و دیوان وی مشتمل بر 8 هزار بیت غزل، مثنوی، رباعی و قطعه است.

کلیم کاشانی معاصر شاه عباس کبیر بود، وی دو بار به هندوستان سفر کرد و در آنجا ملک‌الشعرای دربار شاه جهان پنجمین پادشاه سلسله گورکانیان شد.

این شاعر غزل‌سرا در سن هفتاد سالگی در هندوستان درگذشت و در کشمیر به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ن20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول