اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت سالگرد ارتحال کلیم کاشانی صورت گرفت؛

برگزاری بزرگداشت کلیم کاشانی در کاشان

خبرگزاری فارس: به مناسبت سیصد و هفتاد و یکمین سالگرد کلیم کاشانی مراسم بزرگداشتی در خانه تاریخی تاج‌الدین در کاشان برگزار شد.

برگزاری بزرگداشت کلیم کاشانی در کاشان
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مسئول انجمن کلیم کاشانی جمعه شب در این آئین تجلیل از مقام شامخ این شاعر برجسته کشور و افزایش آگاهی علاقمندان به ادبیات با این گنجینه ادب پارسی را از اهداف برگزاری این مراسم ذکر کرد.
علیرضا شیدا با اشاره به قدمت هفت هزار ساله و ملقب بودن به خطه فرهنگ، علم و ادب دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی در پرورش ادیبان، علما و شاعران بوده که کلیم کاشانی نمونه بارز این توانمندی فرهنگی و ادبی دارالمؤمنین است.
وی با تحلیل شخصیت کلیم کاشانی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های برجسته این شاعر توانمند کشور خلاق‌المعانی بودن اوست و در واقع وی کلیم سخن است که توانسته با تکیه بر شناخت اخلاق و فضائل انسانی مضامینی بدیع و تازه را در عصر خود ایجاد کند و با نگاه ژرف‌اندیش خود معانی بلند و پیچیده را به سادگی تمام و عالی‌ترین مفاهیم را با شیوایی تام بیان کند.
مسئول انجمن کلیم کاشانی اظهار داشت: نجابت اشعار کلیم در عین نغزی و زیبایی یکی از ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فرد این شاعر غزلسراست که او را از دیگر شاعران این گونه شعری متمایز می‌کند.
وی با رد تقلید کلیم کاشانی از اشعار صائب تبریزی تصریح کرد: با توجه به فاصله دو دهه‌ای کلیم کاشانی و صائب تبریزی و نیز نام بردن چند‌ باره صائب از کلیم در اشعارش در حالی که نامی از صائب در اشعار کلیم نیست به وضوح ثابت می‌شود اگر شاعری هم در این میان از دیگری تقلید کرده آن صائب تبریزی بوده‌ است.
در ادامه این مراسم که به همت انجمن ادبی کلیم کاشانی برگزار شد و در حضور خیل مشتاقان ادب پارسی تعدادی از شاعران و صاحب‌نظران به ارائه اشعار و مقالاتی پیرامون شخصیت و آثار پرداختند.
کلیم‌کاشانی از شاعران معاصر شاه عباس صفوی بود و پس از دو بار سفر به هندوستان و برگزیده شدن به عنوان ملک‌الشعرای دربار شاه جهان پنجمین پادشاه سلسله گورکانیان در سن 70 سالگی و در سال 1061 هجری قمری در هندوستان درگذشت و در کشمیر به خاک سپرده شد. 
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول