اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کنگره ملی کلیم کاشانی خبر داد:

شرکت 24 استان کشور در کنگره کلیم کاشانی

خبرگزاری فارس: دبیر هفتمین کنگره بزرگداشت کلیم کاشانی از شرکت 24 استان کشور در این کنگره ملی خبر داد.

شرکت 24 استان کشور در کنگره کلیم کاشانی
علیرضا شیدا پنج‌شنبه ‌شب در حاشیه کنگره کشوری کلیم کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار کرد: از میان آثار استان‌های حاضر در کنگره ملی کلیم کاشانی استان‌های زنجان، گیلان، خراسان شمالی، مازندران و چهارمحال و بختیاری دارای بیشترین سهم در این کنگره هستند.
وی در مورد چگونگی انتخاب آثار برای حضور در کنگره ملی کلیم کاشانی عنوان کرد: پس از اعلام فراخوان ارسال آثار به دبیرخانه کنگره ملی کلیم کاشانی از فروردین تا پایان خرداد ماه سال جاری نزدیک یک هزار و 300 اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که پس از بررسی‌های هیئت داوران تنها 70 اثر مجوز حضور در کنگره ملی کلیم کاشانی را دریافت کردند.
دبیر هفتمین کنگره بزرگداشت کلیم کاشانی و همایش سراسری همسفر با پائیز با بیان اینکه این کنگره در قالب دو بخش شعر و مقاله است، افزود: از میان 70 اثر راه یافته، 50 اثر مربوط به بخش شعر در موضوعات آزاد و 20 اثر نیز در قالب مقاله‌هایی با محوریت موضوع کلیم کاشانی است.
وی برگزاری همزمان همایش سراسری همسفر با پائیز با کنگره ملی کلیم کاشانی را نیز یادآور شد و از طرح شعرهای بخش آزاد در قالب این همایش خبر داد و گفت: این اقدام موجب می‌شود تحلیل شخصیت و اشعار کلیم به مقاله منحصر نشده و از ظرفیت‌های شعر هر چند با موضوعات آزاد نیز در این راستا استفاده شود.
شیدا در ادامه به تحلیل اشعار کلیم نیز پرداخت و اضافه کرد: نجابت اشعار کلیم در عین نغزی و زیبایی یکی از ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فرد این شاعر غزلسراست که او را از دیگر شاعران این گونه شعری متمایز می‌کند.
وی با رد تقلید کلیم کاشانی از اشعار صائب تبریزی تصریح کرد: با توجه به فاصله دو دهه‌ای کلیم کاشانی و صائب تبریزی و نیز نام بردن چند‌ باره صائب از کلیم در اشعارش در حالی که نامی از صائب در اشعار کلیم نیست به وضوح ثابت می‌شود اگر شاعری هم در این میان از دیگری تقلید کرده آن صائب تبریزی بوده‌ است.
شیدا با قدردانی از حضور بی‌نظیر اهالی فرهنگ و ادب در نخستین روز کنگره ملی بزرگداشت کلیم کاشانی از دوستداران شعر کلیم خواست تا با حضور خود در مراسم روز جمعه به عنوان روز پایانی کنگره بر شکوه مراسم افزوده و از فضای معنوی و فرهنگی حاکم بر مراسم خود و دیگران را بهره‌مند سازند.
کلیم‌کاشانی از شاعران معاصر شاه عباس صفوی بود و پس از دو بار سفر به هندوستان و برگزیده شدن به عنوان ملک‌الشعرای دربار شاه جهان پنجمین پادشاه سلسله گورکانیان در سن 70 سالگی و در سال 1061 هجری قمری در هندوستان درگذشت و در کشمیر به خاک سپرده شد. 
انتهای پیام/ج20
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول