اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی‌آملی:

حوزه مستقل یک سر و گردن از دیگر نهادها بالاتر است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: حوزه وقتی می‌‌تواند مستقل باشد که یک سر و گردن از همه نهادها بالاتر باشد و هر وقت یک سؤال علمی کردند او پاسخ دهد، طرح علمی خواستند او ارائه کند و وقتی دستگاه قضایی چیزی خواست او ارائه دهد.

حوزه مستقل یک سر و گردن از دیگر نهادها بالاتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در دیدار با جمعی از اساتید برجسته سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حوزه مستقل می‌تواند از نظام حمایت کند افزود: در این شرایط حسنات حکومت به حوزه برمی‌گردد سیّئات برای خود حکومت خواهد بود و این مسئله به حوزه آسیب نمی‌رساند و حوزه برای حفظ حکومت و نظام از سیّئات امر به معروف و نهی از منکر می‌کند.

وی با بیان اینکه حوزه وقتی مستقل است که استقلال علمی داشته باشد تاکید کرد: برای تدوین قانون اساسی سه ماه شبانه‌روز کار طلبگی صورت گرفت و 40 مجتهد مسلم و چند حقوق‌دان تلاش کردند تا این قانون تدوین شود و بر روی تک تک کلمات آن کار عمیق علمی صورت گرفته است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اصل چهارم قانون اساسی مبنی بر اینکه تمام احکام، قوانین و مقررات نظام باید بر مبنای موازین اسلامی باشد گفت: این اصل حاکم بر همه اصول قانون اساسی است.

وی تاکید کرد: حوزه وقتی مستقل است که زنده باشد و حوزه وقتی زنده است که محل ابتلای عملی دولت و ملت را محل ابتلای علمی خودش بداند.

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به وجود مسائل مستحدثه در روابط محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بیان کرد: کشوری که بر اساس حکومت اسلامی بخواهد اداره شود قانون مدوّن فقهی می‌خواهد و قانون مدون فقهی به صورت ماده قانونی ما نداریم و در متن کتاب‌های فقهی ما است.

وی با اشاره به اینکه اساتید حوزه وظیفه دارند در راه پویایی حوزه‌های علمیه تلاش کنند گفت: رسالت امروز شما پویایی حوزه است؛ باید فکر، طرح، مطلب، علم و مبنای جدید ارائه کنید.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان‌ها می‌توانند قانون‌شناس باشند نه قانون‌گذار افزود: ما غیر از خدا در جهان هستی قانون‌گذار نداریم برای اینکه هستی را او آفریده است.

وی تاکید کرد: حوزه وقتی می‌‌تواند مستقل باشد که یک سر و گردن از همه نهادها بالاتر باشد و هر وقت یک سؤال علمی کردند او پاسخ دهد، طرح علمی خواستند او ارائه کند و وقتی دستگاه قضایی چیزی خواست او ارائه کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید در فقه کار بیشتری صورت گیرد افزود: فقه ما متأسفانه فقه 20 درصدی است، آنها آمدند غدیر را 20 درصد و سقیفه را 80 درصد قرار دادند و وضع اینگونه شد.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول