اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کردستان در نشست استانداران مرزی ایران و عراق:

اشتراکات عمیق فرهنگی بسترساز مراودات بیشتر ایران و عراق است

خبرگزاری فارس: استاندار کردستان گفت: وجود اشتراکات عمیق دینی و فرهنگی بین ایران و عراق همواره موجب ایجاد انگیزه برای برقراری رابطه عمیق در راستای تامین منافع مشترک دو کشور همسایه و مسلمان بوده است.

اشتراکات عمیق فرهنگی بسترساز مراودات بیشتر ایران و عراق است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، علیرضا شهبازی در دومین روز اجلاس استانداران مرزی دو کشور ایران و عراق اظهار داشت: کشور مسلمان و همسایه عراق به‌دلیل موقعیت خاص خود از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران برخوردار است.

استاندار کردستان تصریح کرد: مجاورت اقلیم کردستان عراق با استان‌های مرزی کشور و وجود اشتراکات قومی و نژادی بین ساکنین این مناطق به همراه حمایت‌های دولتمردان این کشورها موجب افزایش علایق دو طرف در استحکام روابط بوده است.

وی با اشاره به اینکه حضور استانداران 6 استان مرزی عراق در ایران و تشکیل جلسه با 5 همتای ایرانی نشان از وجود اشتراکات عمیق دینی و فرهنگی بین دو دولت برادر ایران و عراق دارد این مهم را موجب ایجاد انگیزه برای برقراری رابطه عمیق دانست.

شهبازی اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیدایش و بر اساس رهنمودهای بنیانگذار راحل نظام، برقراری رابطه نزدیک با ملل مسلمان و به‌ویژه همسایگان را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

استاندار کردستان در ادامه با اشاره به 230 کیلومتر مرز مشترک استان کردستان با کشور عراق گفت: با روند رو به رشد تجارت و همکاری‌های اقتصادی این مرز مشترک یکی از مبادی مهم روابط بین دو کشور بوده چراکه با آزادسازی عراق، اراده دولت و ملت دو کشور در مسیری شکل گرفت که رابطه تاریخی و دینی خود را در عرصه‌های مختلف بار دیگر تجدید و توسعه دهند.

وی خاطرنشان کرد: سالیانه هزاران نفر از اتباع دو کشور به منظور امور زیارتی و گردشگری و اقتصادی از طریق مرزهای هوایی و زمینی با هم در ارتباط بوده و با کمترین نگرانی به کشور مقابل سفر می کنند که وجود بیش از 12 بازارچه مرزی مشترک و هفت مرز رسمی فی‌مابین که در خود صدها منفعت اقتصادی و تجاری نیز دارند از دیگر نمونه‌های بارز ارتقای سطح روابط و حسن همجواری دو کشور است.

شهبازی در پایان گفت: در بخش دولتی نیز گشایش سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها در مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی عراق و متقابلاً در ایران، دیدار مقامات دو طرف، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها، برگزاری نشست‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه‌ها، روابط گمرکی، تبادل انرژی، ایجاد تشکل‌های مشترک اقتصادی، اجرای پروژه‌های مشترک، ایجاد بانک و غیره ظرفیت‌هایی بوده که استان کردستان در راستای تسهیل و توسعه روابط خود با برادران عراقی از آنها استفاده کرده است.

انتهای پیام/صا30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول