اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):

پیشگیری از وقوع جرم از اولویت‌های قوه قضاییه باشد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: قوه قضاییه باید به عنوان یک نهاد دلسوز برای سرنوشت جامعه، پیشگیری از وقوع جرم را در اولویت‌های خود قرار دهد.

پیشگیری از وقوع جرم از اولویت‌های قوه قضاییه باشد

حجت‌الاسلام محمدرضا باقرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فرا رسیدن هفته قوه قضاییه اظهار داشت: یکی از ارکان حاکمیت در هر نظام فکری و عقیدتی قوه قضاییه و نظام دادرسی است.

وی ادامه داد: اگر در یک نظام سیاسی بخواهیم نظام تقنین و اجرا را در مقابل هم تقسیم‌بندی کنیم، مسئله دادرسی گرایش بیشتری به سوی موضوع اجرا دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: کار ویژه قوه قضاییه کمک در اجرایی شدن آرمان‌ها و برنامه‌های یک نظام است و به دلیل اهمیت دادرسی در نظام اقامه دعوا، قوه مستقلی در نظام‌های سیاسی برای رسیدگی به این امور تعریف می‌شود که به آن قوه قضاییه می‌گویند.

وی گفت: در خصوص اهمیت قوه قضاییه اگر به فلسفه نظام‌های سیاسی مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که در فلسفه نظام‌های سیاسی در سراسر دنیا، نظم و عدالت به عنوان دو محور اساسی معرفی شده است.

باقرزاده اظهار داشت: در نظام اسلامی نظام و عدالت به عنوان دو محور اصلی مورد پذیرش است هر چند در نظام سیاسی اسلام اجرای ارزش‌های اسلامی هم مبنای نظم و هم مبنای تعریف عدالت است.

وی ادامه داد: عدالت بدون تعریف مشکلی را برطرف نمی‌کند و نظم نیز بدون یک مبنای مقبول نمی‌تواند در جامعه اسلامی جوابگوی نیازها باشد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه رسالت قوه قضاییه و اهمیت آن به همین دو کار ویژه نظم و عدالت برمی‌گردد گفت: این قوه وظیفه دارد علاوه بر اجرای نظم، عدالت را در میان مردم و در مناسبات بین مردم و حکومت برقرار کند.

 

قوه قضاییه پاسدار حفظ هنجارهای اسلامی است

وی افزود: هرگونه هنجارشکنی در جامعه در واقع نوعی نظم‌گریزی و عدالت‌گریزی است که قوه قضاییه باید در قالب مبارزه با جرائم با آن برخورد کند.

باقرزاده با اشاره به دو رسالت اساسی قوه قضاییه ابراز داشت: بخشی از این رسالت مربوط به پیشگیری از جرم و بخش دیگر مربوط به مجازات مجرمین است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: تعریف جرم و مجازات یکی از وظایف اساسی قوه قضاییه است که در جامعه اسلامی باید با تکیه بر متون اصیل اسلامی صورت گیرد.

وی با اشاره به نقش قوه قضاییه در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی اظهار داشت: آرمان‌های انقلاب اسلامی در واقع همان اجرای ارزش‌های اسلامی و انسانی است.

باقرزاده اظهار داشت: مسائلی که در تمام جوامع برای آن ارزش وجود دارد، در جامعه اسلامی نیز ارزشمند است، اما در کنار آن مهم‌ترین مسئله در حکومت اسلامی اجرایی شدن قوانین اسلام است.

وی خاطر نشان کرد: در واقع آرمان‌هایی فراتر از این آرمان‌های انسانی در جامعه اسلامی بروز پیدا می‌کند که سقف خواسته‌های این جامعه است و از آن به عنوان آرمان‌های اسلامی تعبیر می‌کنیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بر این اساس در جامعه اسلامی مطلوب این است که قوه قضاییه برای اجرایی شدن آرمان‌های اسلامی تلاش کرده و هنجارهای فرهنگی در جامعه اسلامی را گسترش دهد و در برابر ناقضان حریم ارزش‌های اسلامی برخورد مؤثر و قاطع داشته باشد.

وی افزود: شاید بتوان گفت مهم‌ترین وظیفه قوه قضاییه در راستای تحقق آرمان‌های اسلامی پیشگیری از ناهنجاری‌ها در جامعه اسلامی است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه قوه قضاییه نباید تنها منتظر وقوع جرم باشد تا با آن برخورد کند ادامه داد: پیشگیری جزو رسالت‌های مهم قوه قضاییه است که باید در فعالیت‌های این قوه در اولویت قرار گیرد و این نهاد به عنوان یک نهاد دلسوز نسبت به تحقق ارزش‌ها کار خود را به پیش ببرد.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که ممکن است در کار قوه قضاییه اختلال ایجاد کند ابراز داشت: قوه قضاییه باید پیش از سالم‌سازی جامعه به فکر سالم‌سازی خودش باشد.

باقرزاده حداقل انتظار مردم از قاضی و دستگاه قضایی را سلامت بالای دینی و اخلاقی آنها دانست.

وی عنوان داشت: دومین آسیبی که قوه قضایی را تهدید می‌کند، فاصله گرفتن از علمیت و دچار شدن به نوعی عوام‌زدگی است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: فقر دانش قضایی در قوه قضاییه یکی از مسائلی است که می‌تواند در انجام ماموریت‌ها اختلال‌آفرین باشد و باید روی این قضیه حساسیت ویژه داشت.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول