اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس‌کل دادگستری کردستان:

50 درصد پست‌های دادگستری کردستان فعال است

خبرگزاری فارس: رئیس‌کل دادگستری کردستان گفت: در حال حاضر 50 درصد پست‌های قضایی دادگستری استان فعال است و با این وجود هم 100 درصد کارها انجام می‌شود.

50 درصد پست‌های دادگستری کردستان فعال است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی‌اکبر گروسی پیش‌ازظهر امروز در دیدار کارکنان و قضات دادگستری کردستان با نماینده ولی‌فقیه در منطقه کردستان به بیان گزارشی از عملکرد و مشکلات و برنامه‌های دادگستری استان در سال 90 پرداخت و اظهار کرد: با توجه به آمار ارائه شده در سال گذشته در دادسراها، دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف استان شاهد افزایش پرونده‌های ورودی‌ و نسبت به آن هم رشد پرونده‌های مختومه بودیم.

وی تصریح کرد: در دادگاه‌های انقلاب میزان پرونده‌های مختومه چهار درصد و پرونده‌های ورودی هم هشت درصد در سال گذشته نسبت به سال 89 افزایش داشت.

وی میزان رشد پرونده‌های مختومه و ورودی‌ دادسراهای استان در سال 90 نسبت به 89 را به ترتیب 18 و 20 درصد ذکر کرد.

رئیس‌کل دادگستری کردستان افزود: در دادگاه‌های عمومی هم میزان پرونده‌های مختومه‌ از رشد 30 درصدی و ورودی‌ها هم از رشد 34 درصدی برخوردار بوده است.

گروسی یادآور  شد: سال گذشته در شوراهای حل اختلاف استان هم 74 هزار و 176 پرونده با رشد 31 درصدی مختومه شد.

به گفته گروسی، در مجموع در دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته 253 هزار و 920 پرونده مختومه و حکم آنها صادر شده است.

وی به میانگین اوقات رسیدگی به پرونده‌ها در استان اشاره کرد و اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده میانگین اوقات رسیدگی در دادسرا 35 روز، در دادگاه‌های تجدیدنظر 90 روز، محاکم عمومی 88 روز و دادگاه‌های انقلاب 52 روز است.

رئیس‌کل دادگستری کردستان بیان داشت: آمار مذکور در حالی است که 7/52 درصد از پست‌های اداری دادگستری کردستان غیرفعال و بدون کارمند است.

گروسی با اشاره به اینکه تنها 50 درصد پست‌های قضایی استان فعال است، تصریح کرد: با این وجود با همکاری و همراهی تمامی کارکنان و قضات 100 درصد کارها و برنامه‌ها به‌خوبی اجرا شده است.

وی یادآور شد: دستگاه قضایی در عصر کنونی وظیفه حساسی در عرصه حل مشکلات اجتماعی و حل و فصل دعاوی و اختلافات بر عهده دارد.

وی ادامه داد: هر سال شاهد افزایش حجم ورودی‌ها به دستگاه قضایی هستیم اما نیرو و امکانات متناسب با این حجم پرونده در اختیار نداریم.

رئیس‌کل دادگستری کردستان عنوان کرد: علاوه بر همه کمبودهای موجود، کارکنان به وظیفه خود به نحو احسن عمل کرده و برای کسب اعتماد و اطمینان مردم تلاش و کوشش می‌کند.

گروسی بیان داشت: با توجه به نوع پرونده‌ها و اهمیت آنها شعبه‌های ویژه و تخصصی از جمله مربوط به خانواده‌، جرایم کارکنان و مفاسد اقتصادی در استان تشکیل شده است.

وی به اجرای طرح وکیل خانواده در استان اشاره کرد و گفت: از آنجا که بسیاری از پرونده‌ها و شکایت‌های مردم ناشی از ناآگاهی و ناآشنایی با قوانین و مقررات است، اجرای طرحی با عنوان وکیل خانواده در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، با اجرای این طرح مردم قبل از طرح دعوا و هر کار حقوقی و قراردادی خود در ابتدا باید با وکلا مشورت کنند.

رئیس‌کل دادگستری کردستان همچنین یکی دیگر از برنامه‌ها و طرح‌های جدید را ارائه خدمات الکترونیکی قضایی خواند و بیان داشت: با اجرای این طرح مردم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و از طریق الکترونیکی دعاوی و شکایات خود را مطرح می‌کنند.

وی در پایان عدم طرح دعاوی غلط و ناصحیح و هدایت درست مردم در مسیر طرح دعاوی و در نهایت کاهش تراکم کار را از مزایای این طرح برشمرد.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول