اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان تئاتر:

تئاتر امروز ایران وارداتی است

خبرگزاری فارس: کارگردان تئاتر گفت: تئاتر امروزی هنری وارداتی است و کم‌تر رنگ و بوی تئاتر سنتی را دارد.

تئاتر امروز ایران وارداتی است

رضا رهنما امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: تئاتر امروزی هنری وارداتی است و کم‌تر رنگ و بوی تئاتر سنتی را دارد.

رهنما عنوان کرد: زمانی که تئاتر وارداتی باشد، پس آموزش و تدریس آن نیز وارداتی است و متفاوت از شیوه‌های سنتی آموزش است.

کارگردان تئاتر در ادامه بیان داشت: هنر پدیده‎ای ذاتی نیست و نیازمند دانش است و این عقیده‎ای غلط است که هنرمند تنها باید استعداد داشته باشد.

وی گفت: توسعه هنرهای نمایشی در ایران و ضرورت توجه به امر آموزش اهمیت یافته است که این آموزش از جنبه‎هایی چون فرهنگ‌سازی مورد اهمیت واقع شده است.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: تئاتر در زمان حاضر نیازمند نوآوری و خلاقیت است، زیرا مخاطبان این هنر نمایشی تنوع‌طلب هستند و تکرار و کلیشه در این زمینه را نمی‎پسندند.

رهنما با اشاره به اینکه تئاتر سیار و چرخشی یکی از مؤثرترین روش‎ها برای نجات تئاتر است، یادآور شد: هنرمندانی که دغدغه هنری دارند و برای نجات این هنر تلاش می‎کنند، در بند تالارهای نمایشی نیستند و به نقاط مختلف کشور سفر می‎کنند و به اجرای نمایش می‎پردازند.

کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: این امر هم‌چنین سبب می‎شود که مخاطبان تئاتر افزوده شوند و علاقه‌مندان به تئاتر بیشتر در تالارهای نمایشی حضور یابند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل تکرار و کپی‎برداری از نمایشنامه‌های برون مرزی در هنر تئاتر از دیگر عوامل کاهش کیفیت کار هنری است و ورود یک کار نمایشی در جشنواره‌های مختلف کار نادرستی است و اشتیاق مخاطب به تماشای تئاتر را از بین می‌برد.

رهنما ادامه داد: دعوت از هنرمندان توانمند و نمایش سیار آثار آنان، گام نخست تئاتر سیار است و بسیاری از مشکلات تئاتر، از جمله کمبود مکان نمایش با بهبود تئاتر سیار حل می‎شود.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: توسعه هنر تئاتر نیازمند بررسی موشکافانه است تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.

کارگردان و نویسنده تئاتر تصریح کرد: تئاتر نیاز به حمایت و هزینه دارد که بدون المان‌های ذکر شده هیچ گاه پیشرفت را تجربه نخواهد کرد و نمی‌تواند جواب ‌گوی مخاطبان خود باشد، در این صورت نیز نمی‌توان به مخاطبانی که تئاتر و سینمای برون مرزی را ترجیح می‌دهد، خرده گرفت.

وی اضافه کرد: در واقع این نوع تهیه و تولید تئاتر که مورد توجه هنرمندان و مسئولان نیز هست باعث رونق تئاتر است و بهترین روش برای هنرمندان و معرفی آثار آنان و هم‌چنین قرار دادن تئاتر در سبد کالای فرهنگی خانواده‎ها است.

رهنما متذکر شد: فعالان این بخش ضمن اجرای نمایش دقیق و با محتوا به طور قطع در ارتقای آگاهی تماشاگران موثر هستند.

این کارگردان تئاتر در پایان اذعان داشت: مشترک بودن عوامل تولید کارهای هنری از دیگر مشکلات تئاتر است و یکی از معضلات تئاتر کنونی این است که بین عوامل تولید تفکیک وجود ندارد، به عنوان مثال نویسنده در مقام کارگردان فعالیت می‌کند که این مسئله ارزش کار هنری را به مراتب پایین می‌آورد.

انتهای پیام/ن20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول