اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آلودگی هوا در پلدختر رکورد زد/ پلدختر یرقان زده است

خبرگزاری فارس: گرد و غبار غلیظ و شدید از سحرگاه سه‌شنبه شهرستان پلدختر را دربر گرفته و باعث کاهش دید افقی در این شهرستان شد.

آلودگی هوا در پلدختر رکورد زد/ پلدختر یرقان زده است

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، بارش‌های طولانی مدت گرد و غبار در شهرستان پلدختر نفس و گلوی پلدختری‌ها را همانند بغضی پنهان به شدت فشرده و نای استمداد را از آنان سلب کرده و در این فصل از سال که دمای هوا نیز با افزایش شدیدی همراه است، تحمل این شرایط برای ساکنان این شهرستان بسیار دشوار و غیر قابل تحمل شده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر به خبرنگار فارس گفت: میزان آلودگی هوا و غلظت گرد و غبار موجود در آسمان این شهرستان در حال حاضر 13 برابر حد مجاز و استاندارد است.

اسماعیل سعیدی افزود: میزان غلظت گرد و غبار موجود در آسمان شهرستان پلدختر اکنون حدود یک هزار و 950 میکروگرم بر مترمکعب است در حالی که حد استاندارد این غلظت 150 میکروگرم بر مترمکعب باید باشد.

یک شهروند پلدختری گفت: در طول روز نیز بارش‌های گرد و غبار به حدی است که حتی روشن کردن کوچک‌ترین وسایل سرمایشی خاک معلق در هوا به محل سکونت و کار وارد کرده و درون ساختمان‌ها نیز در امان نیستیم.

محمد محمودوند با بیان اینکه رفت و آمد و بیرون آمدن در این هوای غبارآلود بسیار خطرناک و مضر است و تمام مردم را دچار ناراحتی و بیماری‌های مختلف کرده است، افزود: من به عنوان یک شهروند امیدوارم بارش گرد و غبار و بیماری‌های ناشی از آن این مهلت را بدهد تا فرصت دیدن هوای تازه را پیدا کنم.

یک کارمند پلدختری گفت: شدت آلودگی هوا به حدی زیاد است که نفس کشیدن در هوای باز و آزاد حتی با استفاده از ماسک هم برای شهروندان مشکل‌آفرین است، در این شرایط کارمندان برای حفظ سلامتشان، به اتاق‌های محل کار خود پناه برده‌اند تا شاید در محیط بسته، کمی از خطرات ناشی از این مهمان ناخوانده در امان باشند که در محل کار نیز با نفوذ ذرات گرد و غبار غلیظ و شدید نیز در امان نیستیم.

یک خانم خانه‌دار پلدختری گفت: یک روز بیش‌تر نمانده که بهار تمام شود، امسال اگر چه بهار در تقویم بود اما از سرسبزی نشانی در شهرستان پلدختر نبود و همه جا بوی خاک می‌دهد و هر از گاهی نسیم، غبار مرگ اندود و آدم‌کش را در نفس شهر می‌دمید و امروز نیز غباری که مهمانش می‌خوانند نفس پلدختری‌ها را بریده است.

زهرا مهدوی افزود: پلدختر یرقان زده است، آلودگی در این شهرستان رکورد زده، در زمین که ایستاده‌ای نفست به تنگ و به شمارش می‌افتد، احساس می‌کنی که چیزی گلویت را می‌فشارد، سرگیجه کلافه‌ات می‌کند و شدت غبار آمیخته با سوز گرما حالت را دگرگون می‌کند، دوست‌داری نفسی از عمق جان برکشی اما مگر می‌شود و می‌توانی؟

وی گفت: از چادر تیره و تار غبار که بر روی شهر پهن است، دل تنگ‌تر می‌شوی، به خانه که می‌آیی لایه‌ای ضخیم از خاک و غبار بر زندگی‌ات سایه افکنده است با سرانگشتی که بر میز می‌کشی در دم رد انگشتت محو می‌شود، کولر بی‌رمق مدام، باد داغ و غبارآلود را از دریچه‌اش بر روی سر اهل خانه می‌باراند.

یک کاسب پلدختری نیز گفت: چرا مسئولان تلاش جدی نمی‌کنند، مگر نمی‌بینند، ذره ذره آب شدن و به کام مرگ فرو رفتن و سکته‌های مداوم آدمیان را تا غبار که عاملی موثر در بروز و تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی است را درمان اساسی کنند؟ و به دلیل این که منشا این ریزگردها کشورهای همسایه است، فعلاً تا رسیدن به توافق منطقه‌ای باید خاک خورد و دم بر نیاورد؟

رضا نورعلی‌وند افزود: آیا مسئولان برای مقابله با گرد و غبار مرگ ‌اندود چاره‌اندیشی و درمان این مشکل را کرده‌اند، مگر ارزش نفس‌های زندگی آدمیان، از اجرایی کردن برخی پروژه‌های عمرانی و آبادانی و پی‌گیری مسائل دیگر منطقه‌ای کم‌تر است؟ 

کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر به شهروندان به ویژه سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی هشدار و توصیه کردند چون تنفس در چنین هوایی برای همه اقشار جامعه خطرناک بوده و قشر کهن‌سال، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی نیز بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند، لذا با توجه به آلودگی هوا مردم به ویژه سالمندان، کودکان و بیماران از رفت و آمد غیر ضروری و از ورود به فضای باز و آزاد خودداری کنند.

انتهای پیام/ب10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول