اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خبر داد

نیاز 2.5 میلیارد ریالی استان زنجان برای پیشگیری از تب کنگو

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: به منظور اجرای برنامه‏‌های پیشگیرانه از تب کنگو به 2.5 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

نیاز 2.5 میلیارد ریالی استان زنجان برای پیشگیری از تب کنگو

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رشید کرمی عصر امروز در جلسه کار گروه سلامت و امنیت غذایی با تاکید بر اینکه مهم‏ترین راه انتقال ویروس تب کنگو کنه‏‌ها هستند که در محیط زندگی و طبیعت و دامداری‏‌ها مشاهده می‏‌شوند، اظهار داشت: این بیماری در کنه‏‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و این امر کنترل بیماری را با مشکل مواجه می‏‌کند.

وی با اشاره به اینکه گسترش بیماری تب کنگو به انتشار جغرافیایی کنه‏‌ها بستگی دارد، خاطرنشان کرد: مردم باید گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مورد تایید که به صورت بسته‏‌بندی گوشت را عرضه می‏‌کنند، خریداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه شهروندان از خرید گوشت از کشتارگاه‏‌های غیرمجاز و گوشت‏‌های غیرمجاز خودداری کنند، اضافه کرد: در صورت مشاهده هرگونه کشتار غیرمجاز دام به شبکه دامپزشکی استان زنجان اطلاع داده شود.

وی با تاکید بر اینکه سم‌پاشی محل نگهداری دام از جمله روش‏‌های جلوگیری از گسترش تب کریمه در استان زنجان است، ادامه داد: از خرید دام‏‌های قاچاق یا دام‏‌هایی که علائم بیماری در آنها مشاهده می‏‌شود، خودداری شود.

کرمی با اشاره به اینکه فعالیت کنه‏‌ها در فول گرم سال آغاز می‏‌شود، یادآور شد: عمدتا بیماری تب کنگو نیز در فصل تابستان در دام‏‌ها افزایش پیدا می‏‌کند.

وی به سم‌پاشی مراکز کشتارگاه‏‌های استان زنجان و آموزش قصابان و کارگران کشتارگاه‏‌ها را از جمله اقدامات اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان در زمینه پیشگیری از تب کنگو اشاره کرد و افزود: باید یک نگاه علمی به واقعیت‏‌ها داشته باشیم تا بتوانیم این بیماری را به صورت علمی کنترل کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به آلوده‌بودن دام‏‌های برخی از کشورهای همجوار، قاچاق دام را از جمله اقدامات خطرناک در استان زنجان برشمرد و ادامه داد: باید از ورود دام قاچاق و نقل و انتقال آن در بین استان‏‌ها جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی کشتارگاه‏‌های سنتی در استان زنجان روشی دیگر برای پیشگیری از بیماری تب کنگو است، اضافه کرد: سال گذشته کشتارگاه‏‌های صنعتی در استان زنجان راه‏‌اندازی شده است که مجهز به همه امکانات است.

کرمی به انتقال کشتارگاه‏‌های سنتی به کشتارگاه صنعتی استان زنجان اشاره کرد و گفت: انتقال کشتارگاه‏‌های سنتی ابهر، صائین قلعه، سلطانیه و خرم‏دره در دست پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه به منظور عملیاتی‌کردن برنامه‏‌های پیشگیری از بیماری تب کنگو نیاز به اعتبار داریم، تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این برنامه‏‌ها 2.5 میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه مهم‏ترین راه پیشگیری از بیماری تب کنگو اطلاع‌رسانی به عموم و آموزش است، ادامه داد: در این زمینه نیز نیازمند حمایت هستیم.

وی یادآور شد: در زمینه سم‌پاشی نیز اعتبار خاصی در اداره‌کل دامپزشکی استان نداشتیم و از اعتبارات خود دستگاه اقدام به تهیه سم و توزیع آن کردیم.

کرمی با بیان اینکه تب کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که نخستین بار در منطقه کریمه و سپس کنگو بروز پیدا کرده است، اظهار داشت: عمده علائمی که در دام مشاهده می‏‌شود به صورت تب گذرا ظاهر می‏‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر PH گوشت پایین باشد، ویروس‏‌های تب کریمه غیرفعال می‏‌شود.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول