اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره جهاد کشاورزی ملارد خبر داد

بومی‌سازی کشت بافت گردو برای نخستین‌ بار در ایران‌

خبرگزاری فارس: رئیس اداره جهاد کشاورزی ملارد از بومی‌سازی صنعت کشت بافت گردو برای نخستین بار در کشور توسط محققان جوان این شهرستان خبر داد.

بومی‌سازی کشت بافت گردو برای نخستین‌ بار در ایران‌

علی شاکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملارد اظهار داشت: یکی از موفقیت‌هایی بسیار خوبی که در حوزه کشاورزی توسط جوانان این شهرستان محقق شده، مربوط به بومی‌سازی صنعت کشت بافت گردو است که تاکنون تنها در اختیار یک کشور بوده است.

وی تصریح کرد: این موفقیت در پی تلاش علمی جوانان حاصل شد و توانستیم در سال حمایت از تولید ملی به این موفقیت دست‌یابیم.

رهبری معظم انقلاب اسلامی سال جاری را به نام حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی مزین فرموده‌اند و ما معتقدیم که باید از همه ظرفیت‌های کشور برای تحقق رهنمودهای نوروزی معظم له بهره گرفت.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین بخش‌های تولیدی کشور که نیازمند توجه جدی مسئولان به ویژه در حوزه حمایتی بوده، بخش کشاورزی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در دنیای امروز کشورهایی که نیازمند به واردات اقلام ضروری کشاورزی هستند، از نظر سیاسی هرگز به استقلال دست پیدا نمی‌کنند و اگر می‌خواهیم همچون گذشته در جهان دارای حرف و عزت باشیم، باید کشاورزی خود را تقویت کنیم.

کشور باید بی‌نیاز از واردات اقلام ضروری کشاورزی باشد

شاکری با اشاره به تعاملات بین‌المللی و استعمار کشورهای غربی علیه حکومت‌های ضعیف اظهار داشت: برای اینکه وامدار دنیای استکباری و استعمارگر نباشیم، باید در تولید اقلام ضروری کشاورزی خودکفا شده و از واردات آنها بی‌نیاز باشیم که خوشبختانه در دولت‌های نهم و دهم بخش‌های مهمی از این هدف محقق شده است.

وی افزود: برای دست‌یابی به موفقیت در این حوزه نیازمند بهره‌گیری از تلاش‌ها و تحقیقات جامعه دانشگاهی بوده و به طور کلی باید تحقیقات دانشگاهی را به صورت کاربردی در کشاورزی کشور فعال کنیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی ملارد در ادامه به یکی از تحقیقات علمی محققان جوان در مجتمع کشت و صنعت این شهرستان اشاره کرد و گفت: بر اساس این دستاورد علمی برای نخستین بار در کشور صنعت کشت بافت گردو توسط محققان جوان بومی‌سازی شده و به این دانش دست ‌یافتیم.

انحصار اسپانیا در صنعت کشت بافت گردو شکسته شد

شاکری تصریح کرد: تاکنون تنها یکی از کشورهای اروپایی یعنی اسپانیا به این دانش دسترسی داشت و سالانه میلیون‌ها دلار درآمد ارزی از این طریق برای خود ایجاد کرده بود.

وی افزود: پس از آنکه دولت اسپانیا اجرای این طرح را به دلیل مشکلات اقتصادی خود متوقف کرد، دانشمندان کشورمان تلاش کردند تا دانش صنعت کشت بافت گردو را بومی‌ کنند که به فضل الهی در این زمینه موفق بودند.

کشت بیش از 700 هزار نهال گردو توسط دانش نوین

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس در ملارد که دست‌یابی به دانش فوق چه دستاوردهایی برای کشاورزی کشور به همراه دارد؟ گفت: از ابتدای اجرای این طرح بیش از 700 هزار نهال گردو با استفاده از این شیوه کشت و به کشاورزان در سراسر کشور برای پرورش و بهره‌برداری ارائه شده است.

شاکری افزود: کاشت و برداشت از نهال‌های فوق در مزارع ضمن آنکه صرفه اقتصادی دارد، موجب افزایش کیفی و کمی تولید گردو و همچنین تسریع در زمان به بار نشستن درخت می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: همچنین درخت‌های گردویی که با این شیوه کشت شده‌اند در مقابل آفت‌‌ها مقاومت بیشتری داشته و محصول سالم‌تری تولید می‌کنند.

لازم به توضیح است، بر اساس اعلام محققانی که موفق به کسب این دستاورد علمی – کشاورزی شده‌اند، کشت بافت گردو با جداسازی جوانه‌ها از پیوندک درخت گردو آغاز شده و این جوانه‌ها در محیط خاص تکثیر و با صرف هزینه کم و به شیوه مدرن تولید می‌شوند.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول