اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشریح کرد

عوامل منجر به کوری و کم‌بینایی / مردم مراقبت کنند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ‌بسیاری از بیماری‌های چشم از جمله آب مروارید، آب سیاه، شب‌کوری، نمره عینک و دیابت ممکن است منجر به کم‌بینایی شود‌.

عوامل منجر به کوری و کم‌بینایی / مردم مراقبت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عباس ریاضی اظهار داشت: کلینیک کم‌بینایی پوستچی شیراز با امکانات و تجهیزات کامل کم‌بینایی در تلاش است که به فرد کم‌بینا کمک کند تا در زندگی روزمره استقلال داشته باشد و با عدم وابستگی به دیگران بتواند به فعالیت بپردازد.

این دکترای اپتومتری که در گرایش کم‌بینایی تحصیل کرده است، افزود: امروزه در دنیا با امکاناتی که ایجاد شده و آموزش‌هایی که به کم‌بینایان و اطرافیان آن‌ها داده می‌شود، سعی بر آن است تا توانایی عمومی این افراد در انجام امور روزمره زندگی افزایش یابد.

ریاضی در ادامه ابراز داشت: در این راستا تجهیزات و وسایل کمک‌بینایی مانند بزرگ کننده‌ها، تلسکوپ‌های ویژه، CCTV و ... در کلینیک کم‌بینایی پوستچی فراهم شده است تا کم‌بینایان با آشنایی و استفاده از آن‌ها بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

وی در زمینه تعریف کم‌بینایی، گفت: هنگامی که بینایی فرد با کمک عینک، لنز، دارو و حتی جراحی بهبود نیابد، در آن صورت کم‌بینایی وجود دارد که این وضعیت در هر سنی ممکن است رخ دهد و موجب اختلال در زمینه‌های مختلف زندگی فرد مبتلا شود.

ریاضی همچنین بیان کرد: در این حالت شخص مبتلا ممکن است نتواند صورت افراد را تشخیص دهد، مطالعه کرده، شماره تلفن بگیرد و یا از تلفن همراه خود استفاده کند.

وی افزود: وسایل و تجهیزاتی وجود دارد که به همراه اصلاحات محیط منزل و محل کار مانند تغییر در رنگ، کنتراست، دکوراسیون، رفع موانع و ... به فرد کم‌بینا کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشد که یادگیری شیوه استفاده از وسایل کمک‌بینایی در کلینیک کم‌بینایی پوستچی توسط متخصص کم‌بینایی در چند جلسه، انجام می‌شود.

ریاضی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های چشم از جمله آب مروارید، آب سیاه، شب‌کوری، نمره عینک و دیابت ممکن است منجر به کم‌بینایی شود، گفت: کلینیک کم‌بینایی (low vision clinic) پوستچی شیراز برای نخستین بار در استان فارس راه‌اندازی شده و می‌توان به جرات گفت که مجهزترین کلینیک کم‌بینایی در سطح کشور است.

وی ادامه داد: این کلینیک تنها ویژه افراد کم‌بینا است و این افراد باید یک حداقل بینایی را داشته باشند تا بتوان برایشان کاری انجام داد، ضمن اینکه باید توجه شود که ما در این کلینیک برای نابینایان نمی‌توانیم خدمتی ارائه کنیم.

ریاضی که سال‌ها شاهد بهبود زندگی و در مواردی حتی دگرگونی زندگی کم‌بینایانی بوده است که با استفاده از وسایل کمک‌بینایی، زندگی جدیدی را آغاز کرده و توانسته است علاوه بر استقلال در زندگی فردی، خدمات قابل توجهی نیز به جامعه ارائه دهد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این وسایل در داخل کشور تولید نمی‌شود و هزینه تهیه آن‌ها برای بیمار بسیار است، بیماران در بیشتر موارد از عهده پرداخت هزینه آن بر نمی‌آیند.

وی گفت: این مسئله نشان‌دهنده ضرورت حمایت افراد خیر، سازمان‌ها و سایر ارگان‌ها در راستای توسعه در ارائه خدمات بیشتر به کم‌بینایان است.

انتهای پیام/ ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول