اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

تغییرات آب و هوایی خطر نابینایی را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین خطر نابینایی ناشی از آب مروارید را افزایش می‌دهد.

تغییرات آب و هوایی خطر نابینایی را افزایش می‌دهد

مسعود جوانبخت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: سه فاکتور مؤثر در ابتلای افراد به آب مروارید، افزایش سن، کشیدن سیگار و قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماورای بنفش است.

وی به آسیب‌پذیرترین شهرهای جهان در برابر تغییرات آب و هوا اشاره کرد و بیان داشت: 15 شهر، به عنوان آسیب‌پذیرترین شهرها در سال‌های آینده در برابر تغییرات آب و هوا معرفی شده‌اند که تمام آنها در کشورهای کمتر توسعه یافته، دارای درآمد ملی پایین، منابع انسانی ضعیف و آسیب‌پذیری بالا از نظر اقتصادی قرار دارند.

وی با بیان اینکه از این تعداد شهرها تنها 3.2 درصد در انتشار گازهای گلخانه‌ای نقش دارند، ادامه داد: شهر تیمفو در بوتان، خولنا در بنگلادش، کاتماندو در نپال، پایتخت بنین، موزامبیک، مالی، موریتانی، مالاوی، سودان، تانزانیا، اوگاندا، زامبیا، زیمباوه، مومباسا در کنیا و دیوربل در سنگال از جمله این شهرها است.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد تغییرات آب و هوایی و افزایش بیماری‌های عفونی و تنفسی گفت: طی سال‌های اخیر، پزشکان استرالیایی هشدار داده بودند تغییرات جوی سبب بروز بیماری‌های عفونی و تنفسی می‌شود.

وی بیان داشت: این بیماری‌ها عبارتند از استرس ناشی از گرما و دیگر بیماری‌های مرتبط با گرما که به سبب آن قلب، رگ‌های خونی و ریه و هم‌چنین زخم‌های ناشی از گرمای زیاد و بیماری‌های آلرژی‌زا تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

جوانبخت ادامه داد: این در حالی است که آلودگی بیشتر هوا، می‌تواند بیماری‌های تنفسی را افزایش دهد.

وی افزود: افزایش دما نیز خطر ابتلاء به برخی بیماری‌های عفونی مانند ورم معده و روده و بیماری‌های ناشی از گزش پشه مانند تب دنگی را بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه محققان دانشگاه کویینزلند اعلام کرده‌اند، تولد نوزادان در شهرهای صنعتی به دلیل آلودگی هوا با وزن پایین‌تر صورت می‌گیرد، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان داده چنین مواردی بیشتر از همه بخش سر، قد و شکم نوزادان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این پژوهشگر و محقق دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: این مطالعات چندین ساله توسط بسیاری از محققان تائید و در نهایت مشخص شده رشد جنین در هفته‌های 13 تا 26 بسیار تحت تأثیر مواد خارجی و آلوده موجود در هوا قرار می‌گیرد و نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی نیز به افزایش ابتلا به بیماری‌ مالاریا به دلیل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: سالانه دست‌کم 150 هزار نفر بر اثر ابتلاء به مالاریا، اسهال، سوء‌تغذیه و سیل جان خود را از دست می‌دهند که تغییرات جوی می‌تواند در تمامی آنها دخیل باشد.

جوانبخت تأکید کرد: مطالعه‌ای در این ارتباط انجام شده که نشان داده شرایط آب و هوایی از قبیل تغییرات دما و بارش باران می‌تواند بر انتقال شدت و پراکندگی بیماری‌های عفونی از قبیل اسهال و بیماری‌هایی مانند مالاریا، تب ‌دنگی و آلودگی به فیلاریا که از طریق حشرات و ناقلین دیگر منتقل می‌شود، تأثیرگذار باشد.

وی گفت: در واقع پشه‌های ناقل مالاریا (آنوفل) از مناطق چاره‌ای به مناطق خنک‌تر، مهاجرت کرده‌اند که البته عوامل بسیاری در افزایش پشه‌های ناقل مالاریا و تب دنگی مؤثر هستند.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول