اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

‌‌75 درصد کاربران کامپیوتر دچار مشکلات بینایی هستند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 75 درصد کاربران کامپیوتر دچار مشکلات بینایی هستند، گفت: اثرات کار با پایانه‌های کامپیوتری به طور کامل با اختلالات چشمی مرتبط است.

‌‌75 درصد کاربران کامپیوتر دچار مشکلات بینایی هستند

احسان‌الله حبیبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مقاله خود در ارتباط با طراحی و اعتبارسنجی پرسش‌نامه سنجش خستگی بینایی کاربران پایانه‌های تصویری، اظهار داشت: با رشد سریع تکنولوژی، ابزارهای مرتبط با آن از جمله کامپیوتر، نمایشگرها و پایانه‌های تصویری به سرعت در حال گسترش است.

وی هدف از این مطالعه را طراحی ابزاری مناسب برای سنجش خستگی بینایی کاربران VDT معرفی کرد و افزود: نوع مطالعه، مقطعی است که روی 248 نفر از کاربران VDT در مشاغل مختلف در سال 1390 انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه پس از مطالعه کتب، مقالات و پرسش‌نامه‌های مشابه، بانک سؤالات تهیه و پرسشنامه اولیه تدوین شد، اضافه کرد: در این پژوهش از یک الگوی نظری چهار عاملی در زمینه خستگی چشمی استفاده شده است.

وی اضافه کرد: پرسشنامه در چهار حیطه اصلی استرین چشمی، اختلال دید، اختلالات سطح چشم و مشکلات خارج چشمی به تأیید نهایی رسید.

حبیبی با اشاره به اینکه پرسشنامه خستگی چشمی دارای 15 سؤال تخصصی بود که از پایایی و روایی بسیار خوبی برخوردار است، گفت: این ابزار با توجه به تعداد به نسبت کم سؤالات و سادگی جملات، به راحتی می‌تواند میزان و سطح خستگی چشمی کاربران VDT را ارزیابی کند.

وی تأکید کرد: امروزه در بسیاری از محیط‌های شغلی نظیر صنایع هسته‌ای، نظامی و شیمیایی به روز، یک خطای انسانی می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: خطای انسانی به شکل قصور در درک موقعیت، تفسیر اطلاعات داده شده، تصمیم‌گیری، بازخوانی اطلاعات دریافت شده و یا عدم انجام واکنش مناسب بیان می‌شود.

وی ادامه داد: بدیهی است وضعیت فیزیکی و روانی فرد هم‌چون خستگی و بی‌توجهی ناشی از آن بر انجام این فرایندها مؤثر بوده و از پاسخ فرد در زمان و مکان مناسب می‌کاهد.

حبیبی با اشاره به اینکه خستگی می‌تواند حوزه توجه و تمرکز انسان را محدودتر از حالت عادی کند، ادامه داد: در بیشتر موارد ایجاد خستگی ناشی از وجود استرین است که اغلب استرین منجر به استرس شده، اگر میزان استرس بالا باشد یا اینکه برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، می‌تواند منجر به تغییرات برگشت‌ ناپذیری شود.

وی گفت: در طول شبانه‌روز بیشتر فعالیت‌های بصری، به طور تقریبی راهی برای ایجاد خستگی چشمی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: امروزه کامپیوتر تبدیل به جزو جداناپذیری از زندگی انسان مبدل شده که در ابتدا، مسئله پرتوافکنی و مخاطرات ناشی از نمایشگر بیشتر مورد توجه محققان بود اما به تدریج شکایات چشمی ناشی از قرارگیری در مقابل صفحه نمایشگر، به مسئله اصلی تبدیل شد.

حبیبی با بیان اینکه 75 درصد کاربران کامپیوتر دچار مشکلات بینایی هستند، اظهار داشت: اثرات کار با پایانه‌های کامپیوتری به طور کامل با اختلالات چشمی مرتبط است و می‌تواند بر تیزبینی و دقت فرد مؤثر باشد.

وی، خستگی چشمی را شامل علائم وسیعی هم‌چون سردرد، بیزاری از ادامه کار و درد چشمی دانست و بیان داشت: در مطالعه‌های مختلفی که بر روی کاربران پایانه‌های تصویری انجام شده، بیشترین شکایت شامل درد و فشار بر چشم، خشکی چشم، ریزش اشک، تحریک و قرمزی، تاری دید و دوبینی، درد گردن، کمر و شانه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: علائم خستگی چشمی و سندرم بینایی کامپیوتر در مواقعی که شکایات چشمی فرد ناشی از کار با پایانه‌های تصویری و نمایشگرها است، تا حد زیادی با یکدیگر هم‌پوشانی دارند.

وی گفت: این تحقیق با همکاری سیامک پورعبدیان، حبیب‌الله دهقان و محمدرضا مرآتی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و حسن رجبی عضو گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای انجام شد.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول