اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی سمینار چشم پزشکی گلوکوم:

آب سیاه دومین عامل نابینایی در دنیاست

خبرگزاری فارس: دبیر علمی سمینار چشم پزشکی گلوکوم «آب سیاه» گفت: آب سیاه دومین عامل نابینایی در دنیا است و بین 50 تا 90 درصد بیماران از مبتلا به این بیماری در خود اطلاع ندارند.

آب سیاه دومین عامل نابینایی در دنیاست

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت محمدرضا پنج‌تن‌پناه صبح امروز در آغاز سمینار دو روزه چشم پزشکی گلوکوم در دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی این شهر بیماری آب سیاه را دومین عامل نابینایی در افراد دانست و اظهار داشت: بین 50 تا 90 درصد بیماران از ابتلا به این بیماری در خود اطلاع ندارند.

وی با تاکید بر اینکه تشخیص بیماری گلوکوم در مرحله اولیه قابل درمان است افزود: اگر در خانواده‌ای بیمار مبتلا به گلوکوم وجود دارد خانواده و فامیل او باید به پزشک مراجعه کنند تا از نابینایی جلوگیری شود.

این چشم پزشک با اشاره به اینکه 4.5 میلیون نفر در دنیا به خاطر مبتلا به آب سیاه نابینا می‌شوند ابراز داشت: تا سال 2020 این آمار به 11 میلیون نفر می‌ر‌سد.

وی عدم آگاهی بیماران نسبت به بیماری آب سیاه را یک موضوع نگران‌کننده خواند و اذعان داشت: در کشور ما انجمن گلوکوم جزو انجمن‌های جهانی است و تلاش می‌شود از طریق این انجمن اطلاع‌رسانی نسبت به این بیماری صورت گیرد.

پنج‌تن‌پناه با اشاره به اینکه در هفته جهانی گلوکوم قرار داریم خاطر نشان کرد: از 11 تا 17 مارس به عنوان هفته جهانی گلوکوم نامگذاری شده است.

وی افزود: این هفته با شعار «نگذارید گلوکوم زندگی شما را تاریک کند» آغاز می‌شود و بیشتر بیماران در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه می‌کنند در حالی که باید در همان ابتدای بیماری به پزشک مراجعه کنند تا از نابینایی جلوگیری به عمل آید.

دبیر علمی همایش چشم پزشکی گلوکوم در تعریف این بیماری اذعان داشت: آب سیاه چشم یا گلوکوم یکی از بیماری‌های مرموز چشم است که در آن فشار مایع داخل چشم زیادتر از حد معمول می‌شود.

وی افزود: اشکال در خروج این مایع از منافذ بسیار کوچکی در پیرامون عنبیه (دایره رنگی چشم) است و در برخی موارد به طور مادرزادی منافذ تنگ هستند و در موارد دیگر با جلو آمدن عنبیه یا مسدود شدن این منافذ با رنگدانه‌ای عنبیه یا سلول‌های خون پس از خونریزی داخل چشم مسیر تخلیه مایع داخل چشم تقریباً مسدود می‌شود.

به گفته پنج‌تن‌پناه زیادی فشار داخل چشم منجر به تحلیل عصب بینایی و کاهش بینایی و یا نابینایی می‌شود.

وی با اشاره به مراحل ابتدایی ابتلا به بیماری گلوکوم اذعان داشت: از دست رفتن دید محیطی در نواحی کوچک از میدان دید و تاری دید در یک طرف در سمت بینی میدان دید، در مراحل اولیه این بیماری است که بیمار باید سریع‌تر به پزشک مراجعه کند تا با تشخیص به موقع درمان شود.

این چشم پزشک درباره مراحل پیشرفته بیماری گلوکوم بیان داشت: بزرگ‌تر شدن نواحی از دست رفتن دید که معمولاً در هر دو چشم اتفاق می‌افتد، سفت شدن کره چشم، وجود نقاط کور در میدان دید و نامناسب بودن دید در شب‌ از جمله مراحل پیشرفته بیماری است که منجر به کاهش دید و نابینایی می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد باید پس از 40 سالگی حداقل در سال یک بار معاینه چشم انجام دهند یادآور شد: بیماران باید در صورت بروز هرگونه تغییر در بینایی به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/و۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول