اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس‌مسئول بهزیستی خراسان‌رضوی:

95 درصد از معلولان بینایی در خراسان‌رضوی بیکار هستند

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: 95 درصد از معلولان بینایی در استان بیکارند.

95 درصد از معلولان بینایی در خراسان‌رضوی بیکار هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی بهزیستی خراسان‌رضوی، مهین‌دخت مظفرجلالی اظهار داشت: واگذاری مرکز خدمات نابینایان به بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد چون بیشتر خانواده‌هایی که معلول بینایی در خانواده دارند حاضر به صرف هزینه برای خدمات او نیستند، بنابراین نیاز به ورود مؤسسات خیریه در ارائه این خدمات به معلولان کم‌بینا و نابینا احساس می‌شود.

مظفرجلالی افزود: از 50 هزار نابینا و کم‌بینا که تخمین‌ زده می‌شود در استان ما وجود داشته باشند، تنها 5 هزار نفر و به عبارتی تنها 10 درصد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: 12.5 درصد افراد زیر پوشش، نابینا و بقیه کم‌بینا هستند، بنابراین می‌توان به این ارزیابی رسید که اغلب معلولان بینایی، کم‌بینا هستند.

وی یادآور شد: بسیاری از خانواده‌هایی که فرزند کم‌بینا دارند حاضر به پذیرش واقعیت یعنی معلولیت بینایی فرزند خود نیستند و سعی در پنهان کردن معلولیت فرزند خود دارند و در نتیجه ضمن تحمل فشارهای روانی، شرایط را برای رشد و بهبود وضعیت فرزند خود دشوار می‌کنند.

وی تأکید کرد: حتی افراد کم‌بینا و نابینایی هستند که به دلیل ترس از پدر و مادر غیر واقع‌بین، بدون اطلاع آنها به مراکز خدماتی بهزیستی مراجعه و از آموزش‌ها استفاده می‌کنند.

وی در ارتباط با عوامل عمده‌ نابینایی در خراسان‌رضوی گفت: آب‌مروارید، دیابت، عوامل ژنتیک و حوادث، مهم‌ترین دلایل نابینایی هستند.

وی به موضوع واگذاری خدمات نابینایان به بخش خصوصی گفت: علت اینکه تاکنون مرکز شهید جلیلیان به بخش خصوصی واگذار نشده ابتدا تخصصی بودن خدمات این مرکز و ثانیاً توجیه اقتصادی نداشتن کار آن برای بخش خصوصی بوده است.

وی گفت: این امر به خاطر نامناسب بودن وضعیت اقتصادی خانواده‌های دارای معلول کم‌بینا و نابینا است که اغلب از اقشار پایین جامعه هستند و از طرفی،‌ به خاطر اینکه معلولان بینایی مانند معلولان ذهنی یا جسمی حرکتی آزار و اذیت چندانی برای خانواده ندارند، خانواده خود را ملزم به تأمین این هزینه‌ها نمی‌داند.

وی ادامه داد: چنانچه مرکز نابینایان شهید جلیلیان به بخش خصوصی واگذار نشود و فعالیت‌های مرکز به هر دلیلی رو به تعطیل بگذارد، تبعات آن برای بسیاری از توان‌خواهان کم‌بینا و نابینا که متقاضی دریافت خدمات آموزشی و توان‌بخشی هستند، بسیار سنگین است و آنان را از کسب مهارت‌ها و آموزش‌های لازم برای نیل به استقلال فردی و اجتماعی محروم می‌سازد، بنابراین تقاضای ورود مؤسسات خیریه به ارائه خدمات توان‌بخشی نابینایان را داریم.

انتهای پیام/ش30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول