اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن نساجی خانه صنعت و معدن اصفهان:

95 درصد از پنبه کشور وارداتی است

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن نساجی خانه صنعت و معدن اصفهان گفت: بیش از 95 درصد از نیاز وارداتی پنبه کشور از طریق ازبکستان تأمین می‌شود.

95 درصد از پنبه کشور وارداتی است

مظفر چلمغانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وضعیت پنبه در کشور اظهار داشت: پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تأمین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی، در اشتغال‌زایی بخش‌های کشاورزی، صنعت و بازرگانی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع کم‌تر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده‌ها، یارای برابری با پنبه را دارد.

رئیس انجمن نساجی خانه صنعت و معدن اصفهان تصریح کرد: در کشور ما نیز پرداخت یارانه به کشاورزان پنبه‌کار راهکار مناسبی برای ایجاد انگیزه در میان کشاورزان است.

وی خطاب به مسئولان کشور گفت: با فرض تولید سالیانه 150 هزار تن پنبه در کشور که نیاز صنایع نساجی است جمع یارانه پرداختی بر مبنای یک هزار و 500 ریال در ازای هر کیلوگرم وش پنبه بالغ بر 67.5 میلیارد تومان و یا 67.5 میلیون دلار می‌شود.

چلمغانی با توجه به یارانه مورد نیاز برای تولید پنبه در کشور، اذعان داشت: آیا این مبلغ برای احیای دوباره کشت پنبه و رونق صنایع ریسندگی و روغن‌کشی و دیگر محصولات مبلغ زیادی است؟ به ویژه اگر بدانیم که ارز خارج شده از کشور برای خرید پنبه از کشور ازبکستان سالیانه بیش از 140 میلیون دلار است. 

وی تاکید کرد: برای تولید پنبه در مقیاس‌های بزرگ و با قیمت‌های مناسب نیاز به زمین‌های کشاورزی بزرگ و یا کشت و صنعت‌ها است که باید در استراتژی وزارت جهاد کشاورزی در جهت حمایت از این محصول قرار گیرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر در کشور ما عملیات آماده‌سازی بستر بذر به صورت 100 درصد مکانیزه، عملیات کاشت پنبه به صورت 70 درصد دستی و 30 درصد مکانیزه، عملیات داشت به صورت 90 درصد دستی و عملیات برداشت به صورت تقریبی 100 درصد دستی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: برداشت دستی پنبه حدود 40 درصد هزینه‌های تولید این محصول را به خود اختصاص می‌دهد.

چلمغانی اضافه کرد: به اعتقاد کارشناسان کشاورزی، کاهش سطح زیر کشت پنبه موجب افزایش آفات در دیگر محصولات کشاورزی گردیده که افزایش استفاده از سموم دفع آفات را سبب شده که این موضوع نیز مشکلات زیست‌محیطی برای سایر محصولات کشاورزی، منابع زیرزمینی آب، دام‌ها و حتی انسان‌ها را در پی داشته است.

وی حمایت از کاشت پنبه را نه تنها یک تصمیم صحیح اقتصادی دانست بلکه از جنبه‌های حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان و دام نیز حائز اهمیت پنداشت و تصریح کرد: علاوه بر اینکه کشت پنبه نیز بالاترین میزان اشتغال را در بخش کشاورزی ایجاد می‌کند در هر هکتار از مزارع پنبه نیز 95 نفر روز اشتغال ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن نساجی خانه صنعت و معدن اصفهان میزان اشتغال در بخش کشاورزی در زمینه کشت پنبه را 2.5 برابر سویا اعلام کرد و گفت: در واقع کشت پنبه در بخش کشاورزی چهار برابر ذرت، شش برابر گندم و چهار برابر کلزا شغل ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: کشت پنبه از نظر ایجاد اشتغال جنبی در بخش‌های صنعت و خدمات نیز بسیار موثر بوده و در ازای ایجاد یک شغل در زراعت پنبه، حدود پنج شغل در بخش‌های صنعت و خدمات ایجاد می‌شود و در مجموع اشتغال‌زایی جنبی پنبه حدود سه برابر سایر محصولات زراعی است.

چلمغانی با اشاره به کاهش کشت پنبه در کشور اظهار داشت: طی سال‌های اخیر تولید پنبه کشور رو به نزول گذاشت و به منظور رفع نیاز صنایع ریسندگی، خرید پنبه از سایر کشورهای هم‌جوار به ویژه کشور ازبکستان تسهیل شد و با توجه به عقد قرارداد تعرفه ترجیحی با این کشور، بیش از 95 درصد از نیاز وارداتی پنبه کشور از طریق پنبه کشور ازبکستان تأمین می‌شود.

وی به دو دلیل محدودیت خرید پنبه از کشور ازبکستان اشاره کرد و اذعان داشت: به نظر می‌رسد تأمین نیازهای صنایع ریسندگی از طریق پنبه کشور ازبکستان با مشکل جدی و شاید هم غیر قابل حل رو به رو گردد.

انتهای پیام/ی10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول