اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان:

توسعه فضای سبز از غلظت پدیده گرد و غبار می‌کاهد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: توسعه فضای سبز و تقویت پوشش گیاهی از غلظت پدیده گرد و غبار می‌کاهد.

توسعه فضای سبز از غلظت پدیده گرد و غبار می‌کاهد

محمدرضا همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به 28 خرداد‌ماه روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی اظهار کرد: با وجود اینکه استان همدان بیابانی نیست ولی عوارض ناشی از بیابانی شدن دیگر مناطق را به شکلی تحمل می‌کنیم.

وی افزود: برای مبارزه با بیابان‌زایی می‌توان در دو بخش کار انجام داد که یکی از آن‌ها بخش فراملی و خارجی است که سازمان محیط زیست و دیگر سازمان‌های مرتبط پیگیری می‌کنند تا در کشورهای خارجی مانند عراق، عربستان و سوریه که در آن‌ها بیابان‌ها ایجاد شده‌ است اقداماتی نظیر مالچ‌پاشی، تقویت پوشش گیاهی و احیای تالاب‌ها انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تصریح کرد: بخش دیگری که باید با جدیت پیگیری شود بخش داخلی است تا اثرات ناشی از بیابان‌زایی در مناطق دیگر را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: از جمله کارهایی که در این زمینه در بخش داخلی باید صورت گیرد توسعه فضای سبز، جنگل‌کاری و تقویت پوشش گیاهی است.

همتی اضافه کرد: با توجه به پدیده گرد و غبار، توسعه فضای سبز و تقویت پوشش گیاهی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد و از سال گذشته نیز با جدیت پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به تخصیص بخشی از درآمدهای نفتی برای توسعه فضای سبز در طول برنامه پنجم ادامه داد: با توسعه فضای سبز، جنگل‌کاری و تقویت پوشش گیاهی می‌توان از اثرات و غلظت پدیده گرد و غبار با رسوب ذرات آن کاست به نحوی که حرکات ذرات آن کم شود و خود استان نیز خاکی در معرض فرسایش باد نداشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به پنج فاکتور بیابان از جمله نبود آب، رطوبت نسبی، پراکنش باران، خشکی و کمبود منابع آب زیرزمینی اضافه کرد: استان همدان مطلقاً بیابانی نیست ولی از مشخصه‌های بیابان دو مورد در قهاوند وجود دارد که یکی خشکسالی و دیگری کمبود سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی در مراتع گفت: هر اقدامی که ما خواسته یا ناخواسته انجام دهیم که سطح خاک را عاری از پوشش گیاهی کند و در معرض فرسایش قرار دهد و ذرات سبک خاک در هوا معلق و توسط باد جابه‌جا شود؛ پدیده گرد و غبار تشکیل می‌شود.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: اگر پدیده گرد و غبار و ذرات معلقی که از دیگر کشورها وارد کشور ما می‌شود با درخت، جنگل، سبزه و گل و گیاه مواجه شود، از غلظتش کاسته می‌شود ولی اگر به مناطق بیابانی و عاری از پوشش گیاهی برسد و با باد توأم شود ذرات داخلی کشور نیز به آن اضافه شده و قطعاً غلظتش بالا می‌رود و تبعات آن نیز بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/ز10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول