اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار/ در دیدارهای جداگانه لاریجانی مطرح شد

تاکید مراجع عظام تقلید بر حل مشکل گرانی در کشور‌

خبرگزاری فارس: مراجع عظام تقلید در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی بر حل مشکل گرانی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید کرده و خواستار رسیدگی مسئولان نسبت به این مسئله شدند.

تاکید مراجع عظام تقلید بر حل مشکل گرانی در کشور‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در خانه ملت روز پنجشنبه در سفر با شهر مقدس قم با آیت‌الله مکارم‌شیرازی، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، آیت‌الله شبیری‌زنجانی، آیت‌الله جوادی‌آملی و آیت‌الله سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدارها ضمن اشاره به وضعیت مطلوب مجلس نهم از نظر حضور افراد متخصص گزارشی از اقدامات صورت گرفته در مجلس ارائه کرد.

مراجع عظام تقلید نیز در دیدار رئیس مجلس ضمن برخی از توصیه‌ها بر حل مشکل گرانی، تحقق بانکداری اسلامی، وحدت قوا و بهره‌گیری هر چه بیشتر از توان نیروهای متخصص تاکید کردند.

*ریشه‌های گرانی خشکانده شود

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مراجع مورد اعتماد و وثوق مردم هستند اظهار داشت: مردم در مکاتبات خود با دفتر مراجع از نگرانی‌های خود گفته و انتظار دارند این مشکلات به زودی حل شود.

وی عمده نگرانی موجود جامعه را گرانی نرخ نان ذکر کرد و افزود: وادار کردن کسبه به فروش ارزان نان و شیر، کاری از پیش نمی‌برد بلکه باید ریشه‌های گرانی را جستجو کرد.

این مرجع تقلید مسائل فرهنگی را از دیگر مشکلات جامعه دانست و تصریح کرد: بر اساس نامه‌هایی که به دفتر ما می‌رسد، مردم از بروز مشکلات فرهنگی گله‌مند هستند.

وی عنوان کرد: مردم از رویکرد وزارت ارشاد ناراحتند و عنوان می‌کنند چرا وزارت ارشاد باید اجازه انتشار فیلم‌های وحشتناک را بدهد یا معتقدند صدا و سیما خوب عمل نمی‌کند و در مباحث اخلاقی و فرهنگی، چیزهایی را نشان می‌دهد که نباید نشان دهد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی به دیگر آسیب‌های فرهنگی به عنوان نمونه اشاره کرد و افزود: اگر کسی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر دعوت به خیر کند با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی با اشاره به طرح‌های نیروی انتظامی در برخورد با مسائل غیر فرهنگی گفت: اخیرا حرکتی در نیروی انتظامی دیده شده که از نظر مردم حرکت مبارکی است مشروط به اینکه این حرکت را خنثی نکنند و با دستوراتی اینها را از بین نبرند.

استاد حوزه علمیه قم از عملکرد بانک‌ها به ویژه در اخذ دیرکرد و جریمه دیرکرد شدیدا انتقاد کرد و گفت: جریمه دیرکرد و جریمه روی جریمه خلاف شرع است، این اقدامات با بانکداری اسلامی مغایر است.

وی با بیان اینکه صنایع ضربه شدیدی از بانک‌ها می‌خورند خواستار توجه به حل این مشکل در خصوص بانک‌ها شد و تاکید کرد: ربای مضاعف هیچ توجیه شرعی ندارد و قرآن صریحا آن را منع می‌کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: باید فکری به حال بانک‌ها، گرانی و مسائل موجود کرد.

*گران‌فروشی یک شبه حل نمی‌شود

آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی نیز در دیدار لاریجانی با ابراز نگرانی از عملکرد بانک‌ها اظهار داشت: دریافت جریمه دیرکرد به کلی حرام بوده و در قرآن و روایات به آن تاکید بسیار زیادی شده است.

وی با اشاره به بانکداری اسلامی گفت: بانک‌ها باید اسلامی شده و به سمت اسلامی شدن حرکت کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به تورم و گرانی موجود در کشور بیان کرد: کارهایی در این راستا انجام شده که کافی نبوده و مجلس باید در این زمینه به کمک دولت آمده و نگرانی‌ها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه گران‌فروشی یک شبه و با یک دستور برطرف نمی‌شود خواستار شناسایی عوامل گرانی شد و گفت: دولت و مجلس باید به یکدیگر کمک کرده و ریشه گرانی را پیدا کنند البته مجلس هم باید موانع قانونی را برطرف کند.

صافی‌گلپایگانی مسئله بودجه را برای کشور مهم دانست و افزود: نمایندگان مجلس باید حرف خود را بدون ترس و نگرانی بزنند چون در این صورت، مشکلات جامعه به مرور حل می‌شود.

وی هرگونه سکوت مجلس و سفارش از خارج مجلس به نمایندگان را مورد سرزنش قرار داد و گفت: نباید از سر و صدا در مجلس ترسید بلکه مهم این است که سر و صدا به خاطر خدا و مردم باشد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان تاکید کرد: وضع فرهنگی کشور بسیار نگران‌کننده است و برای حل آن باید فکری کرد.

*حرکت نمایندگان مجلس در مسیر پیشرفت کشور

آیت‌الله سید موسی‌ شبیری‌زنجانی ظهر هم در دیدار نماینده مردم قم در خانه ملت با تقدیر از حضور افراد متخصص و متبحر در رشته‌های مختلف در مجلس تاکید کرد: در قرآن دو معیار تخصص و امین بودن اشخاص مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: ان‌شاء‌الله نمایندگانی که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند با تکیه بر این دو ویژگی نسبت به حل مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف اقدام کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اختلاف نظر و تفکر امری طبیعی است افزود: مهم‌ این است که از این طریق مشکلات در کشور حل شود.

وی با اشاره به اینکه کشور باید در همه بخش‌ها حرکتی رو ‌به‌ رشد و پیشرفت را دنبال کند یادآور شد: با نیت خالص نمایندگان مجلس و مدیران شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود.

آیت‌الله شبیری‌زنجانی خاطر نشان کرد: امیدواریم که با تائیدات خداوند متعال در پیگیری امور مردم همواره موفق و سربلند باشید.

*حذف ربا از اقتصاد کشور

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس باید نسبت به موقعیت‌شناسی اهتمام داشته باشد گفت: ما به غیر از خداوند متعال قانون‌گذار نداریم و بشر قانون‌شناس است.

وی گفت: وقتی خداوند همه چیز را آفریده است بنابراین، فکر بیگانه بشر چگونه می‌تواند قانون وضع کند؟ بشر فقط می‌تواند قانون را بشناسد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه هیچ علمی قوانین بشری را تایید نمی‌کند افزود: مواد اولیه قانون از منابع گرفته می‌شود و منبع در قانون از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه مصوبات مجلس شورای اسلامی به استناد قانون اساسی است تصریح کرد: امنیت، عدالت، استقلال و... همه مبانی هستند که مواد قانونی از آن سرچشمه می‌گیرد.

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به اینکه از نظر شکلی بین وضع قانون در تفکر الهی و الحادی شباهت وجود دارد اضافه کرد: مسئله در تفاوت وضع قانون به مبانی برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مبنا در قانون‌گذاری عدل است بیان کرد: غربی‌ها منبع ندارند که به آن استناد کنند و به همین دلیل وقتی که حزب‌الله لبنان از مرزهای خود دفاع می‌کنند آنها را تروریست می‌نامند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: زنده بودن مجلس به این است که باید بداند مجلس قانون‌شناس است؛ نه قانون‌گذار، مجلس صراط نیست، سراج است.

وی با اشاره به وجود برخی از مشکلات در سیستم بانکداری گفت: باید نسبت به بساط ربا و اقتصاد ربا فکری کرد.

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به پرداخت وام‌هایی با بهره‌ 20 درصد تاکید کرد: این وضعیت جلوی تولید ملی را می‌گیرد، فردی که بخواهد سالی 20 درصد سود بدهد نمی‌تواند به سمت تولید برود و بعد از پنج سال جای او در زندان است.

وی با اشاره به وجود پرونده فساد مالی 3 هزار میلیاردی و پرونده بیمه بیان کرد: اگر کسی آشنایی علمی نداشته باشد، اگر چه اسلامی حرف بزند، ولی سکولار فکر می‌کند و اگر فرد متخصص به رشته‌ای که عمل می‌کند، باور نداشته باشد، قرآنی عمل می‌کند، ولی سکولار فکر می‌کند.

*نوسان قیمت‌ها ضابطه‌ای ندارد

آیت‌الله جعفر سبحانی عصر امروز در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس و نماینده مردم قم در خانه ملت در سخنانی با اشاره به اهمیت حفظ وحدت در بخش‌های مختلف کشور تاکید کرد: وحدت قوای سه‌گانه در کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وی ادامه داد: در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از تولید ملی نام‌گذاری شده است، باید تلاش شود که این شعار تحقق یابد.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: در صورت اینکه قوای سه گانه وحدت نظر داشته باشند، مشکلات اقتصادی کشور حل شده و تقویت تولید ملی محقق می‌شود.

وی یکی از راه‌های موفقیت در عرصه تولید ملی و حمایت از سرمایه‌های داخلی را بسته شدن دروازه‌های کشور به روی کالاهای قاچاق دانست.

آیت‌الله سبحانی گفت: قوای سه‌گانه و همه نهادها باید دست به دست هم دهند تا تولید ملی ارتقا یافته و از سرمایه ایرانی حمایت شود.

وی ضرورت نظارت بیشتر بر قیمت‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: قیمت مواد غذایی به صورت دائمی در حال نوسان است و ضابطه‌ای ندارد که باید به آن رسیدگی شود.

این مرجع تقلید در پی سؤال لاریجانی مبنی بر وضعیت فعالیت‌های مؤسسه امام صادق(ع)‌ که زیر نظر آیت‌الله سبحانی اداره می‌شود، از احداث شعبه دیگری از این مؤسسه در منطقه پردیسان خبر داد و گفت: در حال حاضر 220 شاگرد در این مؤسسه مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

وی افزود: همچنین فعالیت‌های علمی مؤسسه نیز با جدیت دنبال می‌شود و با علمای اهل سنت نیز ارتباطاتی داریم.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول