اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه تحقیقات شیلات:

تقاضای برداشت آبزیان بیشتر از ظرفیت ذخایر کشور است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات شیلات گفت: میزان ظرفیت ایجاد شده واحدهای فرآوری آبزیان و محصولات شیلاتی و تقاضا برای برداشت چند برابر ظرفیت ذخایر موجود کشور است.

تقاضای برداشت آبزیان بیشتر از ظرفیت ذخایر کشور است

عباسعلی مطلبی در حاشیه شرکت در مراسم رونمایی از لاروهای بیوتکنیک ماهی صافی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس درباره وضعیت زیست و شرایط گونه‌های آبزی در دریاچه‌های کشور با بیان اینکه هر کدام از دریاچه‌ها شرایطی خاص دارند، اظهار کرد: به عنوان نمونه گونه آرتیما به عنوان تنها موجود شناسایی شده در حوزه شیلاتی در دریاچه ارومیه، به دلیل کم‌آبی در معرض خطر قرار دارد.

وی افزود: این موجود که یکی از مورد استفاده‌های آن در سایت‌های پرورش میگوست، در مقابل شوری زیاد از حد و کم‌آبی نامقاوم بوده و در حال حاضر در معرض خطر انقراض در این دریاچه قرار گرفته است.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تکثیر گونه آرتیما در برخی از نقاط کشور آغاز شده است، افزود: تکثیر این گونه می‌تواند از لحاظ اقتصادی مزایای قابل توجهی را نصیب حوزه شیلات کشور کند.

مطلبی با بیان اینکه شرایط خشک‌سالی و کمبود آب، تلاش‌های تحقیقاتی موسسات مربوطه را از بین می‌برد، اضافه کرد: به عنوان نمونه دریاچه‌های پریشان (فارس) و شور آبی (اردبیل) نیز در بخش زیست آبزیان با مشکلاتی رو به رو هستند.

وی ادامه داد: هم‌چنین موسسه تحقیقات شیلات در دریاچه‌های خداآفرین در اردبیل و سد سیاه‌کل پروژه‌هایی را در حوزه پرورش ماهی کلید زده است.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه ایجاد ظرفیت مربوط به تولید فرآورد‌ه‌های شیلاتی و آبزی همانند کارخانه‌های کنسرو تن چند برابر بیشتر از ظرفیت موجود مخازن آبی کشور است، افزود: به عنوان مثال ظرفیت ایجاد شده برای تولید کنسرو تن ماهی طی یک سال در کشور برابر با 569 میلیون قوطی است.

مطلبی اضافه کرد: این در حالی است که ظرفیت کل تولید و استحصال آبزیان در کشور برابر با 663 هزار تن است.

وی یادآور شد: هم‌چنین در حال حاضر تعداد مجوزهای صادر شده برای فعالیت صیادی در آب‌های کشور به یک میلیون و 993 هزار فروند شناور صیادی رسیده است.

مطلبی افزود: پایش ماهواره‌ای ناوگان صیادی، طرح جامع مدیریت منابع ساحلی، احیا و بازسازی ذخایر و توسعه آبزی‌پروری در قفس از جمله راهکارهای کاهش فشار بر منابع و ذخایر موجود طبیعی است.

وی گفت: موسسه تحقیقات شیلات در کشور از نظر علمی به دانش و ساز و کار آبزی‌پروری و حفاظت از منابع آبزی به طور کامل دست پیدا کرده است.

انتهای پیام/ز10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول