اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در صورت اجرای صحیح طرح ساماندهی خورهای فاضلابی!

18 ماه دیگر بندرعباس صاحب دو رودخانه پر آب می‌شود

خبرگزاری فارس: سرانجام پس از سال‌ها، با پی‌گیری‌های استاندار هرمزگان و حمایت رئیس جمهور کلنگ تبدیل دو خور پر از فاضلاب گورسوزان و شیلات در قلب شهر بندرعباس، به ظرفیت‌ گردشگری به زمین خورد.

18 ماه دیگر بندرعباس صاحب دو رودخانه پر آب می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، با توسعه این شهر طی سال‌های اخیر و افزایش جمعیت آن به بیش از نیم میلیون نفر مباحث زیست‌محیطی این شهر با توجه به توسعه سریع، دست‌خوش پدیده‌های نامطلوبی همانند گسترش فاضلاب‌های سطحی شده است.

ساحلی بودن شهر بندرعباس و شیب تند این شهر به طرف ساحل، سبب شده است از هر طرف شهر که آبی جاری می‌شود تمام عرض شهر را بپیماید و به دریا بریزد که در این بین فاضلاب‌ها و گنداب‌های به وجود آمده همیشه از طرف مسئولان بهداشتی و زیست‌محیطی تهدیدی برای سلامت معرفی شده‌اند.

پیرامون مشکلات این پدیده تاکنون مباحثی فراوان نقل و طرح شده است، به نحوی که بارها و بارها بخشی از زمان تریبون‌هایی همانند نماز جمعه را به خود اختصاص داده است.

خورها که در واقع محل ورود آب به دریا محسوب و با بالا آمدن آب به بخشی از دریا تبدیل می‌شوند در شهری همانند بندرعباس به بستری عریض برای انتقال فاضلاب‌های سطحی به دریا تبدیل شده‌اند.

این امر سبب تشکیل مناظری نازیبا به واسطه سیاه شدن سطح این خورها شده است که در کنار این امر باید بوی بد و متعفن را نیز به این مناظر اضافه کرد.

عموماً خورها در بسیاری از شهرهای ساحلی دنیا به عنوان ظرفیت در بُعد گردشگری و شهری دیده می‌شود، اما گویا در بندرعباس آسان‌ترین راه برای استفاده از این خورها یعنی همان دفع و انتقال فاضلاب به دریا در پیش گرفته شده است.

طی سال گذشته شهرداری بندرعباس که همیشه به عنوان مقصر اصلی در باب عدم ساماندهی خورهای سطح شهر شناخته می‌شد، سرانجام اعلام کرد که خورهای سطح شهر متعلق به آب منطقه‌ای است و از همین‌رو پس از تاکیدات استاندار جدید هرمزگان طی سال گذشته و درخواست‌های متعدد نماینده ولی‌فقیه سرانجام کلنگ ساماندهی خور گورسوزان به عنوان پایلوت ساماندهی سایر خورها در این شهر با حضور استاندار هرمزگان به زمین زده شد.

ابراهیم عزیزی در مراسم کلنگ‌زنی‌ ساماندهی خور گورسوزان که با تولی‌گری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اجرایی می‌شود، گفت: در همان اوایل آغاز مسئولیتم به عنوان استاندار هرمزگان با مشکلات ناشی از خورهای رها شده بندرعباس آشنا و ساماندهی آنها در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی در نشست‌های کارشناسی، این خورها به عنوان عامل تهدید کننده شاخص‌های بهداشتی، زیست‌محیطی، اجتماعی و امنیتی مطرح بود که انتظار می‌رود تمامی این تهدیدات به یک فرصت بی‌نظیر تبدیل و خورها به بهترین فضای گردشگری تفریحی بندرعباس و یکی از جاذبه‌های توریستی کشور مبدل شود.

استاندار هرمزگان گفت: اجرایی شدن این طرح با حمایت رئیس جمهور عملی شده و حمایت قاطع ایشان از طرح یاد شده در جریان سفر افتتاح آلومینیوم هرمزگان دل‌گرمی‌ها برای به نتیجه رسیدن این طرح را افزایش داد.

وی ادامه داد: طرح پیش‌بینی شده برای ساماندهی این خورها بسیار وسیع است و انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌های اجرایی به تناسب مسئولیت خود در این زمینه مشارکت کنند.

استاندار هرمزگان، هدف اصلی از این طرح را بهره‌گیری مردم اعلام و افزود: نورپردازی و استفاده از جلوه‌های صوتی به همراه فضاسازی و ایجاد امکاناتی نظیر ورزش‌های آبی و دیگر تفریحات سالم بسیاری از شاخص‌های این شهر را ارتقا خواهد داد.

رئیس شورای برنامه‌ریزی هرمزگان هم‌چنین از آغاز عملیات اجرایی ساماندهی خور شیلات در هفته آینده خبر داد و اضافه کرد: انتظار می‌رود شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان و شهرداری بندرعباس در بستری از رقابت و تعامل سازنده، امکان به نتیجه رسیدن هر چه سریع‌تر این طرح‌ها را فراهم کنند.

مجید وفادار مدیرکل محیط زیست هرمزگان نیز در این راستا با بیان اینکه بهسازی خورهای بندرعباس موجب کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود، گفت: بهسازی خورهای بندرعباس تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی که از طریق این خورها در بندرعباس ایجاد می‌شود، دارد.

محمد شکاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با بیان اینکه این دانشگاه همواره به دنبال سامان بخشیدن به امر بهداشتی و سلامتی اهالی اطراف خورها بوده است، افزود: پاک‌سازی خور گورسوزان امری ضروری است که باید سالیان پیش به آن رسیدگی می‌شد.

به گفته وی این بسترهای آبی، به زیستگاه مناسبی برای پرورش انواع حشرات به ویژه پشه مالاریا که یکی از گونه‌های حشرات بومی استان است تبدیل شده بود.

در طرح ساماندهی خور گورسوزان، آب دریا از قسمت فوقانی به درون خورها پمپاژ شده و عملاً شهر بندرعباس با استفاده از چرخش آب دریا صاحب دو رودخانه پر آب خواهد شد که در اطراف آن نیز امکانات و تاسیسات تفریحی و گردشگری متنوعی پیش‌بینی شده است.

طبق گفته مسئولان، فاز نخست این طرح با اعتباری معادل 34 میلیارد ریال و ظرف 18 ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

براساس اعلام شهرداری بندرعباس، ساماندهی خور شیلات نیز از هفته آینده آغاز و این طرح نیز ظرف مدت پنج ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

تاکنون در هرمزگان تعداد 80 خور شناسایی شده است.

تعدادی از این خورها در مجاور یا وسط شهرها وجود دارد، که در این بین پنج خور شیلات، گورسوزان، سورو ، هتل امین و زندان در شهر بندرعباس قرار دارد.

در حال حاضر خورهای گورسوزان و شیلات در و ضعیت نامناسبی در بخش بستر قرار دارند.

طی ماه‌های گذشته هم‌چنین طرحی دیگر نیز مبنی بر انتقال آب فاضلابی که به خور گورسوزان می‌ریزد به یکی از دشت‌های مجاور شهر بندرعباس آغاز شده است.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول