اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ابیات پر آه رجبی در پایان 9 سال مدیریت قطار شهری

یاد آر ز شمع مرده یاد آر

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سابق قطار شهری شیراز در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با قرائت ابیاتی پر آه و افسوس به کار خود در این سازمان پایان داد.

یاد آر ز شمع مرده یاد آر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فرج‌الله رجبی ظهر امروز در آیین تجلیل از خدمات 9 ساله وی در سازمان قطار شهری شیراز اظهار کرد: آنچه که در برخی رسانه‌ها در مورد نحوه برکناری من عنوان شد با این مضمون که بنده استعفا داده‌ام صحیح نبود، چرا که برکناری بنده یک تصمیم مدیریتی بود.

وی افزود: در روز شنبه 9 اردیبهشت‌ماه شهردار شیراز با من تماس گرفت و عنوان کرد که شورای قطار شهری جانشینم را انتخاب کرده و بنده پس از اعلام موافقت تلفنی وی، نامه مرخصی را تقدیم کردم.

رجبی تصریح کرد: بنده بعد از 26 سال کار مدیریتی در حوزه‌های مختلف ادب مدیریتی را می‌شناسم و رعایت می‌کنم و در جلسه تودیع نیز اعلام کردم که باید همگی دست به دست یکدیگر دهیم تا مدیرعامل جدید بتواند کار را به نحو احسن انجام دهد.

وی اضافه کرد: شهر شیراز برای غیر شیرازی‌ها نردبان و برای شیرازی‌ها پشت‌بام است در حالی که بومی‌ها اگر در هر سمتی باشند به سبب تعلق خاطر به شیراز و به سبب اینکه دوباره چشم در چشم مردم می‌شوند، کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند.

مدیرعامل سابق قطار شهری شیراز ادامه داد: در قصرالدشت زمانی قرار بود پروژه قطار از زیر خانه‌های مردم عبور کند و عده‌ای تهدید کردند که اگر این اتفاق بیافتد پای کارکنان قطار شهری را خرد می‌کنیم اما به سبب اینکه ما اهل همین شهر هستیم و خانواده ما نیز از راه‌اندازی قطار بهره‌مند می‌شوند پای کار ایستادیم و به هر نحو که بود با تعامل کار را به پیش بردیم.

قرائت ابیاتی از مرحوم علی اکبر دهخدا در رثای میرزا جهانگیرخان شیرازی (مدیر روزنامه صور اسرافیل) پایان پر آه و کنایه 9 سال مدیریت رجبی در قطار شهری و خداحافظی او با اعضای شورا و شهردار بود، بدین مضمون که: ای مونس یوسف اندرین بند، تعبیر عیان چو شد ترا خواب، محسود عدو به کام اصحاب، رفتی برِ یار و خویش و پیوند، در آرزوی وصال احباب اختر به سحر شمرده یاد آر، یاد آر زشمع مرده یاد آر.

سیدمحسن معین عضو شورای اسلامی شهر شیراز دیگر سخنران این نشست بود و گفت: برکناری رجبی به زعم بنده تنها یک دلیل داشته و آن اینکه وی فاقد روحیه تعظیم و تکریم است.

وی افزود: رجبی 18 سال در شهرداری در کسوت‌های متعدد مدیریتی و 9 سال در قطار شهری سابقه خدمت داشت و بعد از اجرای چند کیلومتر از پروژه قطار در عمق 30 متری زمین، موفقیت وی به عنوان یک مورد علمی در نشریات معتبر خارجی و در مباحث نظام مهندسی مورد اشاره قرار گرفت به این دلیل که به عنوان یکی از تجربیات ارزنده مهندسان ایرانی، انحراف تونل در حدود چند میلی‌متر بود.

معین ادامه داد: معاونت عمرانی استاندار گفته‌ است که برکناری رجبی سیاسی نبوده و در جلسه تودیع و معارفه وی رئیس شورا، شهردار و همگان بر قابلیت وی صحه گذاشته‌اند و از این رو است که شورای شهر هیچ منطقی در تعویض وی نمی‌یابد.

این عضو شورا در ادامه افزود: زمانی که از 180 میلیارد تومان بودجه قطار شهری 100 میلیارد آن توسط شهرداری و با فروش اوراق مشارکت به مردم، 20 میلیارد از بودجه خود شهرداری، 40 میلیارد از فروش سهام شرکت‌های دولتی تامین می‌شود و دولت نیز 20 میلیارد از سهم خود را در شب عید پرداخته، مشخص نیست سهم دولت از این پروژه چیست که در زمره طرح‌های مهر ماندگار تلقی می‌شود.

معین اما تاکید کرد که مدیرعامل جدید قطارشهری در پذیرش این مسئولیت ایثار کرده و اگر چه تا نیمه دوم سال 92 نیز نمی‌شود انتظار راه افتادن قطار شهری را داشت، اما باید وی را در این مهم یاری کرد.

*قطار شهری شهر را حلبی‌آباد کرده بود

علیرضا پاک‌فطرت شهردار شیراز دیگر سخنران این جلسه بود که بیان کرد: مردم از وضع فعلی خیابان‌های شیراز راضی نیستند و مدیرعامل جدید باید کارگاه‌های قطار شهری را با روش‌های علمی مستقر کند تا شهر از این وضعیت که شبیه حلبی‌آباد است، خارج شود.

مدیر ارشد شهری شیراز تصریح کرد: زیبا‌سازی شهری از پروژه قطار کم‌اهمیت‌تر نیست و لازم است که هرچه سریع‌تر این ایرادها رفع شود.

به گفته وی، رجبی تا آخرین لحظه کارها را هدایت کرد و در دفتر خود حضور داشت و چک‌ها را امضا می‌کرد.

پاک‌فطرت ادامه داد: رجبی سه دوره مدیر قطار شهری بود و دیگر برکناری وی تعجبی ندارد چرا که اگر لازم بود دوران مدیریت بیش از این ادامه یابد در اساسنامه ذکر می‌شد.

به گفته وی، این تغییر و تحول چندان به شهردار ربطی نداشته و به دلیل اینکه بودجه را دولت تامین می‌کند، استانداری مصدر تصمیم‌گیری در این زمینه است.

مظفر مختاری دیگر عضو شورای شهر خواستار این شد که از تخصص رجبی در بخش دیگری از شهرداری استفاده شود.

*معاون عمرانی باید پاسخگو باشد

مهدی‌خانی عضو شورای اسلامی شهر شیراز سخنران بعدی این نشست بود که اظهار کرد: این‌که شورای سازمان قطار شهری تصمیم به تغییر و تحول بگیرد، امری طبیعی است منوط به اینکه بر اساس اصول و قواعدی باشد.

وی افزود: در دادگاه نیز استنباط قاضی فصل‌الخطاب است اما این استنباط نیز براساس ادله و شواهدی است و اینکه اردکانی این تغییر را غیر‌سیاسی می‌داند باید در نزد افکار عمومی تبیین و توجیه شود.

خانی اضافه کرد: من از ابتدا بر این تغییر ایرادهایی داشتم، ضمن اینکه تغییر زیرگروه‌های یک مدیریت را حق طبیعی می‌دانیم اما بحث بر سر این است که با سرمایه‌های مدیریتی کشور چگونه رفتار می‌کنیم و آیا از این سرمایه‌ها به نحو صحیح استفاده می‌شود یا اینکه آن‌ها را بایگانی می‌کنیم.

وی در واکنش به اظهارات شهردار که از نارضایتی مردم از قطار شهری سخن گفت، اضافه کرد: کند و کوب قطار شهری ربطی به رجبی ندارد که مردم از وی ناراضی باشند و دست بر قضا این بی‌نظمی‌ها و کند و کوب‌ها زمانی در اوج بود که رجبی وارد عرصه نشده بود.

علی زحمتکش رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست در واکنش به سخنان خانی گفت: این‌که شورای قطار شهری برای این تغییر چه استدلالی داشته بهتر است نزد اعضا باقی بماند چرا که اگر قرار باشد علت هر تغییری در جامعه عنوان شود، بی‌ثباتی به وجود می‌آید.

وی افزود: مدیریت مانند دوی امدادی است و اکنون رجبی چوب را برای ادامه مسیر به زمانی سپرده است.

زحمتکش تصریح کرد: ما هیچ‌کدام صددرصد کامل نیستیم و زمانی را همگی می‌شناسند وی از کسانی بوده که هشت سال تمام در عرصه‌های دفاع مقدس توفیق خدمت داشته است.

*حجم کار انجام شده قابل توجه است

اسدالله حاجی زمانی مدیرعامل جدید قطار شهری شیراز نیز در این جلسه گفت: کاری که در مجموعه قطار شهری انجام شده کار بزرگی بوده ضمن اینکه حجم کار باقی مانده نیز بسیار است.

وی تصریح کرد: تجربه حاصل تلاش و استخوان خرد کردن است و به طور حتم از تجربه‌های رجبی در اتمام کار استفاده لازم را می‌بریم.

زمانی برای پایان کار زمان قطعی تعیین نکرد، اما قول داد که حداکثر تلاش خود را در تسریع این پروژه به انجام رساند.

در پایان اعضای شورای شهر شیراز با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های فرج‌الله رجبی در سمت مدیر‌عاملی سابق قطار شهری تقدیر کردند.

انتهای پیام/ز20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول