اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

بادهای نمکی تهدیدی برای کشاورزی آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 204 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی هفت شهرستان استان بر اثر خشک شدن دریاچه ارومیه آسیب دیده‌اند، گفت: بادهای نمکی موجب خشک شدن اراضی کشاورزی این منطقه می‌شود.

بادهای نمکی تهدیدی برای کشاورزی آذربایجان‌شرقی

مسعود محمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: 600 هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی به‌صورت غیرمستقیم و 200 هزار هکتار به‌صورت مستقیم بر اثر خشک شدن دریاچه ارومیه آسیب دیده و در معرض تهدید است.

وی بر حمایت از منابع زیست‌محیطی و منابع آب و خاک تاکید کرد و یادآور شد: پس‌روی دریاچه ارومیه محدودیت کشاورزی را در اطراف این دریاچه ایجاد کرده است.

محمدیان ادامه داد: هفت شهرستان آذربایجان‌شرقی تحت تاثیر پس‌روی آب دریاچه ارومیه قرار دارند و از این مسئله آسیب می‌بینند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به موضوع عقب‌نشینی آب حاشیه دریاچه ارومیه در استان گفت: با وجود اینکه به همین علت، بخشی از زمین‌های کشاورزی از دستمان خارج شده است؛ اما باید منابع موجود بخش آب و خاک به‌خوبی حفظ و مدیریت شود.

محمدیان بار دیگر با اشاره به تاثیر مستقیم آن بر 204 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی هفت شهرستان استان گفت: در چند سال گذشته با جدی‌تر شدن اثرات سوء پس‌روی آب دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی منسجم و اصولی در تمام واحدهای اجرایی و تحقیقاتی سازمان جهادکشاورزی آغازشده و در این زمینه نتایج کاربردی متعددی به‌دست آمده است.

وی با بیان اینکه در این راستا کشت گونه‌های متحمل به شوری در اراضی شهرستان‌های شبستر، تبریز، اسکو، آذرشهر، عجب‌شیر، بناب و ملکان در اولویت نخست سازمان مورد عمل قرار گرفته است، افزود: این امر اولاً موجب کاهش میزان نمک در خاک شده و از طرف دیگر مانع از انتقال نمک به نقاط دیگر می‌شود.

محمدیان با اشاره به اینکه کشت گیاهانی از قبیل گلرنگ و علوفه‌های متحمل به شوری با عکس‌العمل مناسبی در منطقه روبه‌رو شده است، گفت: امید می‌رود با توسعه کشت گونه‌های متحمل در اراضی مذکور تاثیر موثری در اصلاح الگوی کشت منطقه برجای گذارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، همچنین استفاده از گونه‌های درختی پرپشت و مقاوم بر شوری را به‌عنوان راهکاری موثر در تعدیل اقلیم و کاهش موثر تبخیر و تعرق از سطح اراضی و انتقال نمک برشمرد.

محمدیان با تاکید بر اینکه این سازمان مصمم به اجرایی کردن تعهدات خود است، افزود: هم‌اکنون در حاشیه دریاچه ارومیه آب مورد استفاده کشاورزان برای تبدیل آبیاری سنتی به مدرن با برنامه‌ریزی کامل اجرایی می‌شود که با اصلاح روش‌های آبیاری این میزان می‌تواند کاهش یابد.

24 برنامه اجرایی برای نجات دریاچه ارومیه

وی با بیان اینکه برای احیا و نجات دریاچه ارومیه از بحران 24 برنامه اجرایی توسط وزارت نیرو، محیط زیست و جهادکشاورزی در حال اجراست، تصریح کرد: از این برنامه پنج برنامه در تعهد جهادکشاورزی است که در حال اجراست.

محمدیان با بیان اینکه 60 درصد اعتبارات حوزه آب (تبدیل آبیاری سنتی به تحت‌فشار) اختصاص یافته است، افزود: بهینه‌سازی مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه، طرح توانمندسازی تشکل‌ها و تدوین الگوی مصرف آب از جمله این برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه عقب‌نشینی آب دریاچه ارومیه موجب شور شدن آب چاه‌های اراضی کشاورزی دریاچه ارومیه شده است، گفت: همچنین بادهای نمکی موجب خشک شدن اراضی کشاورزی شده است.

محمدیان تاکید کرد: اگر اقدام جدی در این رابطه صورت نگیرد اراضی و باغات بیشتری در حوزه دریاچه ارومیه خشک می‌شود.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول