اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای فنی صنایع دستی آذربایجان‌‌شرقی:

ایلات و عشایر سنت‌ها و آداب و رسوم گذشته خود را حفظ کرده‌اند

خبرگزاری فارس: رئیس شورای فنی صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: ایلات و عشایر ایران طی سال‌های طولانی سنت‌ها و آداب و رسوم گذشته خود را حفظ کرده‌اند.

ایلات و عشایر سنت‌ها و آداب و رسوم گذشته خود را حفظ کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ‌عصر امروز در حاشیه جلسه آمادگی مقدمات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی جاده ابریشم در تبریز خاطرنشان کرد: حضور و نمایش نمونه‌هایی از نحوه زندگی، آداب و رسوم، نحوه پوشش و خوراک عشایر استان‌های مختلف کشور از برنامه‌های جنبی و ویژه نمایشگاه بین‌المللی‌ صنایع‌دستی جاده ابریشم در تبریز خواهد بود.

وی با اشاره به نمایش چادرهای اقوام مختلف عشایر در این نمایشگاه تصریح کرد: عشایر در ایران با وجود داشتن ویژگی‌های مشترک، با توجه به منطقه حضور و قومی که دارند دارای وجوه تفاوت و زیبایی‌های متنوعی در نحوه زندگی و کار هستند.

محمدی، عشایر را ذخایر مهم فرهنگی و اجتماعی ایران خواند و گفت: ایلات و عشایر ایران طی سال‌های طولانی سنت‌ها و آداب و رسوم گذشته خود را حفظ کرده‌اند که همین اصالت و شیوه خاص زندگی جاذبه‌های فراوانی را برای صنعت گردشگری فراهم آورده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یادآور شد: مسکن و نوع زندگی عشایر، زبان و موسیقی، غذاهای محلی، صنایع‌دستی،لباس‌های محلی و آیین‌های به‌جا آوردن مراسم خاص ایلات و عشایر جاذبه‌ها و زیبایی فراوانی دارد که هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

محمدی تصریح کرد: از آنجایی که آداب و رسوم و شیوه‌های زندگی هر یک از این اقوام ایلات و عشایر با یکدیگر تفاوت‌های اساسی داشته و همه این تفاوت‌ها و گوناگونی‌ها موجب جذابیت مضاعف آنها شده، حضور همزمان نماینده‌هایی از این اقوام در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی جاده ابریشم می‌تواند فرصت خوبی برای بازدید و آشنایی علاقمندان به زندگی عشایر، با این اقوام کوچ‌نشین فراهم آورد.

وی با اشاره به حضور پررنگ و قدرتمند صنایع‌دستی عشایر و ایلات کشورمان در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی جاده ابریشم گفت: عشایر کالاهاى گوناگونى مانند گلیم، قالی، خورجین و توبره تولید مى‌کنند که از زیبایی‌ها و طرح‌های اصیلی برخوردارند.

محمدی، ورنی‌بافی را به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی پرفروش و دارای بازار بسیار خوب خارجی، محصول دست عشایر آذربایجان‌شرقی خواند و افزود: نقش‌‌هایی که به‌وسیله بافندگان عشایر بر روی ورنی تصویر می‌‌شوند ذهنی بوده و بنا به ذوق و سلیقه بافندگان طراحی و بافته می‌‌شوند که همین بکر و ذهنی بودن طرح‌ها، ورنی عشایر را به یکی از پرطرفدارترین صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی تبدیل کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یادآور شد: نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی جاده ابریشم فرصت خوبی برای آشناسازی بازدیدکنندگان و نمایندگان کشورهای خارجی همچنین مردم سراسر کشورمان با آداب و رسوم، فرهنگ و هنر و صنایع‌دستی اقوام مختلف ایلات و عشایر ایران و آذربایجان‌شرقی است.

نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی جاده ابریشم با حضور هنرمندانی از کشورهای خارجی مانند مالزی، برونئی، ترکیه، تاجیکستان و آذربایجان و استان‌های سراسر کشور، از اول تا پنجم تیر سال‌جاری در سالن امیرکبیر نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول