اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت استاد دانشکده شهید محلاتی از چگونگی شکل‌گیری 15 خرداد

حبیبیان: نهضت 15 خرداد جریانات چپ‌گرا و مارکسیستی را کنار زد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی گفت: یکی دیگر از دستاوردهای مهم نهضت 15 خرداد کنار زدن جریانات چپ‌گرا و مارکسیستی از صحنه مبارزه علیه رژیم پهلوی بود.

حبیبیان: نهضت 15 خرداد جریانات چپ‌گرا و مارکسیستی را کنار زد

علی‌اصغر حبیبیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن گرامیداشت سالروز قیام 15 خرداد اظهار داشت: به طور کلی در زندگی سیاسی و اجتماعی انسان گاه حوادثی دست به دست هم می‌دهند تا نقطه‌ عطف تاریخی را رقم بزنند.

وی ادامه داد: گاهی این نقاط عطف آنقدر مهم است که موجب پایان یک عصر از زندگی بشر و آغاز دوره‌ای جدید می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی خاطر نشان کرد: 15 خرداد سال 42 بی‌شک یکی از این نقاط عطف تاریخی است که امام خمینی(ره) و مردم آن را رقم زدند و دوره جدیدی را در زندگی بشر آغاز کردند.

وی افزود: نقطه آغاز نهضت 15 خرداد سخنرانی دردمندانه امام خمینی(ره) در عاشورای آن سال در 13 خرداد بود.

حبیبیان گفت: به طور کلی نهضت امام خمینی(ره) بر پایه ایده ولایت فقیه، مسیر خود را با توجه به سه راهبرد دنبال کرده است.

وی اضافه کرد: راهبرد نخست در نهضت امام خمینی(ره) بازگشت به اسلام ناب بود که این قرائت از اسلام بر پایه مکتب اهل‌بیت(ع) و به ویژه با الهام از نهضت عاشورا شکل گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی عنوان داشت: راهبرد دوم در نهضت 15 خرداد که امام خمینی(ره) آن را بنیانگذاری کرد، تاکید بر لزوم تشکیل حکومت اسلامی و پیاده کردن احکام الهی از این طریق در جامعه بود.

*نهضت 15 خرداد به دنبال ایجاد خیزش اسلامی در جهان بود

وی اظهار کرد: راهبرد سوم این نهضت که ثمرات آن امروز دیده می‌شود، ایجاد اتحاد میان مسلمانان جهان برای مبارزه با استکبار و زنده کردن ارزش‌های اصیل اسلامی بود.

حبیبیان گفت: در طول صد سال اخیر جنبش‌های اسلامی به وجود نیامده است مگر اینکه مورد هجوم فرهنگی، سیاسی و نظامی استکبار قرار گرفته است و نهضت 15 خرداد نیز از این قاعده مستثنی نبود.

وی ابراز داشت: به خصوص پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی در 1920، تلاش استکبار در راستای جلوگیری از اتحاد مسلمانان، یک تلاش جدی بوده است.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی یادآور شد: در این سال‌ها نهضت سید جمال‌الدین اسدآبادی که ایده تشکیل حکومت اسلامی و جهانی کردن این حکومت را مطرح کرد، مورد بیشترین هجوم‌ها قرار گرفت و امام خمینی(ره) در قالب نهضت 15 خرداد تلاش می‌کرد این ایده را قوی‌تر دنبال کرده و به ثمر برساند.

وی با اشاره به اهداف نهضت 15 خرداد عنوان داشت: نخستین هدف این نهضت تلاش برای بازداشتن رژیم پهلوی و شخص محمدرضا از وابستگی بی حد و حصر به آمریکا و اسرائیل بود.

حبیبیان اضافه کرد: دومین هدفی که از این نهضت دنبال می‌شد، تلاش برای متقاعد کردن شاه برای توجه به خواسته‌های مردم و به خصوص مطالبات روحانیت بود.

 

*15 خرداد ماهیت حقیقی رژیم پهلوی را بر همگان روشن ساخت

وی با اشاره به دستاوردهای نهضت 15 خرداد گفت: این حادثه سبب شد ماهیت واقعی رژیم پهلوی بر تمام اقشار مردم روشن شود و مطالبه برای بازگشت به اسلام ناب و تشکیل حکومت اسلامی در متن مردم ایجاد شود.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای مهم نهضت 15 خرداد کنار زدن جریانات چپ‌گرا و مارکسیستی از صحنه مبارزه علیه رژیم پهلوی بود.

وی اظهار داشت: در بین انقلاب‌شناسان و اندیشمندان علوم اجتماعی این موضوع مطرح است که هر انقلابی لزوما از گذر نهضت عبور می‌کند اما تمام نهضت‌ها به انقلاب منتهی نمی‌شود.

حبیبیان خاطر نشان کرد: انقلاب ملت ایران اگر پیشینه نهضت 15 خرداد را نداشت، شاید هیچ‌گاه هویت اسلامی نمی‌یافت.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول