اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی عنوان کرد

تولید بومی در زمینه علوم عقلی در کشور آغاز شده است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی با اشاره به فعالیت‌های علمی این مرکز، از آغاز شدن نهضت تولید بومی در زمینه علوم عقلی در کشور خبر داد.

تولید بومی در زمینه علوم عقلی در کشور آغاز شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام احمد ابوترابی ظهر امروز در مراسم رونمایی از چهار اصطلاح‌نامه علوم عقلی که به همت مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی تدوین شده است، با اشاره به ضرورت‌های پرداختن به این علوم اظهار داشت: آنچه امروز رونمایی می‌شود، مجموعه‌ای از چهار اصطلاح‌نامه در زمینه علوم عقلی است که می‌تواند کمک بزرگی برای پژوهشگران این علوم باشد.

وی ادامه داد: در تدوین این محصولات نوآوری‌های اساسی صورت گرفته و به نوعی می‌توان این اصطلاح‌نامه‌ها را شروعی برای تولید بومی علوم عقلی در کشور دانست.

رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی با اشاره به ویژگی‌های این محصولات ابراز داشت: مستند بودن این اصطلاح‌نامه‌ها به منابع متعدد و معتبر و چینش تاریخی تعاریف آن از جمله ویژگی‌های این محصولات علمی است.

وی افزود: این اصطلاح‌نامه‌ها در واقع نوعی قرائت جدید در مقوله تولید دانشنامه‌ است و علاوه بر اینکه در تدوین آن به استانداردهای بین‌المللی توجه شده، نوآوری‌های بسیاری در امر تدوین آن انجام شده است.

ابوترابی خاطرنشان کرد: اصطلاح یابی این مجموعه‌ها سال‌ها طول کشیده و توسط کسانی انجام شده که در آن رشته به خصوص تبحر داشته و دارای مدرک علمی فراتر از کارشناسی ارشد بوده‌اند.

وی اظهار داشت: از دیگر امتیازات این اصطلاح‌نامه‌ها این است که در آن، نمودار درختی اصطلاحات آن علم گنجانده شده است.

رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی افزود: این نمودار درختی تنها یک خلاصه‌نویسی ساده از موضوع مورد بحث نیست، بلکه طرح جامع آن علم را برای پژوهشگر تبیین می‌کند.

وی اضافه کرد: هدف اولیه تدوین این اصطلاح‌نامه‌ها این بود که بتوانند به عنوان دایرة‌المعارف و با استفاده از مدخل‌ها نیازهای پژوهشگران را برآورده کند اما در مراحل بعد نتایج دیگری نیز از تدوین این مجموعه‌ها حاصل شد.

ابوترابی بیان داشت: برای تدوین این اصطلاح‌نامه‌ها، کارگروه‌های علمی متشکل از متخصصان در هر زمینه سال‌ها وقت صرف کرده و برای هر یک از این اصطلاحات مباحثه‌ها و جلسات طولانی ترتیب داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این محصولات در دو نوع به صورت کتاب و نرم‌افزار ارائه شده‌اند، گفت: نرم‌افزارهای این مجموعه دارای قابلیت جستجو در سطوح مختلف هستند و امکان دسته‌بندی اطلاعات در چند مرحله در آنها وجود دارد.

رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی ادامه داد: در این مجموعه چهار اصطلاح‌نامه در رشته‌های منطق، اشراق‌شناسی، معرفت‌شناسی و عرفان نظری ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: اصطلاح‌نامه منطق حاوی 4 هزار و 600 اصطلاح است که برای تدوین آن 12 سال وقت صرف شده است.

ابوترابی افزود: اصطلاح‌نامه شیخ اشراق حاوی 550 اصطلاح در این زمینه است که از تمام آثار شیخ اشراق و شارحین آثار او برای تدوین آن استفاده شده است.

رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی اظهار کرد: تدوین اصطلاح‌نامه عرفان نظری که شامل 3 هزار و 600 اصطلاح است، یکی از امور بسیار مشکلی بود که در این مرکز انجام شد و برای تدوین آن از 39 منبع اختصاصی در زمینه عرفان نظری و 200 منبع از رشته‌های دیگر استفاده شده است.

وی ادامه داد: نرم‌افزار پیشرفته‌ای به منظور نشان دادن ارتباط میان اصطلاحات در مرکز دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی به کار گرفته شده است که تمام مستندات و ارتباطات میان معانی و اصطلاحات را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی از تبدیل اصطلاح‌نامه‌های این مرکز به شکل کتابی مستقل خبر داد و گفت: مستندات هر اصطلاح و روابط میان آنها در این کتاب‌ها بیان شده و زمینه پژوهشی خوبی را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول