اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی خبر داد

رونمایی از 4 اصطلاح‌نامه علوم عقلی با حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی گفت: چهار اصطلاح‌نامه علوم عقلی اسلامی با حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی در قم رونمایی خواهند شد.

رونمایی از 4 اصطلاح‌نامه علوم عقلی با حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام احمد ابوترابی در نشست خبری رونمایی از اصطلاح‌نامه‌های مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی که پیش از ظهر امروز در تالار اندیشه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: این مرکز با هدف تدوین دائرة‌المعارفی جامع در همه شاخه‌ها و رشته‌های علوم عقلی اسلامی یعنی فلسفه، فقه، عرفان و فلسفه‌های مضاف تشکیل شده است.

وی افزود: هر یک از این علوم دارای شاخه‌های گوناگونی هستند که شامل مکاتب و رشته‌های مختلفی بوده و به دوره‌های تاریخی خاصی باز می‌گردند.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی با بیان اینکه رشته‌های گوناگونی نیز به تناسب نظام‌مند شدن علوم، جزو برنامه‌های آتی این مرکز خواهند بود گفت: عنوان پژوهشی برای این مرکز به دلیل تحقیقات بنیادین بر روی علوم اسلامی توسط کارشناسان بوده است.

وی بیان داشت: از جمله این تحقیقات بنیادی می‌توان به ترسیم نقشه جامع هر یک از علوم مورد بحث اشاره کرد زیرا این امر در زمینه هر دانش ضروری بوده و همه فعالیت‌ها باید متناسب با نقشه جامع صورت گیرند.

ابوترابی با اشاره به اصطلاح‌نامه‌های علوم به عنوان پیش زمینه نقشه جامع علوم ابراز کرد: در برخی از دانش‌ها، جنبه اسلامیت به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته و عمده این رشته‌ها مربوط به فلسفه‌های مضاف است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: نخستین گام برای ایجاد تحول در علوم انسانی، ترسیم نقشه‌ای از علوم رایج با توجه به تحقیقات اخیر است.

وی معرفت‌شناسی را از جمله علومی دانست که دارای ریشه‌های محکم و قوی در اسلام است و تصریح کرد: با این وجود بنیانگذاران این علم، دانشمندان غربی هستند و این امر از زمان حکمای یونان وجود داشته است.

ابوترابی با بیان اینکه نخستین فردی که به طور جدی به بحث معرفت‌شناسی پرداخت علامه طباطبایی بود گفت: بعدها این امر توسط شاگردان ایشان مانند شهید مطهری، آیت‌الله مصباح‌یزدی و آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه یافت و زمینه یک علم جدید در میان علوم عقلی اسلامی فراهم شد اما هنوز نقشه جامع آن تهیه نشده است و مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی، اصطلاح‌نامه معرفت‌شناسی را برای نخستین بار تهیه کرده و روز پنجشنبه، یازدهم خردادماه سال جاری مراسم رونمایی از آن برگزار می‌شود.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی خاطر نشان کرد: اصطلاح‌نامه فلسفه اشراق و تنظیم همه علوم مربوط به آن در یک ساختار نظام‌مند از دیگر اقدامات این مرکز است که رونمایی از این اصطلاح‌نامه نیز روز پنجشنبه برگزار می‌شود.

وی سومین اصطلاح‌نامه مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی را اصطلاح‌نامه علم منطق دانست و افزود: این اصطلاح‌نامه تفاوت‌هایی با موارد قبلی دارد.

ابوترابی با بیان اینکه اصطلاح‌نامه عرفان نظری به عنوان چهارمین دستاورد مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی در این مراسم رونمایی می‌شود بیان داشت: اختلافات زیادی در معانی و اصطلاحات این علم وجود دارد به همین دلیل تدوین آن به طول انجامید و سرانجام پس از هشت سال فعالیت کارشناسان، نتیجه مطلوب حاصل شد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: تفاوت‌های زیادی میان اصطلاح‌نامه‌های تدوین شده در مرکز دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی با دیگر اصطلاح‌نامه‌ها وجود دارد زیرا شوراهایی متشکل از اساتید برجسته، تمام آنها را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اتفاق آراء هر یک از این اصطلاح‌نامه‌ها به تصویب رسیده‌اند و دارای استحکام محتوایی خوبی هستند.

وی با بیان اینکه اصطلاح‌نامه‌های این مرکز با توجه به تعارف و منابع مستدل تدوین شده‌اند گفت: شوراهای مذکور با توجه به مستندهای فراوان، ارزیابی خود را انجام داده و به نتیجه رسیده‌اند.

ابوترابی ادامه داد: نرم‌افزار پیشرفته‌ای به منظور نشان دادن ارتباط میان اصطلاحات در مرکز دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی به کار گرفته شده است که تمام مستندات و ارتباطات میان معانی و اصطلاحات را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی از تبدیل اصطلاح‌نامه‌های این مرکز به شکل کتابی مستقل خبر داد و افزود: مستندات هر اصطلاح و روابط میان آنها در این کتاب‌ها بیان شده و زمینه پژوهشی خوبی را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

وی گفت: در مراسم رونمایی معرفی اجمالی از اصطلاح‌نامه‌ها و نرم‌افزارهای تدوین شده صورت گرفته و پس از سخنرانی آیت‌الله مصباح‌یزدی، از کارشناسانی که نقش برجسته‌ای در تدوین این موارد داشته‌اند تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول