اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی:

تضادی میان عقل قطعی و شریعت قطعی وجود ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی گفت: تضادی میان عقل قطعی و شریعت قطعی وجود نداشته و بیشتر تعارضات ناشی از فهم ناقص دین است.

تضادی میان عقل قطعی و شریعت قطعی وجود ندارد

حجت‌الاسلام احمد ابوترابی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به عقل به عنوان یکی از ابزارهای فهم انسانی اظهار کرد: شریعت نیز این مسئله را تایید کرده و حجت باطنی که در متن روایات وجود دارد، از جمله ادله فهم دین شمرده شده است.

وی افزود: مقابله با عقل و علوم عقلی به نوعی مقابله با شریعت محسوب می‌شود اما برخی بیان می‌کنند که علوم عقلی ساخته بشر بوده و نباید به موازات وحی از آن بهره جست.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی با بیان اینکه دین، عقل را به عنوان یکی از مبانی فهم شریعت معرفی کرده است گفت: در روز قیامت، انسان در مقابل عقل و فهم حاصل از آن باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: اصول شریعت با استفاده از عقل اثبات می‌شوند و راهی جز این وجود ندارد ضمن اینکه عقل به عنوان زبان بین‌المللی آدمی، موجب ارتباط با دیگر ملل و پیروان سایر ادیان می‌شود.

ابوترابی با اشاره به تضاد برخی مفاد عقلی با شریعت گفت: چنانچه این امر دیده شود، بحث تعارض علم و دین به میان می‌آید و در اینجا عقل باید خود، حل‌کننده مشکل باشد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه عقل، وحی را به عنوان حجت شناسایی می‌کند افزود: در جایی که تضادی میان دین و عقل دیده می‌شود باید دقت بیشتری در مفاد عقلی صورت گیرد و در غیر این‌ صورت، فهم از دین باید بررسی شود زیرا امکان فهم ناقص دین وجود دارد.

وی تاکید کرد: بین عقل قطعی و شریعت قطعی هیچ تضادی وجود ندارد اما بازار مقابله میان عقل فلسفه و علوم عقلی در طول تاریخ به ویژه در دوره معاصر توسط برخی افراد گرم شده است به طوری که بعضی از افراد تنها به همین دلیل با امام خمینی(ره) به مخالفت برخاستند.

ابوترابی با اشاره به مخالفت‌های جدید صورت گرفته با علوم عقلی به پشتوانه نسبیت‌گرایی غربی گفت: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که مقابله با شبهات راهی جز مراجعه به علوم عقلی ندارد.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی ادامه داد: حکمای مسلمان عقیده داشتند که مخالفت با استدلال عقلی باید با منطق عقل صورت گیرد و امروزه نیز تنها از همین شیوه‌ها می‌توان بهره جست.

وی با بیان اینکه ایده‌های اجتماعی اسلام در جهان امروز فراگیر شده است گفت: دشمنان به دنبال سرکوب زبان مشترک میان مسلمانان و پیروان سایر ادیان هستند بنابراین مقابله با علوم عقلی به معنای نفی فهم عقیده انسان بوده و در نهایت به مخالفت با شریعت بازمی‌گردد.

ابوترابی با انتقاد از دستاویز قرار دادن برخی اشتباهات علوم عقلی به منظور مخالفت با عقل گفت: علوم عقلی زبان مشترک تمام افراد بشر بوده و نباید آن را نفی کرد.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی عنوان داشت: تدوین اصطلاح‌نامه‌های علوم مختلف توسط این مرکز در راستای ساختارمند کردن علوم عقلی صورت گرفته و علاوه بر چهار اصطلاح‌نامه‌ای که قبلاً تدوین شده، اصطلاح‌نامه‌هایی برای علوم اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاسی در دستور کار قرار دارند.

وی با بیان اینکه بیش از 100 محقق با مرکز دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی در حال همکاری هستند افزود: در هر رشته پنج استاد برجسته ناظر عضو شورا هستند و یک نفر نیز به عنوان ناظر علمی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول